Suri rumah hin4 YDP Agong Dlm Facebook, Ini Yg Berlaku Sampai Dia Menangis Teresak-Esak

KUALA LUMPUR : “Saya tert3kan sehingga melakukan tindakan b0doh dengan meluahkan perasaan dalam Facebook. Saya meyesal dan insaf.”

Demikian rayuan seorang suri rumah, Rosmawati Mohd. Zain sebelum Mahkamah Sesyen di sini hari ini mengenakan d3nda RM9,000 atau penjara enam bulan atas kesalahan mengh1na Yang di-Pertuan Agong.

Hakim M.M. Edwin Paramjothy mengenakan d3nda tersebut selepas ibu kepada empat orang anak itu mengaku bersalah terhadap tudvhan itu.

Rosmawati, 46, didakwa membuat hantaran bersifat jel1k secara sedar melalui aplikasi Facebook iaitu mengh1na Seri Paduka dengan niat untuk menyak1tkan hati orang lain pukul 7.06 malam, 25 Mei lalu.

Hantaran itu kemudian dibaca pukul 1.06 petang, 1 Jun lalu di Pejabat Bahagian Siasatan Jenayah Siber dan Multimedia, Jabatan Siasatan Jen4yah Komersil, Ibu Pejabat Polis Bukit Aman, Tingkat 27 Menara KPJ, Wangsa Maju di sini.

Berikutan itu pertvduhan dikemukakan mengikut Seksyen 233(1) (a) Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 dan boleh dihukum mengikut Seksyen 233(3) akta sama.

Rosmawati Mohd. Zain (bertudung biru) tiba di Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur bagi menghadapi pertvduhan membuat hantaran dalam Facebook yang mengh1na Yang di-Pertuan Agong – UTUSAN/NORLIZAH ABAS.

Hukvman bagi seksyen itu memperuntukkan d3nda maksimum RM50,000 atau penj4ra sehingga setahun atau kedua-duanya jika sabit kesal4han.

Menurut fakta kes, akaun Facebook tersebut didaftarkan atas nama tertudvh manakala analisis terhadap kad sim yang dirampas menunjukkan komen mengh1na Seri Paduka dibuat dalam laman sosial milik wanita itu.

Terdahulu, Rosmawati yang tidak diwakili peguam merayu dikenakan d3nda yang rendah kerana tidak bekerja manakala suaminya menyara keluarga sebagai pekerja bahagian pengurusan bangunan dengan pendapatan RM2,000 sebulan.

Menurut suri rumah itu, dia berasa sedih dan tert3kan menyebabkannya meluahkan melalui laman sosial selain berjanji tidak akan mengulangi perbuatan tersebut.

“Saya pohon d3nda minimum kerana tidak mampu membayar jumlah yang banyak kerana anak-anak masih bersekolah dan perlukan saya,” ujarnya sambil menangis teresak-esak.

Rosmawati turut menyatakan, wang sudah dikeluarkan untuk membayar pendaftaran anak kedua yang bakal melanjutkan pelajaran di sebuah universiti awam.

Bagaimanapun, Timbalan Pend4kwa Raya Noor Dayana Mohamad memohon mahkamah menjatuhkan hukvman berbentuk pengajaran sebagai mesej kepada masyarakat.

Beliau turut memohon mahkamah mengambil kira faktor bahawa kes melibatkan hantaran jel1k mengh1na Yang di-Pertuan Agong semakin berleluasa.

 

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! LV

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @LubukViral

Sumber: http://limauasamboi.pw/

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*