Ini Tempat Arw4h Akan Di Kebvmikan. Video, gambar Siti Sarah terus menjadi pengubat rindu

PETALING JAYA – Nama Allahy4rham Siti Sarah sohor kini di laman Twitter dan diulang kicau lebih 200,000 kali dengan kebanyakan pengguna media sosial itu berkongsi rasa masing-masing yang turut terkesan dengan pem3rgian ibu kepada empat cahaya mata itu awal pagi tadi.

Kata Kata Dari Shuib

Shuib berjanji akan menjaga empat cahaya mata hasil perkongsian hidupnya dengan isteri, Allahy4rham Siti Sarah Raissuddin dengan sebaik mungkin.

“Jenazh arw.ah akan dikebumikan bersebelahan ku.bur arw.ah ibunya di Tanah Perku.buran Islam, Kampung Sungai Pusu, Gombak, jam 12 tengah hari ini.

“Arw.ah memang minta dikebvmikan di sebelah ku.bur ar.wah ibunya.

“Jika berbual soal kem4tian, arw.ah ada menyebut keinginan disemad1kan di sebelah ku.bur arw.ah ibunya,” katanya.

Kelihatan tenang ketika ditemui, Shuib berkata, dia berjanji akan menjaga empat cahaya mata hasil perkongsian hidupnya dengan arw.ah dengan baik.

“Ar.wah menghadiahkan saya dengan kehadiran Ayash Affan yang lahir pada Jumaat lalu. Arw.ah bergelvt untuk menyelamatkan anak kami. Nyata, Allah lebih menyayanginya.

“Nama Ayash Affan itu sendiri menjadi pilihan ar.wah kerana menurut pembacaannya, nama berkenaan mengenai seorang pejuang di Wilayah Ga.za,” katanya.

“A.rwah sempat hadiahkan saya dan anak menerusi kehadiran Ayash Affan yang dilahirkan Jumaat lalu. A.rwah bergelvt untuk menye.lamatkan anak kami. Ternyata Allah lebih menyayanginya,” katanya ketika ditemui di H.ospital Canselor Tuanku Muhriz, Universiti Kebangsaan Malaysia, UKM (HCTM), di sini, hari ini.

Tiga lagi anak mereka ialah Uwais Alqarni, 10; Dzahira Talita Zahra, 8; dan Ariq Matin, 6.

Shuib berkata, dia bersyukur apabila Allahy4rham isterinya diberi peluang untuk dikebvmikan di tanah perk.uburan yang sama dengan ibunya.

“Pada awalnya saya tak pasti sama ada urusan pengebvmian dapat dibuat di lokasi sama a.rwah ibunya. Namun, sebaik tiba di sini saya bersyukur pihak h.ospital membenarkan je.nazah isteri dikebvmikan di sana. Entah kenapa saya terasa lokasi itu adalah tempat terbaik untuk arw4h isteri saya,” katanya.

Menurut Shuib, urusan memandikan dan solat j.enazah akan diuruskan pihak h.ospital.

Ketika ini, jas.ad Siti Sarah masih lagi berada di Hospital Universiti Kebangsaan Malaysia (HUKM) bagi urusan pengurusan jena.zah.

Panggilan Video Terakhir

Shuib berkata, dia dan tiga cahaya mata, Uwais Alqarni, 10, Dzahira Talita Zahra, 8, dan Ariq Matin, 6, dapat melihat air mata berjuraian di pipi a.rwah ketika mereka membuat panggilan video, seolah-olah memahami apa yang diungkapkan.

“Dengan b.antuan jururawat dan doktor, saya membuat panggilan video, itulah kali terakhir saya dan anak-anak dapat menatap wajah a.rwah ketika masih bern.yawa.

“Ketika itu, saya nampak air mata berlinangan di pipinya, seolah-olah memahami apa yang kami bualkan dengannya.

“Saya sempat ke h.ospital selepas anak-anak tidur dan selesai majlis bacaan Yassin dan doa selamat, malam tadi.

“Bagaimanapun, saya tidak dibenarkan bertemu a.rwah. Saya kemudiannya berpatah balik ke rumah,” katanya.

Kredit : Astro

 

Ramai dalam kalangan netizen menyatakan baru menyedari betapa pentingnya merakam momen bermakna bersama insan tersayang dan menghargai detik kehadiran mereka dalam kehidupan sementara ini.

Gambar kenangan keluarga Shuib dan arwah Siti Sarah

“Baru saja menonton video Siti Sarah dan Shuib malam tadi sekarang saya lihat lagi video ini selepas pemergian Siti Sarah. 100 kali rasa lebih sedih berbanding kali pertama tengok.

“Benar salah satu sebab menyimpan foto dan merakam orang di sekeliling kita adalah kerana ingin menyimpan kenangan,” ciap pemilik akaun Twitter bernama @tylaazhariie.

“Melihat kembali video yang dirakam Shuib ketika Siti Sarah ketika dia memeluk semua anak-anaknya. Video itu adalah tinggalan paling berharga,” ujar @myraazhr.

“Ambil sebanyak mungkin video dan gambar orang yang anda cintai. Anda mungkin akan melihatnya lagi dan lagi apabila mereka sudah tiada lagi bersama anda. Anda tidak tidak tahu bila ia merupakan kali terakhir. Sekarang perasaan sudah berubah apabila mendengar lagu Kesetiaan,” kata @dnaalias.

“Sekarang aku faham kenapa perlu rakam momen bermakna walaupun pada masa itu kita rasa menyampah dengan pasangan kita. Sebenarnya untuk tatapan jika rindu saat itu,” tulis Nazatul Amira.

“Sebuah pengakhiran yang terasa menusuk di dada. Tengok suami masih tidur,bayangkan bila bangun pagi dia tiada atau kita yang pergi dulu. Bermaafanlah kita. Hargailah orang tersayang selagi masih ada kesempatan. Sedih betul pagi ini,” ujar Noor Adila.

Rata-rata mereka turut meluahkan rasa sedih dan kehilangan selain turut bersimpati dengan keluarga Allahy4rham terutama anak-anaknya yang masih kecil dan pastinya amat merindui ibu mereka.

“Saya menangis kerana dia ialah seorang ibu. Anak yang bongsu tidak sempat tengok atau rasa sentuhan ibunya. Hati saya hancur berkeping-keping. Anak-anak yang lain masih kecil,” ujar Elly Thought.

“Tidak sangka ia pelukan dan ciuman terakhir dia kepada anak-anaknya. Kita semua kehilangan dia. Seorang yang sangat ceria. Hantarannya di media sosial ada ketikanya buat saya ketawa,” ujar Shaz yang berkongsi hantaran terakhir arw4h sebelum berangkat ke hospital.

Video pelukan ter4khir Siti Sarah dan anak-anak mengundang sayu

Kuala Lumpur: Video pelukan terakhir Allahy4rham Siti Sarah Raissuddin dengan tiga anaknya yang dimuat naik di Instagram penyanyi itu pada 4 Ogos lalu, kini tular di media sosial.

Video berdurasi 52 saat yang menunjukkan Siti Sarah yang berkerusi roda dan memakai alat bantuan pernafasan berpelukan dengan anak-anaknya dengan wajah Allahyarh4m yang sayu.

Difahamkan, video berkenaan diambil ketika Siti Sarah dimasukkan ke hospital selepas tahap oksigennya menurun pada 4 Ogos lalu.

Di Tik Tok, menerusi perkongsian video itu dengan keterangan ditulis, ‘Tak sangka ini pelukan terakhir anak-anak dia’ berserta dua emoji tangisan yang dimuat naik pemilik akaun @cikmirr kini tular dan mendapat pelbagai komen memilukan daripada netizen.

Tinjauan Harian Metro di Instagram Allahy4rham mendapati video itu mendapat lebih lebih 3.3 juta tontonan dan hampir 10,000 komen yang rata-ratanya menulis komen duka dan mendoakan keluarga Allahy4rham tabah.

Siti Sarah disahkan men1nggal dunia di Unit Rawatan Rapi (ICU), Hospital Canselor Tuanku Muhriz, Universiti Kebangsaan Malaysia, UKM (HCTM), di sini, jam 5.13 pagi, hari ini.

Sebelum itu, Siti Sarah dimasukkan ke ICU hospital berkenaan selepas tahap oksigen menurun pada 4 Ogos lalu. Pada hari yang sama dia sepatutnya memotong gelang kuar4ntin.

Siti Sarah kemudiannya ditidurkan sebelum pemb3dahan dijalankan bagi mengeluarkan bayi dalam kandungan pada 6 Ogos lalu dan arw4h selamat melahirkan bayi lelaki diberi nama Ayash Affan pada jam 5 petang.

Terdahulu, Siti Sarah bersama suami, Shuib dan tiga anak mereka termasuk pembantu rumah disahkan p0sitif C0v!d.19 pada 27 Julai lalu.

Pasangan itu yang berkahwin pada 26 Februari 2011 terlebih dulu dikurniakan tiga anak iaitu Uwais Alqarni, 10; Dzahira Talita Zahra, 8; dan Ariq Matin, 6.

SHUIB & SITI SARAH – SEMAKIN BENCI SEMAKIN CINTA OFFICIAL LYRIC VIDEO

Umat Islam meningg4l dunia akib4t C0v!d.19 tidak dimandikan bagi elak j4ngkitan

Jen4zah umat Islam yang meninggal dunia akibat C0v!d.19 tidak perlu dimandikan kerana dibimbangi wab4k terus tersebar dan menj4ngkiti orang lain.

Perkara itu dijelaskan Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan (PMWP) menerusi artikel Irshad Al-Fatwa Siri Ke-600: Adakah mereka yang meningg4l kerana C0v!d.19 boleh diklasifikasikan m4ti syahid dan tidak perlu dimandikan, yang dikeluarkan hari ini di laman web PMWP.

Menurut PMWP, jenazah tidak dimandikan atas faktor keselamatan selain mengelak daripada kemudaratan berikutan ada kebimbangan w4bak C0v!d.19 terus tersebar.

“Ini bermakna jen4zah tersebut tidak dimandikan bukan di atas sebab syahid berp3rang di jalan Allah akan tetapi disebabkan kemvdaratan yang perlu dihindari.

“Bagaimanapun, ia juga tertakluk kepada perkembangan semasa situasi C0v!d.19 di negara ini yang mana pihak-pihak berkaitan akan meneliti dari semasa ke semasa prosedur operasi standard (SOP) pengurusan jen4zah,” katanya.

Menurut artikel itu, orang Islam yang meningg4l dunia akibat C0v!d.19 dikategorikan sebagai syahid di akh1rat dan ganjaran tersebut akan diberikan di akh1rat kelak.

“Bagaimanapun, dalam fiqh ada dibincangkan oleh fuqaha bahawa mana-mana jen4zah atas sebab-sebab tertentu yang boleh membawa mvdarat kepada orang hidup maka tidak perlu dimandikan tetapi ditayamumkan.

“Dan jika tayammum pun tidak dapat dilaksanakan pada pandangan pakar, maka gvgurlah kedua-dua tuntutan itu,” katanya.

Katanya, ada hadis menjelaskan bahawa individu Muslim yang meningg4l disebabkan tavn (w4bak) dikategorikan sebagai m4ti syahid kerana az4b yang d4hsyat ketika menghadapi kes4kitan dan kem4tian tersebut.

“Secara umum, tavn dikategorikan sebagai wab4k atau peny4kit berj4ngkit bahkan kesannya boleh menyebabkan kem4tian yang sangat cepat.

“Oleh itu, wabak C0v!d.19 juga boleh diklasifikasikan di dalam kategori wab4k seperti tavn sebagaimana yang disebutkan di dalam hadis Nabi SAW,” katanya.

 

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! LV

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @LubukViral

Sumber: http://trendingsangat.pw/

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*