Ini 8 Fakta Menarik Yang Anda Perlu Tahu Tentang Penyelam Olimpik berusia 22 tahun, Nur Dhabitah Sabri

Penyel4m kebangsaan Nur Dhabitah Sabri men4ngis air mata kegembiraan yang berada di tempat keempat pada final individu batu loncatan 3m di Sukan Olimpik Tokyo 2020

Penerjun yang  berusia 22 tahun itu mencatat 326,15 mata dengan lima kali penyelam4n di Pusat Akuatik Olimpik, di belakang juara bertahan China, Shi Tingmao, seorang penyelam China yang lain bernama Wang Han, dan Krysta Palmer dari Amerika yang mengambil gangsa.

Walaupun hanya menghiraukan pingat di Sukan Olimpik keduanya, ia adalah prestasi yang mengagumkan kerana ini merupakan kali pertama dalam acara ini – dia menduduki tempat kelima dalam acara selari 3m springboard dengan Cheong Jun Hoong dan kesembilan dalam platform 10m individu di Sukan Rio 2016 .

“Saya men4ngis bukan kerana saya sed1h kerana tidak menang, tetapi kerana saya bangga dengan diri sendiri,” katanya kepada Astro Arena dalam temu ramah selepas perlawanan, sambil tersenyum men4ngis

Image from Astro Arena (YouTube)

Di sebalik senyuman yang menggembirakan, berikut adalah fakta lain yang mungkin tidak anda ketahui mengenai penyel4m negara kita:

1. Dia dilahirkan di Kuala Lumpur

Dhabitah, yang terkenal dengan nama Bitah, dilahirkan pada 12 Julai 1999 kepada Sabri Hashim dan Fazidah Jaafar.

Dia anak bongsu dari empat beradik – tiga yang lebih tua adalah Nur Safura (33), Muhammad Safuan (31), dan Muhammad Daniel (23).

Image from Nur Dhabitah Sabri (Facebook)

2. Ayah Dhabitah pertama kali melihat potensi sukannya

Ketika ayahnya menyedari bahawa dia sememangnya pandai berenang pada usia tujuh tahun, dia mendaftarkannya ke kelas di sebuah kelab renang di Cheras dengan seorang jurulatih profesional.

Tidak lama kemudian, memandangkan persaingan yang ketat dalam berenang dan fizikal mungil putrinya, dia memutuskan bahawa dia akan unggul dalam aktiviti menyelam.

Menurut Berita Harian, ibu bapa Dhabitah mengatakan bahawa anak perempuan mereka tidak pernah t4kut akan ketinggian, dan sangat menyukai roller coaster sejak usia muda.

Image from @_mhmjhk (Twitter)

3. Pada usia sembilan tahun, dia sudah bertekad untuk berjaya

“Ketika saya mula belajar menyelam, saya tidak pernah menyangka bahawa saya akan memandang serius sukan ini,” kata Dhabitah kepada The Star dalam temu bual.

“Saya mengambil keputusan setelah mengambil bahagian dalam Sukan Malaysia (Sukma) 2008 di Terengganu. Saya tidak berhasrat untuk memperoleh pingat ketika saya mengambil bahagian tetapi saya berjaya merangkul gangsa. Itu membuat saya sedar bahawa saya boleh berjaya sekiranya saya berjaya terbaik dari saya.”

A nine-year-old Dhabitah (left) at the 2008 Sukma Games in Terengganu.

4. Dia memenangi pertandingan antarabangsa pertamanya pada usia 13 tahun

Mendominasi acara selam 3m di pertandingan tempatan – seperti pertemuan sukan Majlis Sukan Wilayah Persekutuan (MSSWP) dan Majlis Sukan Sekolah Malaysia (MSSM) – dia ditawarkan tempat di Sekolah Sukan Bukit Jalil, di mana dia mula berlatih dan bersaing secara profesional.

Debut antarabangsa beliau adalah pada Kejohanan Renang Asia Tenggara (SEA) 2012 di Singapura, merangkul emas dalam acara individu 3m dan 1m batu loncatan, dan menjadi penyelam Malaysia termuda yang menang dalam pertandingan antarabangsa senior.

Image from Berita Harian

5. Tidak perlu dikatakan, dia berlatih dengan bersungguh-sungguh

Menurut profil atlet Olimpiknya, moto peribadinya adalah: “Jangan pernah menyerah.”

Di puncak sebelum pertandingan, dia berlatih lapan jam sehari, enam hari seminggu, dan sering berkongsi foto dan video dirinya berlatih di media sosial.

“Saya ingin orang tahu bahawa apa sahaja yang kita lakukan tidak mudah, ia datang dengan harga dan latihan yang sukar,” katanya kepada Sundaily.

Dia menambah bahawa sukar juga untuk berjauhan dengan keluarga sepanjang masa dia berlatih untuk pertandingan.

Image from @dhabitah_sabri (Instagram)

6. Dia juga masih pelajar universiti

Dhabitah mengikuti pengajian walaupun harus mengutamakan acara sukan.

Dia menduduki Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) pada tahun yang sama ketika membuat debut Olimpik pada Sukan 2016 di Rio de Janeiro.

Tahun ini, dia sekali lagi terpaksa menghentikan diploma Keselam4tan dan Kesihatan Pekerjaan di University of Cyberjaya untuk berlatih untuk Olimpik Tokyo.

Image from Stadium Astro

7. Pada masa lapang, dia suka menonton TV dan mendengar muzik

Dia peminat filem drama dan permainan Korea seperti Running Man. Tidak ketinggalan, dia juga menyukai kumpulan K-pop seperti Big Bang, 2NE1, dan Blackpink.

Sebagai pakar dalam backflip, dia juga kadang-kadang berkecimpung dalam sukan seperti parkour dan trampolining untuk bersenang-senang.

Image from @dhabitah_sabri (Instagram)

8. Dia masih menginginkan pingat Olimpik dan dia mempunyai rekod untuk menunjukkannya

Menurut Persekutuan Renang Antarabangsa (FINA), pemain berusia 22 tahun itu secara konsisten membawa pulang pingat emas dalam pelbagai pertandingan antarabangsa dari 2013 hingga 2019, kecuali untuk Sukan Olimpik 2016 dan 2018.

Dia telah membawa pulang pingat dari Sukan Komanwel, Sukan Asia Tenggara, FINA Diving World Series, FINA Diving Grand Prix, FINA World Cup, Asian Diving Cup, dan Asian Games.

Seperti yang dia katakan dalam wawancara Olimpik Tokyo, “Saya tahu saya masih muda, jadi saya mempunyai perjalanan panjang di depan saya. Ini baru permulaan.”

Image from @dhabitah_sabri (Instagram)

Dhabitah, Malaysia sangat berbangga dengan anda!

 

 

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! LV

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @LubukViral

Sumber: https://says.com/

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*