“Sy tkut untuk bercerita tpi..” Faizal Ded4h Situasinya Dahulu & kembali Kepada Fitrah.

KUALA LUMPUR: Tiada sekelumit niat pun dalam hati bekas penyampai radio Hot FM, Faizal Ismail, 45, merahsiakan kepulangannya ke tanah air, Julai tahun lalu, selepas melanjutkan pengajian peringkat sarjana di Universiti Cardiff, United Kingdom (UK) pada 2019.

Sebaliknya, Faizal atau terkenal dengan panggilan FBI men.dedahkan ketika itu, keadaan dirinya tidak mengizinkan untuk bercerita.

Akui Faizal, dia bukan mahu melarikan diri, namun, ujian yang menimpa, menyebabkan dia enggan melayan panggilan telefon, malah, lebih te.ruk, tidak berkeinginan keluar rumah melihat dunia.

Selain itu, Faizal mahu meng.elak di.fitnah atau men.cetus salah sangka dalam kalangan netizen yang tidak tahu situasi sebenar menimpa dirinya.

Lantas, Faizal memohon maaf kepada kenalan dan media yang cuba menghubungi namun gagal mendapat jawapan, sekembalinya ke tanah air.

Sehinggalah ketika tampil ke udara melalui stesen radio, Zayyan, perkhabaran bekas penyampai radio popular ini diketahui ramai, baru-baru ini.

Faizal kini membuka saluran TV digital, Hidayat TV bersama Khairil Rashid yang akan dilancarkan secara rasmi pada 2 September ini.

“Saya sedia berkongsi sedikit mengenai keadaan diri ini dengan stesen radio Zayyan kerana mereka tahu kegiatan saya menyertai jemaah tabligh.

“Tetapi saya tidak sangka perkongsian itu viral. Sebenarnya, saya ta.kut untuk bercerita. Jadi, sebelum itu, saya banyak berdoa kepada Allah agar tidak timbul apa-apa atau saya bercerita perkara tidak sepatutnya.

“Sebenarnya, apa yang berlaku, saya terima ujian tidak boleh tidur di mana tidak tahu apa puncanya. Jiwa asyik rasa ge.lisah, seolah-olah ada sesuatu tidak kena sehingga saya tertekan.

“Mungkin disebabkan masalah gangguan tidur menyebabkan saya tidak sihat, rasa seperti bukan diri saya. Saya tidak mahu keluar rumah, berat badan susut dan perkara itu berlanjutan selama tujuh bulan,” katanya kepada BH Online.

Akui Faizal, sejak berada di UK, beliau sudah tidak sedap hati.

“Saya rasa lain macam… Selepas berbincang dengan emak dan ayah, akhirnya, saya buat keputusan pulang ke Malaysia.

“Saya balik dalam keadaan ke.hilangan tenaga. Sebelum pulang, beberapa kali saya ke hos.pital untuk membuat pemeriksaan.

“Namun, Alhamdulillah doktor beritahu tiada masalah kesihatan lain,” katanya.

Tambah Faizal, selain berdepan masalah diri tidak ke.ruan, kepulangannya memberi rahmat apabila dapat berjumpa bapa buat kali terakhir. Insan tersayang itu meninggal dunia, Jun lalu.

Faizal bersyukur dapat menyempurnakan urusan pen.gebumian bapa daripada solat je.nazah hingga dike.bumikan di liang lahad.

Faizal berkata, sebaik tiba di Malaysia, dia berusaha mendapatkan nasihat dok.tor dan pakar agama sebagai kaedah alternatif selama tujuh bulan.

Melalui ustaz, Faizal dibekalkan amalan zikir dan dinasihatkan menjaga solat lima waktu sebagai usaha pulih daripada keadaan dialaminya itu.

“Ustaz berpesan agar solat pada awal waktu dan berjemaah. Namun, berikutan ketika itu Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) dilaksanakan, saya tidak dapat menunaikan solat di masjid.

“Dalam keadaan diri yang tiada tenaga, saya cuba amalkan sebaik mungkin pesanan ustaz. Saya belajar untuk isti.qamah dan nekad mengubah diri serta menjaga hubungan dengan Allah.

“Selama ini, bukan saya tidak solat, tetapi bukan seperti apa yang dilakukan sekarang. Dahulu saya alpa, apabila sibuk dengan kerja, saya tolak solat ke tepi dan selesaikan kerja dahulu.

“Sekarang, selain menjaga solat awal waktu, saya banyak amalkan zikir dan membaca al-Quran,” katanya.

Faizal gembira melihat perubahan isteri dan anak-anaknya sudah mampu menghafal pelbagai surah.

Selepas fokus dengan saranan ustaz, Faizal mula nampak jalan keluar kepada masalah yang membelenggu sejak akhir tahun lalu.

“Ustaz kata mungkin itu peluang yang ingin diberi kepada saya agar ingatkan Allah. Mula-mula, saya mengaku rasa berat untuk amalkan apa yang ustaz cakap.

“Namun, lama-kelamaan, perkara itu jadi ringan dan saya semakin suka melakukannya.

“Malah, saya lihat seakan ada suatu keajaiban apabila saya mengikut nasihat ustaz. Memang sebelum ini, setiap hari saya berdoa agar Allah berikan saya jalan keluar.

“Saya tidak mampu lagi berada dalam keadaan kemurungan kerana ada anak dan isteri yang perlu diberi perhatian,” katanya.

Faizal berkata, dia tidak boleh tertekan untuk tempoh lama di mana dahulu, setiap hari dirinya diburu rasa putus asa, ke.cewa dan me.nangis.

“Jadi, setiap hari, saya bangun pagi mengerjakan solat tahajud dan fokus memanjatkan doa agar Allah menunjukkan jalan keluar,” katanya.

Biarpun menganggap du.gaan yang diterimanya berat, namun, melihat dari sudut po.sitif, Faizal bersyukur kerana ia membuka jalan untuk menjadi umat yang lebih taat hingga menyertai jemaah tabligh.

Sebelum ini, akui Faizal, dia agak skep.tikal dengan kumpulan tabligh. Malah, sering men.gelak setiap kali dihampiri ahli jemaah itu.

“Jika tidak kerana jemaah tabligh, mungkin sehingga hari ini saya masih berkurung di rumah dan belum sedia untuk bergaul dengan masyarakat.

“Mungkin inilah jalan keluar yang saya pinta selama ini. Dalam keadaan saya tidak tahu apa-apa, tetapi ada keazaman untuk keluar daripada masalah yang membelenggu diri… Allah tunjukkan jalan keluar,” katanya.

Faizal berkata, perkenalannya dengan jemaah tabligh bermula apabila dirinya dihubungi seorang rakan.

“Semua ini berlaku secara tidak sengaja. Saya dihubungi rakan yang tahu masalah saya. Dia memberi maklumat mengenai kumpulan tabligh yang akan pergi ke Batang Kali, Selangor.

“Kebetulan ketika itu, saya ada di Batang Kali untuk berubat. Jadi, saya ambil peluang sertai mereka. Di situ saya berjumpa Khairil Rashid, DR Sam, Datuk Nash dan Ali XPDC.

“Walaupun itu kali pertama saya menyertai jemaah tabligh tetapi banyak pengisian yang saya peroleh selama tiga hari,” katanya.

Faizal mengaku perasaan cukup berbeza apabila bersama jemaah tabligh berkenaan yang dipimpin Ustaz Khan Daie.

“Tazkirah disampaikan benar-benar membuka hati dan minda saya. Mungkin inilah hikmah yang Allah ingin tunjukkan.

“Selama ini mungkin saya banyak tercicir. Selama ini kita cakap kenal Dia. Tetapi kita tidak betul-betul laksanakan tanggungjawab kepada-Nya.

“Jadi mungkin ini adalah teguran daripada-Nya agar saya kembali kepada fit.rah,” katanya.

Faizal berkata, apabila mendahulukan agama berbanding soal dunia, dia dapat merasakan perjalanan hidup disusun cantik.

Bukanlah bermaksud mahu membuang dunia, namun, Faizal kini lebih mengutamakan amalan akhirat berbanding duniawi.

Faizal bertambah seronok dapat berkongsi ilmu dengan isteri dan anak-anak. Lebih menggembirakan hati, isterinya semakin berubah selepas melihat apa yang berlaku kepada dirinya. Anak lelaki mereka yang berusia 10 tahun kini mampu menghafal pelbagai surah.

“Apa yang berlaku sangat baik dan ajaib. Apabila kita semakin mendekatkan diri dengan Allah, Dia akan susun hidup kita.

“Bukan hendak kata masalah saya selesai sepenuhnya, tetapi, Alhamdulillah, selesai satu persatu. Malah, hidup keluarga saya juga lebih tersusun.

“Saya mula yakin untuk keluar rumah sejak mengikut jemaah tabligh. Kalau dahulu, saya sentiasa bimbang untuk keluar sehingga tujuh bulan terperap di rumah.

“Namun, sejak menyertai tabligh, saya beroleh keyakinan untuk berjumpa orang dan sudah kembali bekerja,” katanya.

Faizal dan sahabatnya, Khairil Rashid aktif melakukan kegiatan dak.wah bersama jemaah tabligh.

Faizal yang kini mengendalikan program bual bicara La Tahzan di stesen TV AlHijrah mengaku menerima banyak tawaran mengendalikan program televisyen (TV) berbentuk hiburan dan menjadi penyampai radio.

Namun, Faizal terpaksa meno.lak dengan cara baik dan enggan hidupnya ber.patah semula kepada asal.

“Saya sudah nekad mendekatkan diri dengan Allah. Saya tidak mahu berpatah balik melakukan perkara yang sama seperti dahulu.

“Saya mahu tukar kepada suasana yang sentiasa mendekatkan diri dan mengingati Allah,” katanya.

Akui Faizal, sebelum ini, Astro Ria menawarkan dirinya mengendalikan program hiburan, namun, ditolak atas niat mahu berubah.

“Biarpun ketika itu, saya tidak tahu nasib dan masa depan saya, namun, saya yakin Allah akan menggantikannya dengan sesuatu yang lebih baik,” katanya yang menganggap tawaran TV AlHijrah adalah hadiah daripada Allah.

Bercerita mengenai idea pembukaan saluran TV digital, Hidayat TV bersama Khairil, Faizal berkata, idea itu lahir secara spontan ketika keluar bersama jemaah tabligh.

“Ketika kami berdakwah, ustaz bertanya kenapa tidak diwujudkan platform digital kerana kami masing-masing ada latar belakang dunia penyiaran.

“Jadi dari situlah tercetusnya idea Hidayat TV. Hasrat kami dipermudahkan apabila ada pihak sudi membiayai kos penubuhan.” katanya.

Faizal berkata, mereka meminta bantuan Presiden Konsortium Industri Rakaman Muzik Malaysia (IRAMA), Ayob Abd Majid untuk membantu mengasaskan stesen TV digital itu selain Amar Asyraf yang bertindak sebagai penerbit.

“Hidayat TV adalah platform dakwah digital yang menampilkan dakwah secara santai. Apa yang kami pelajari dan tazkirah yang disampaikan ketika mengikuti jemaah tabligh dikongsikan di saluran itu.

“Selain itu, kami mengundang artis yang sudah berhijrah untuk berkongsi kisah mereka seperti Nabil Ahmad, Saharul Ridzwan, Aliff Aziz dan ramai lagi,” katanya.

Faizal bersyukur, majlis bacaan Yassin untuk Allahyarham Siti Sarah dan artis yang uzur mendapat perhatian Duta Besar Malaysia ke Azerbaijan, Datuk Yubazlan Yusof yang berminat mengaturkan majlis sama untuk pejabat kedutaan Malaysia di luar negara bagi siaran Hidayat TV.

Memiliki empat cahaya mata iaitu Nur Khairina, 19, Muhammad Khalish Iman, 10, Khayla Nur Iman, 8, dan Qalisya, 4, hasil perkahwinan dengan Nor Azlina Ahmad Din.

Hidayat TV boleh diakses melalui Facebook Hidayat TV yang akan dilancarkan secara rasmi pada 2 September ini.

Meraih trofi Penyampai Radio Lelaki Popular, Anugerah Bintang Popular BH (ABPBH) sebanyak enam kali iaitu dari 2007 hingga 2012.

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! LV

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @LubukViral

Sumber:bharian

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*