Niat nak t0long berubat, sekali Wea Selamos, Tok Singa dihadapkan ke mahkamah

Pengamal perubatan tradisional dikenali sebagai Wea Selamos dan Tok Singa bersama dua lagi rakan mereka dihadapkan ke Mahkamah Majistret, di sini pada Isnin atas tudvhan memu.kul seorang bom0h pada 5 Ogos lalu.

Wea Selamos atau nama sebenarnya Mohd Shamsul Izwan Midin, 33, dan Tok Singa atau nama sebenar, Muhammad Firdaus Mohd Adnan, 33, did4kwa di hadapan Majistret Mohd Izdham Naim Che Ani.

Dua lagi rakan mereka juga pengamal perubatan tradisional ialah Idrees Ishak, 42, dan Mohd Eric Mohd Ramli, 35.

Kesemua mereka selaku Orang Kena Sam4n (OKS) mengaku tidak bersalah selepas pertudvhan dibacakan oleh jurubahasa mahkamah.

Berdasarkan pertudvhan, mereka did4kwa dengan sengaja mendatangkan kecede.raan ke atas Ahmad Shahrill ‘Ariff Zainol, 39, di sebuah rumah tumpangan di Jalan Taqwa, Kampung Huda, Jalan Sultan Yahya Petra, di sini pada jam 4 pagi, 5 Ogos lalu.

Pertuduh4n dibuat mengikut Seksyen 323 Kanvn Kesek.saan yang memperuntukkan huku.man pen.jara sehingga setahun atau d3nda sehingga RM2,000 atau kedua-duanya, jika sabit kes.alahan.

Pendakwa4n kes dikendalikan Timbalan Pendakwa Raya negeri, Shahril Ramli manakala kesemua OKS diwakili peguam, Mohd Azrul Hasyimi Mohamad.

Sebelumnya, Shahril memohon tarikh sebutan semula untuk serahan dokumen dan mencadangkan jaminan RM5,000 ke atas setiap OKS.

Mohd Azrul Hasyimi bagaimanapun merayu bagi pihak semua anak guamnya supaya jumlah itu dikurangkan dengan alasan mereka memberi kerjasama baik termasuk Tok Singa dan Idrees yang baru tiba dari Pulau Pinang untuk datang ke mahkamah tersebut.

Mahkamah kemudian membenarkan kesemua mereka diikat jamin sebanyak RM3,000 setiap seorang dengan seorang penjamin.

Kes ditetapkan untuk sebutan semula pada 4 Oktober ini.

Kesemua mereka dibebask4n selepas menjelaskan jamin4n itu.

Pada awal Ogos lalu, tul4r beberapa siri siaran langsung di media sosial Facebook memaparkan kejadian memb4bitkan sebuah keluarga mend4kwa terkena perbuatan s1hir.

Sekumpulan pengamal perubatan yang cuba membantu mereka dikatakan secara kebetulan memb0ngkar perbuatan seorang bom0h lain yang kononnya datang membantu keluarga itu tetapi dipercayai melakukan perbuatan si.hir terhadap orang lain pula.

Pengamal perubatan ced3ra dipu.kul b0moh, ustaz

Terdahulu Seorang pengamal perubatan tradisional cede.ra selepas dipercayai dipuk.ul empat lelaki yang mendakwa mereka bom0h dan ustaz di sebuah inap desa di Kubang Kerian, Kota Bharu dalam kejadian pada Rabu lalu.

Kejadian pada pukul 11.45 malam itu disyaki berpun.ca daripada perselisihan faham antara mangsa yang berusia 39 tahun dengan kumpulan lelaki itu ketika membantu meraw4t seorang wanita disih1r yang tul4r di media sosial baru-baru ini.

Ketua Polis Kelantan, Datuk Shafien Mamat berkata, kesemua suspek berusia 32 hingga 42 tahun itu ditahan selepas dipercayai me.mukul mngsa sehingga mengalami leb4m di mata kiri selain c4lar pada muka akibat dipu.kul dengan batang plastik serta penyangkut baju.

“Berdasarkan siasatan, mangsa datang ke Kelantan untuk berbincang mengenai urusan raw4tan tradisional bersama empat sspek dan dua lagi lelaki yang merupakan rakan mereka.

“Empat daripada enam suspek yang dikenali sebagai Tok Singa,Tok Hijau, Wan Selamos dan Idris dipercayai tidak berpvas hati selepas mend4kwa mngsa menjalankan kaedah rawatan yang sala.h untuk merawat seorang wanita di inap desa itu,” katanya selepas merasmikan Program Bulan Kemerdekaan Dan Kibar Jalur Gemilang 2021 di Sekolah Kebangsaan Pak Mandol di sini hari ini.

Menurut Shafien, akibat perselisih4n faham itu, empat sspek dipercayai telah memu.kul mngsa sehingga dia perlu menjalani raw4tan di Hospital Raja Perempuan Zainab II, Kota Bharu.

Katanya, sehubungan dengan itu, polis sudah mengambil keterangan semua suspek yang datang secara sukarela ke balai polis untuk membantu si4satan pada Jumaat lalu.

Kesemua sspek dibebask4n dengan jamin4n polis dan kes disias4t mengikut Seksyen 324 Kanun Keseks4an kerana mendatangkan ced.era dengan menggunakan senj4ta.

Sumber : Sinar Harian

 

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! LV

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @LubukViral

Sumber: http://limauasamboi.pw/

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*