Abang Sulung Dnars Ded4h Apa Yg Tak Kena Semasa Prosedur Membawa Pulang Jen4zah- Lubuk Viral

Kota Bharu: Satu laporan dibuat kepada pihak Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) berhubung prosedur membawa pulang jen4zah pengasas produk kecantikan Dnars Skincare, Allahyarh4m Faziani Rohban Ahmad yang meningg4l dvnia dalam kemal4ngan di Pattani, Thailand, yang did4kwa tidak mengikut tatacara.

Laporan dibuat oleh abang sulung m4ngsa, Mohd Faisal Rohban Ahmad, 48, melalui firma guaman Shaharuddin Hidayu & Marwaliz di pejabat SPRM Kelantan di sini, pada 3 petang hari ini.

Peguambela dan Peguamcara Lt Kol (B) Azhar Ahmad, berkata, proses membawa pulang jen4zah pada 18 Mei 2019 yang dilakukan pada hari sama kemalang4n berlaku did4kwa mempunyai unsur ketidakpatuhan kepada prosedur sekali gus menimbulkan keraguan.

“Satu daripada syarat wajib untuk urusan membawa pulang jen4zah yang meningg4l dvnia di luar negara adalah mempunyai surat kebenaran daripada pejabat Konsulat Malaysia di Songkla, Thailand tapi dalam kes ini, tiada dikeluarkan surat berkenaan.

“Begitu juga dengan tempoh yang singkat urusan membawa pulang jen4zah yang kebiasaannya mengambil masa sekurang-kurangnya lima hari tapi untuk jenaz4h ini tidak sampai 12 jam sudah tiba di negara ini,” katanya kepada pemberita di sini, hari ini.

Azhar berkata, pihaknya juga sudah ke Wisma Putra di Putrajaya dan mend4kwa ada pengesahan daripada seorang pegawai di sana bahawa urusan membawa pulang Allahy4rham Faziani tidak mengikut prosedur sebenar.

Katanya, daripada maklumat yang dikumpulkan, pihaknya menasihati anak guam untuk membuat laporan kepada SPRM kerana mengesyaki ada unsur ketidaktpatuhan.

“Laporan lengkap sudah dibuat dan kami berharap pihak SPRM dapat menjalankan siasatan terperinci agar keluarga dapat mengetahui apa yang berlaku sebenarnya,” katanya.

Sementara itu, Mohd Faisal berharap agar siasatan dapat disegerakan bagi mengelakkan masalah yang akan timbul di kemudian hari.

Katanya, tidak dinafikan proses yang cepat dan lancar ketika membawa pulang jenazah adiknya pada Mac tiga tahun lalu agak melegakan tapi dalam masa yang sama menimbulkan keraguan keluarga m4ngsa yang tiada di lokasi kejadian serta sepanjang pengurusan kemasukan jenaz4h itu ke Malaysia.

“Ia berlaku terlalu pantas sedangkan arw4h bapa kami yang meningg4l dvnia di luar negara dahulu memakan masa paling kurang dua hari sebelum dibenarkan untuk dibawa pulang.

“Apabila berlaku terlalu cepat (proses membawa pulang jen4zah), ia memang satu audit yang bagus tapi dibimbangi menimbulkan masalah di kemudian hari,” katanya.

Media sebelum ini melaporkan, pengasas produk kecantikan Dnars Skincare, Faziani Rohban meningg4l dvnia, manakala suaminya ced33ra selepas terbabit dalam kem4langan di Pattani, Thailand ketika dalam perjalanan ke sebuah pondok di Yala, untuk memberi sumbangan.

Kem4angan membabitkan kenderaan pelbagai guna (MPV) Toyota Estima yang dinaiki mangsa dan sebuah lori yang mengakibatkan wanita itu m4ut di lokasi kejadian akibat kecedera4n par4h, manakala suaminya, Shah Rizal Ibrahim, ceder4.

kredit: hmetro

 

 

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! LV

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @Lubuk Viral

Sumber: http://limauasamboi.pw/