Berlaku Pendar4han & Tisu K0yak, Keputusan Bed4h Siasat Kedua Ded4h Apa Sebenarnya Yg Terjadi Sebelum Kem4tian- Lubuk Viral

Sebelum ini, pengarah Institut Sains Forensik Pusat Kementerian Kehakiman iaitu Pol Kol Songsak Raksaksakul memaklumkan akan menubuhkan satu panel untuk menjalankan bed4h siasat kali kedua ke atas may4t Tangmo Nida. Malah, mereka juga mengarahkan doktor dari institut lain untuk sertai proses bed4h si4sat tersebut.

Keputusan awal bed4h siasat

Menerusi laporan yang dipetik daripada media Thailand, may4t Tangmo Nida sebelum ini ditemui dalam keadaan yang sangat menyayat hati di mana terdapat kesan leb4m pada mata kanan, beberapa lvka terutama lvka besar di paha kanan dan berapa gigi kelihatan patah. Namun keputusan bed4h siasat terdahulu mengatakan bahawa mereka tidak menemui kesan gigi yang patah selepas memeriksa rongga mulut pelakon cantik itu. Bukan itu sahaja, mereka turut mend4kwa tidak menemui sebarang keceder4an mencurigakan pada bahagian kepala mendi4ng.

Menerusi laporan terbaru, sampel tisu Tangmo Nida telah dihantar ke dua jabatan forensik (agensi luar) untuk pemeriksaan dan keputusan awal bed4h siasat mendapati luka besar yang terdapat pada paha kanan mendi4ng Tangmo Nida sebenarnya terjadi sebelum dia meningg4l dunia.

Hal ini kerana, lvka tersebut dikatakan tidak memotong bahagian aorta dan bukannya luka yang boleh membawa m4ut. Difahamkan, keadaan lvka sebelum dan selepas kem4tian adalah berbeza. Jika lvka itu terjadi selepas kem4tian, ia tidak akan berlakunya pendarahan dan tisu juga tidak akan koyak atau rosak. Menurut sumber juga, pihak berkuasa dipercayai menemui kandungan alkohol dan ubat depresi dalam badan Tangmo Nida

Meskipun begitu, proses bed4h siasat kali kedua ini masih dijalankan secara terperinci oleh pihak forensik.

Kemati4n Tangmo: Polis siasat rakaman terbaharu ‘individu’ di atas bot

BANGKOK: Polis Thailand dilapor sedang menyiasat satu bukti baharu video dipercayai rakaman sebelum pelakon TV Pattarathida “Tangmo” Patcharaveerapong terjatuh ke dalam sungai bulan lepas.

Rakaman menunjukkan seseorang sedang berdiri dan duduk di belakang bot yang dipandu laju sepanjang Sungai Chao Phraya pada malam kejadian.

Bagaimanapun, polis tidak menyatakan sama ada orang yang dilihat dalam rakaman itu adalah pelakon tersebut, lapor Bangkok Post.

Pesuruhjaya Wilayah Polis Wilayah 1 Pol Lt Jen Jirapat Phumuchit berkata penyiasat telah memperoleh “bukti baharu” daripada video CCTV yang diambil dari bangunan di tepi sungai Chao Phraya.

Beliau berkata rakaman itu menunjukkan seseorang berdiri dan duduk di bahagian belakang bot laju pada jam 10.34 malam, 24 Feb lalu pada waktu sebelum aktres itu terjatuh ke dalam sungai.

“Bukti ini berguna kerana ia akan membantu penyiasat mendapatkan kejelasan berhubung kes ini,” kata Jirapat.

Beliau berkata polis akan meminta pakar dari syarikat produksi untuk membantu meningkatkan kejelasan rakaman dan memeriksa koordinat GPS bot laju itu.

Sementara itu, pengarah Institut Sains Forensik Pusat Kementerian Kehakiman Pol Kol Songsak Raksaksakul berkata institut itu akan menubuhkan panel bagi menjalankan bed4h siasat kedua may4t Pattarathida sepertimana diminta ibunya, dan akan menjemput doktor dari institut lain untuk menyertainya.

“May4tnya akan disimpan di Hospital Universiti Thammasat, dan pemeriksaan semula dijangka selesai dalam tempoh tidak kurang daripada 30 hari,” kata Pol Col Songsak.

May4t aktres itu sepatutnya sudah dib4kar, tetapi ibunya pada Sabtu memohon penyiasat untuk memindahkan may4t ke institut untuk pemeriksaan semula.

Ketua Jabatan Siasatan Khas (DSI) Trairit Temahiwong berkata DSI akan menyiasat kes itu jika keluarga Pattarathida meminta jabatan itu berbuat demikian.

Bekas pengarah Institut Sains Forensik Pusat Khunying Dr Pornthip Rojanasunant pada hantarannya di Facebook bahawa keluarga itu mungkin mempunyai peluang yang sukar untuk mengakses keputusan bed4h siasat.

Beliau berkata ramai orang tersilap bahawa hanya polis mempunyai akses kepada laporan ini.

Mengikut undang-undang, doktor forensik mempunyai kewajipan untuk mended4hkan kebenaran.

Namun memandangkan bedah siasat di Thailand telah disekalikan dalam siasatan polis, proses itu mungkin tidak telus sepertimana sepatutnya, kata Dr Porntip.

Beliau berkata Thailand harus menerima pakai Protokol Minnesota PBB, satu set garis panduan yang menyatakan bahawa doktor perlu bebas dan telus.

Polis Thailand dilapor sedang menyiasat satu bukti baharu video dipercayai rakaman sebelum pelakon TV Pattarathida “Tangmo” Patcharaveerapong terjatuh ke dalam sungai bulan lepas. -Gambar fail/Gempak

Sumber: Hilight Kapook

 

 

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! LV

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @Lubuk Viral

Sumber: http://limauasamboi.pw/