Wanita disy4ki puk4l kanak2 dit4han. Rupanya ini negara dia berasal

Kuala Lumpur: Polis menahan seorang wanita warga Singapura yang juga pengurus di pusat interv3si kanak-kanak kerana dipercayai memukvl seorang kanak-kanak autisme, semalam.

Ketua Polis Daerah Ampang Jaya, Asisten Komisioner Mohamad Farouk Eshak berkata, wanita terbabit ditahan selepas polis menerima lap0ran yang dibuat bapa mngsa kelmarin.

“Siasatan awal mendapati, bapa mngsa menghantar anaknya yang berusia 6 tahun ke pusat intervensi terbabit Jumaat lalu pada jam 8.45 pagi.

“Namun ketika mengambil anaknya pada jam 12.45 tengahari, petugas di pusat terbabit memberitahu ada kesan kemerahan pada tepi dahi kiri kerana mangsa mengh4ntukkan kepala pada meja,” katanya dalam satu kenyataan, hari ini.

Mohamad Farouk berkata, mngsa kemudian melihat rakaman kamera litar tertutup (CCTV) dan melihat suspek bertindak kasar kerana anaknya enggan makan.

“Susulan itu, polis kemudian bertindak menahan suspek yang berusia 51 tahun di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Ampang Jaya selepas diambil keterangan.

“Suspek kini ditempatkan di lok4p bagi membantu siasatan mengikut Seksyen 31 (1) (a) Akta Kanak-kanak 2001,” katanya.

Terdahulu, bapa mngsa memuatnaik gambar dan rakaman CCTV di laman Facebook mendakwa anaknya dipvkul di pusat interv3nsi terbabit.

Hantaran yang dibuat itu kemudian tular dan netizen meminta tindakan tegas diambil keatas pemilik pusat int3rvensi terbabit.

Berikut luahan hati bapa kanak-kanak berkenaan

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera,

Saya terkilan dan sangat marah dengan apa yg telah terjadi kepada anak saya semalam. Anak saya merupakan pelajar di Maikidzcare Center Bandar Baru Ampang,Selangor. Intervention Centre ini adalah khusus untuk kanak- kanak autistik.

The incident which happened on the 1st October 2021, was truly unacceptable and we have lost trust in placing our child in the care of the Centre.

My child, Tengku Noah is indeed an autistic boy and the reason we send him to this centre because of the representations given by the school. We were made to believe by the representations given to us on their capabilities, skills and knowledge, and as the operator of the Centre that they are more well versed, capable and knowledgeable with the specialises skills and techniques in managing these special children. We sent Noah to the Centre with the hope that our kid will be safe and will be well take care off. I have previously noted bruises on my son’s body and face but I was always under the good impression that it could probably be due to Noah being too active at school, he could have accidently bumped his head at the wall etc. We trust the Centre.

After picking him back from school,when we saw these marks on my son’s back, we knew for sure that these were not caused by him, couldn’t have caused by him, this was forc3d on him. Your justificati0n on my son not wanting to eat is not acceptable or sufficient to support the way you treat3d him.

Anak saya dari video ini dengan jelas takut dengan guru yang merupakan Pengetua di Centre tersebut, takut akan di apa apakan oleh guru tersebut dan saya tidak lihat di mana-mana klip CCTV (yang saya sempat rekod dan yang saya tidak dibenarkan untuk rekod dan enggan ditunjuk semula oleh pihak Center) yang anak saya bertindak kasar. Kesalahan anak saya ialah dia tidak mahu makan. Makanan diluah keluar semula dari mulut.

Saya tidak rasa tindakan mereka mengher3t anak saya di atas lantai dan mencederakan anak saya sebagai suatu tindakan yang munasabah dan tetapi merupakan satu tindakan yang tidak masuk akal. Saya sebagai bapa yang membayar fee bulanan tanpa g4gal, kesal dengan tindakan mereka dan tertanya tanya adakah servis yang sebegini rupa yang ditawarkan kepada kami dengan bayaran fee yg agak tinggi oleh saya. Adakah ini teknik dan cara yang diamalkan oleh pakar ataupun seorang yang berpengalaman sebagaimana yang diwar warkan oleh pihak Centre, dalam mengendalikan anak-kanak autism? Dengan menggunakan kekeras4n? Untuk pengetahuan, pelaku di dalam klip rakaman CCTV ini adalah pemilik dan CEO Pusat Intervensi Maikidz iaitu Sharifah binti Mazlan.

Buat ibu bapa yang lain, saya ayah Tengku Noah , ingin kongsikan video dan photo anak saya dan apa yang terjadi. Anak saya didera paksa makan kerana dia seorang “picky eater”, kes ini telah dilanjutkan ke pihak Polis dan pemeriksaan kesihatan (fizikal dan juga dalaman) telah dilakukan oleh pihak Hospital dan tindakan undang-undang telah diambil oleh pihak kami. Kami kes4l untuk mengetahui daripada pihak

Jabatan Kebajikan Masyarakat bahawa Center ni tidak mendapat kelulusan dan lesen dari JKM mereka beroperasi secara tidak sah dan pelatih dan guru tidak mempunyai lesen dan kelayakan dalam mengajar anak-anak Avtism.

Apa yang saya tidak dapat terima ialah apabila saya meminta justifikasi dari pihak mereka, saya telah diminta antara lain untuk menerima ketentuan Ilahi. Saya tidak dapat terima tindakan mereka dan terpaksa mengambil tindakan sewajarnya terhadap pihak Centre tersebut. Kanak- kanak ini adalah istimewa dan sekiranya mereka dilayan dengan sebegini rupa, saya tertanya- tanya manakah nilai belas didalam diri dan jiwa mereka ini. Bagaimana dengan nasib anak-anak yang lain ?


Sumber FB: Tengku Aminuddin Shafiq

sumber:hmetro

 

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! LV

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @LubukViral

Sumber: http://trendingsangat.pw/

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*