Anak Gadis Pak Imam Kena Tiipu RM5Ok, Bakal Menantu Akhirnya Di Tangk4p. Ini Hvkuman Yg Bakal Di Terima

Gara-gara memperd4ya bakal mentua sendiri kononnya dia seorang menjalankan perniagaan emas, seorang lelaki dijatuhi hukum4n penj4ra dan sebat4n oleh Mahkamah Majistret Kota Bharu di Kelantan, hari ini.

Shah Jahan Sazali, 36, mengaku bersalah terhadap enam pertuduh4n yang dibacakan kepadanya di hadapan majistret Mohd Izdham Naim Che Ani.

Mengikut pertuduh4n Shah Jahan did4kwa men1pu Mad Rozali Botok, 65, dengan memperdayakan imam masjid itu agar percaya dia menjalankan perniagaan emas – yang sebenarnya tidak wujud – sehingga mendorong mangsa menyerahkan wang bernilai RM24,200.

Perbuatan itu did4kwa dilakukan tertudvh antara 9 Ogos hingga 12 Sept lalu di Pangsapuri Bandar Baru Kubang Kerian, Kota Bharu.

Pendakw4an dibuat mengikut Seksyen 420 Kanun Keseksaan dan boleh dihukvm penj4ra tidak kurang setahun hingga tidak lebih 10 tahun dan sebatan.

Kes dikendalikan timbalan pend4kwa raya Yusnaliza Mohammad Yusoff, manakala tertudvh diwakili peguam Yayasan Bantuan Guaman Kebangsaan, Intan Nor Nadhirah Ismail.

Terdahulu Yusnaliza memohon mahkamah mengenakan hukum4n yang setimpal terhadap Shah Jahan susulan pengakuan tersebut, manakala pihak pembela4n mer4yu agar tertudvh diberi hukum4n yang minimum memandangkan dia mengaku bersal4h dan insaf.

Perdaya serah Proton Waja

Mahkamah kemudian menjatuhi hukum4n tiga tahun penj4ra dan sekali seb4tan bagi setiap pertuduh4n. Hakim membenarkan hukum4n penj4ra itu dijalankan serentak mulai hari ini.

Sementara itu dalam pendakwa4n berasingan, Shah Jahan berdepan tujuh lagi tuduh4n membabitk4n kes penipu4n terhadap imam terbabit dan seorang mangsa lain.

Tertudvh turut mengaku bersalah terhadap semua pertuduh4n yang dibacakan jurubahasa di hadapan majistret Muhammad Fitri Mokhtar hari ini.

Mengikut pertuduh4n pertama hingga keenam tertudvh did4kwa men1pu Mad Rozali dengan memperdaya imam itu dengan menjalankan perniagaan emas yang tidak wujud menyebabkan mangsa menyerahkan wang sebanyak RM16,000.

Perbuatan itu did4kwa dilakukan tertvduh antara 28 Jun hingga 5 Sept lalu juga di Pangsapuri Bandar Baru Kubang Kerian, Kota Bharu.

Pendakw4an dibuat mengikut Seksyen 420 Kanun Keseksaan dan boleh dihukum pemenjaraan tidak kurang setahun hingga tidak lebih 10 tahun dan sebatan.

Shah Jahan juga did4kwa memperday4kan Husin Md Ali yang menyerahkan sebuah kereta jenis Proton Waja untuk dibaiki.

Perdakw4an dibuat mengikut Seksyen 403 Kanun Keseksaan dan boleh dihukvm mengikut seksyen sama.

Kes dikendalikan timbalan pendakwa raya Asmah Che Wan, manakala tertudvh diwakili peguam daripada Yayasan Bantuan Guaman Kebangsaan, Ariyani Mohd Amin.

Bagaimanapun Muhammad Fitri menetapkan tarikh 28 November untuk sebutan semula k3s bagi tujuh pertudvhan berkenaan.

Pada 3 Okt lalu Malaysiakini melaporkan seorang imam masjid membuat laporan polis selepas mend4kwa dit1pu seorang lelaki hingga mengalami kervgian sehingga RM55,800 antara Jun hingga pertengahan Sept lalu.

Anak Gadis Pak Imam Yang Kena Tiipu RM5Ok Dgn Bakal Menantu Tampil Ceritakan Perkara Sebenar

” Saya kenal lelaki itu pada Januari lalu ketika bekerja di sebuah kedai baju. Dia ada membeli baju dan saya membuat penghantaran baju yang dipesannya.

Demikian pengakuan seorang gadis berusia 28 tahun susulan berita berhubung seorang lelaki meniipu bakal bapa mertua yang tular di media sosial.

Gadis yang enggan dikenali itu adalah anak kepada imam masjid berumur 65 tahun yang mend4kwa kervgian lebih RM5O,OOO ak1bat diperd4ya bakal menantu berusia 36 tahun.

Svspek dikatakan mendkwa adalah peniaga emas serta kambing perap, dan membuat pinjaman wang serta emas daripada imam terbabit atas alasan untuk dijadikan modal perniagaan.

Gadis itu mend4kwa, lelaki terbabit juga pandai mengambil hati, termasuk berkunjung ke rumahnya beberapa kali serta menunjukkan seolah-olah serius dengan hbungan mereka.

” Pada masa sama, lelaki itu juga memesan makanan yang saya jual. Dia membelinya beberapa kali sebelum kami menjadi rapat.

” Kami menyerahkan wang kepada lelaki itu kerana percaya dengan perniagaan yang diusahakan, dan dia mendkwa ditiipu oleh pelanggan atau pembekal barang.

” Lelaki itu juga menunjukkan bukti, termasuk barangan perniagaan serta resit bayaran untuk meyakinkan saya dan ayah,” katanya ketika dihubungi, di sini, hari ini.

Katanya, mereka mengambil keputusan untuk bertunang pada Julai lalu dengan menetapkan perkahwinan bakal berlangsung bulan ini, namun kemudian mengesy4ki dirinya ditiipu lelaki itu sehingga menyebabkan kerugi4n puluhan ribu ringgit.

Susulan itu, gadis terbabit berkata, ayahnya membuat Iapor4n poIis pada 14 September lalu.

Terdahulu, seorang imam masjid kerugi4n lebih RM5O,OOO selepas mend4kwa diperd4ya seorang lelaki berusia 36 tahun yang juga bakal menantunya, antara Jun hingga pertengahan bulan lalu.

Ketua PoIis Daerah Kota Bharu, Asisten Komisioner Abdul Rahim Daud, berkata s.iasatan awal mendapati imam berusia 65 tahun itu mengenali svspek pada Jun lalu melalui anak perempuannya berusia 28 tahun.

Beliau berkata, svspek mend4kwa mempunyai perniagaan emas dan kambing perap dengan meminta sejumlah modal perniagaan daripada bakal mentuanya itu beberapa kali.

” Imam itu memberi wang lebih RM38,000 antara awal Jun hingga pertengahan September lalu secara berperingkat di Bandar Baru Kubang Kerian.

” Warga emas itu juga memberikan barangan kemas berjumlah RM6,OOO dan sebuah kereta Proton Gen 2 bagi memudahkan urusan perniagaan bakal menantunya,” katanya ketika dihubungi di sini, hari ini.

Katanya, imam berkenaan kemudian menyedari dirinya ditiipu oleh svspek pada 14 September lalu, sebelum membuat Iaporan di Balai PoIis Bachok kerana wang yang dipinjamkan tidak dipulangkan kembali.

” Mngsa menghubungi bakal menantunya itu untuk menuntut wang, namun pelbagai alasan diberikan.

” Susulan Iapor4n berkenaan, poIis menah4n svspek jam 11 malam tadi di sebuah rumah di Jalan Pengkalan Chepa bagi membantu s.iasatan.

” Kes disi4sat mengikut Sksyen 420 Knun Kesksaan dan svspek dalam proses untuk tah4nan rem4n,” katanya.

Beberapa hari lalu, kejadian berkenaan tular di laman Facebook apabila mngsa berkata pemberian wang oleh bapanya kepada lelaki itu did4kwa dalam keadaan diri mereka ‘dipuk4u’.

” Kerugian kami berjumlah RM55,8OO, termasuk wang simpanan ibu, bapa dan abang, barangan kemas serta wang yang dipinjam daripada saudara terdekat,” katanya.

Sementara itu, berdasarkan Iapor4n terbaru, svspek berusia 36 tahun sudah ditah4n rem4n selama empat hari bermula hari ini.

Ketua PoIis Daerah Kota Bharu, Asisten Komisioner Abdul Rahim Daud berkata, lelaki berkenaan direm4n sehingga Rabu.

” Tah4nan rem4n itu untuk membantu s.iasatan mengikut Sksyen 420 Knun Kesksaan.

” Jika sabit ksaIahan, lelaki berkenaan boleh dikenakan hukvman pnjara mksimum 10 tahun dan boleh dikenakan s3bat dan boleh dikenakan dnda,” katanya.

Sumber:hmetr0

 

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! LV

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @LubukViral

Sumber: http://trendingsangat.pw/

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*