Bapa ‘pergi’ selepas bank in duit belanja RM100, anak lega arw4h ‘fikir jauh’… tinggalkan hibah setengah juta cukup untuk keluarga teruskan hidup!

KEMATIAN Abd Razak Hanafi dalam kejadian langg4r lari di Nibong Tebal, Pulau Pinang pada 31 Ogos 2016 membawa kesan yang cukup besar buat isteri serta empat orang anaknya.

Imbas Nurul Marni ‘Izzati, 26, yang juga anak ketiga arw4h, dia menerima panggilan mengenai khabar dvka itu ketika sedang berada di ibu negara, jauh dari keluarga.

Menurut lepasan Universiti Kuala Lumpur (UniKL) yang senang disapa Marni itu, dia terkejut ketika dimaklumkan mengenai hal itu kerana baru sahaja berhubung dengan bapanya beberapa jam sebelum kejadian.

“ia berlaku ketika saya berada di universiti. Dalam jam 9.30 pagi hari kejadian, bapa hubungi saya untuk memaklumkan bahawa dia dah masukkan duit RM100. Dalam panggilan itu, saya perasan suaranya dah lain.

“Kemudian pada jam 12 tengah hari, saya dapat panggilan yang mengatakan ayah meningg4l dun1a dalam kejadian kemal4ngan langg4r lari. Terus saya bergegas ambil bas untuk balik ke Pulau Pinang.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

“Individu yang hubungi saya merupakan orang yang jumpa ayah selepas kemalang4n. Pemandu yang langg4r ayah pula sampai hari ni tak dapat dijejaki. Memang tak tahu siapa. Kawasan itu tiada kamera, kami pun dah reda,” ujarnya.

Lebih menyayat hati kata Marni, bapanya keluar membeli nasi kandar sebelum kejadian dan makanan berkenaan tidak sempat dibawa balik untuk dimakan dengan ahli keluarga yang lain.

marni3

Allahyarh4m bapa Marni bekerja sebagai pembekal daging mentah.

“Biasanya arw4h bawa kereta, tiba-tiba hari kejadian dia bawa motor. Benda nak jadi, dah tertulis dia bawa motor pergi beli makanan. Sebelum beli makanan tu, dia ke bank untuk transfer duit kepada saya.

“Dalam bakul motor, arw4h ada beli nasi kandar untuk dia, mak dan adik saya. Tapi makanan tu tak sempat dibawa balik ke rumah,” ujarnya lagi.

Bila ayah tak ada, kami yang memang bergantung dengannya bagaikan hilang sumber. Mak pula suri rumah saja.

MARNI

Menurut Marni, dia sekeluarga bagaikan hilang tempat bergantung apabila bapanya yang bekerja sebagai pembekal daging mentah pergi meninggalkan mereka secara mengejut.

Namun kata Marni, dia bersyukur apabila arw4h ada mengambil pelan hibah berjumlah RM500,000, sekali gus membolehkan ibunya meneruskan kelangsungan hidup seperti biasa.

marnie4

Marni memulakan kerjaya sebagai perunding takaful pada tahun 2019.

Disebabkan itu juga, Marni terus berhasrat untuk membuka mata orang ramai mengenai kepentingan hibah sehingga dia akhirnya menceburi kerjaya sebagai perunding takaful pada tahun 2019.

“Bila ayah tak ada, kami yang memang bergantung dengannya bagaikan hilang sumber. Mak pula suri rumah saja. Tapi Alhamdulillah, ayah buat hibah RM500,000, jadi ada duit untuk saya dan adik yang masih belajar pada waktu itu.

“Selepas tiga tahun ayah meningg4l, saya bekerja sebagai perunding takaful. Arw4h ayah merupakan faktor terbesar saya ceburi bidang ini, saya nak semua orang sedar mengenai pentingnya persediaan untuk hari mendatang.

marni2

Kisah kemati4n bapa Marni turut dikongsi menerusi TikTok.

“Nasihat saya, setiap suami memang kena buat hibah. Ada banyak kes yang suami meningg4l tiba-tiba dan pemergian mereka beri kesan kepada keluarga. Saya sendiri dah lalui, jadi saya nak orang lain pun sedar mengenai hibah,” ujarnya lagi.

Kisah bapa Marni yang meningg4l dun1a akibat kemalang4n langg4r lari meraih perhatian selepas dia berkongsi satu video sehingga ia tular menerusi aplikasi TikTok.

Video itu sehingga kini meraih lebih 150,000 tontonan dan turut dihujani pelbagai komen netizen termasuklah yang bersimpati dengan pemergi4n mengejut bapa Marni enam tahun lalu.

Komen Netizen : 

 

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! LV

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @Lubuk Viral

Sumber: mstar