‘Terhamil’ masa hidup susah, isteri buat ‘gender reveal’ bajet guna plastik hitam! Terkejut mampu beli rumah lepas lahir kembar – Lubuk Viral

MENEMPUHI alam perkahwinan pastinya tidak dapat lari dengan dvgaan dan ujian.

Begitulah juga yang dihadapi Manal Mohamad Usamah, 34, apabila diuji dengan pelbagai dugaan saat sedang hamil anak kembar pada 2020.

Menurut Manal yang kini merupakan ibu kepada empat cahaya mata, dia dan suami, Mohd Radzee Iskandar Abdul Rahim, 35, belum bersedia untuk menerima kehadiran ‘orang baharu’ kerana ekonomi rumah tangga tidak kukuh ketika itu.

“Saya berhenti kerja 2016. Pada 2017 kami dua-dua sudah tak kerja. Tapi rezeki pada 2018 suami dapat semula kerja. Masa tu kewangan masih terkawal dan cukup-cukup makan. Tapi kami tak ada plan tambah anak sebab nak stabilkan hidup dulu. Tiba-tiba masa awal 2020 tu dapat tahu mengandung, perasaan kami dua-dua berbelah bahagi sebab baru nak bangkit.

“Kami tak berapa teruja tapi masih juga terima kenyataan yang kami bakal ada anak baharu. Saya pun masa tu dah dua tahun terima rawatan psikiatri untuk depression jadi memang pregnancy yang ketiga tu agak berisiko. Bila C0vldl9 melanda, syarikat suami buang pekerja dan gaji kena potong. Masa tu memang kami down sangat fikir nak tanggung anak-anak bakal lahir dan anak-anak sedia ada.

“Rezeki kami, dalam kegelisahan kewangan tu, syarikat tak buang suami dan dia juga dapat terus bekerja dengan gaji yang asal. Orang ramai nasihat saya, ni mungkin rezeki anak dalam perut. Tapi belanja banyak nak guna, komitmen lagi, memang tak cukup… memang susah hati sangat. Hari-hari kena sabar,” katanya.

Bercerita mengenai video rakaman gender reveal yang tular, Manal yang menetap di Changlun, Kedah, berkata ia merupakan kali pertama dia melakukan kejutan seperti itu buat keluarganya.

Mengaku tidak mampu mengadakan majlis besar-besaran atau acara khas untuk mengumumkan jantina anak dalam kandungan akibat kekangan wang, dia terpaksa menggunakan barangan yang ada di rumah sahaja.

“Saya dapat tahu mengandung tu awal Januari sebelum PKP (Perintah Kawalan Pergerakan). Saya pergi scan seorang diri bulan Mei 2020 nak tengok jantina kembar. Lepas balik klinik terus plan nak buat gender reveal tapi terpaksa guna apa yang ada sebab kedai banyak tutup masa PKP.

Pasangan kembar seiras dilahirkan pada 14 September 2020.

“Saya teringin sangat nak buat gender reveal tambahan pula dapat dua anak sekali. Tengok orang lain buat meriah dan nampak mewah. Tapi saya tahu kami tak mampu. Kebetulan temu janji dengan doktor suami tak dapat ikut sebab kerja jadi saya buatlah kejutan tu.

“Plastik warna biru saya gunting kecil-kecil sebagai kejutan menandakan jantina kembar lelaki. Kemudian masukkan ke dalam belon warna kuning yang ada untuk bagi bunyi meletup. Saya balut dengan plastik hitam untuk bagi anak-anak tak confuse dengan warna belon tu kuning,” ujarnya lagi.

Walau kejutan dibuat ala kadar, terpancar ekspresi wajah ceria si suami dan anak-anak setelah mengetahui kedua-dua bayi kembar dalam kandungan adalah lelaki.

Bercerita lanjut mengenai anak kembar seiras yang dilahirkan pada 14 September 2020 di Hospital Kangar, Perlis, Manal berkata dia terpaksa berjuang sendirian melahirkan anak tanpa suami di sisi berikutan SOP masih ketat.

Manal (dua dari kanan) bersama ahli keluarganya.

Walaupun tidak merancang untuk menambah cahaya mata ketika kewangan kurang stabil, mereka mengganggap bahawa ia sebagai rezeki pemberian Allah.

“Memang hari-hari kami takut macam mana nak tanggung anak-anak untuk hari mendatang. Orang kata ‘rezeki anak dapat kembar’, tapi rezeki kalau tak dicari siapa nak bagi.

“Alhamdulillah tak sangka kami dapat beli rumah sendiri tahun 2021. Sebenarnya masa mengandung kembar lagi kami dah dikira dapat rezeki. Dalam pada risau bab kewangan, kerajaan bagi keluarkan KWSP (Kumpulan Wang Simpanan Pekerja), jadi dengan duit itulah kami belanja. Pergi mana-mana ada yang hulur duit dekat kembar.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

“Kami belum pernah tak dapat makan, walaupun ada bulan terpaksa catu belanja, tapi Alhamdulillah rezeki tu ada tak tahu datang dari mana. Sampai sekarang kami masih struggle sebab saya tak kerja dan tak dapat bantu kewangan suami. Tapi saya anggap jaga anak-anak di rumah pun satu rezeki,” ujarnya lagi.

Berikutan perkongsian di TikTok yang menjadi tular, rata-rata netizen memuji sikap kesederhanaan ditunjuk oleh keluarga kecil ini yang tidak kisah menunjukkan kesusahan kehidupan mereka.

Manal dan keluarga kecilnya ketika menyamut hari lahir si kembar.

Bagaimanapun menurut Manal, dia berasa syukur apabila dikelilingi oleh orang terdekat yang sentiasa membantunya ketika dalam kesusahan.

Tambahnya, memang banyak ujian dalam berumah tangga namun setiap pasangan harus bersabar dan teruskan berusaha ke arah lebih baik.

Komen netizen:

 

 

 

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! LV

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @Lubuk Viral

Sumber : Mstar