Lepas Anak Buat Lap0ran P0lis Isv V4ksin, Ada Perk4ra Lain Yg Buat Ellie Khvatir

Ellie Suriati Omar menyatakan rasa bimbang jika pelajar – termasuk anaknya – yang enggan menerima svntikan v4ksin C0vid-19 dihal4ng daripada menduduki peperiksaan awam.

Katanya kebimb4ngan itu adalah wajar sebagai seorang ibu kepada dua anak yang masing-masing berusia 17 tahun dan 12 tahun.

Menurut Ellie, seorang daripada anaknya itu, Azrell Omar Iskandar, sepatutnya akan menduduki peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) tidak lama lagi, manakala Nur Azreen, 12, akan memasuki tingkatan satu.

“Jika berlaku begitu (hak tolak v4ksin din4fikan) saya sebagai ibu mungkin terpaksa naik ke mahkamah untuk pertah4nkan hak kami,” katanya kepada Malaysiakini hari ini

Menurut Ellie seseorang itu berhak memilih sama ada mahu menerima v4ksin atau tidak dan Kementerian Pendidikan perlu menghormatinya.

Dia juga menganggap keinginan seseorang men0lak v4ksin sebagai isu nasional.

Ellie, 51, yang juga pelakon itu mengakui memang kerajaan tidak memaksa rakyat untuk mengambil v4ksin, tetapi pilihan yang dibuat itu mewujudkan diskrimin4si.

“Hal itu menyebabkan kami tertanya-tanya dengan pilihan yang diberi. Ia pada masa sama menjadikan masyarakat berpec4h-bel4h.

“Jangan sampai kebebasan orang ramai terkekang termasuk tak boleh bekerja jika tak nak div4ksin,” katanya.

Ellie mengesahkan di media sosial semalam bahawa anaknya, Azrell Omar dan Nur Azreen bersama seorang rakan mereka, Hanif 17 tahun adalah individu yang membuat lap0ran polis di Balai Polis Taman Melawati pada 30 Ogos lalu.

Laporan did4kwa dibuat bagi mempertahankan hak mereka menol4k suntik4n v4sin yang mahu dilaksanakan kerajaan terhadap pelajar.

Kedua-dua anak Ellie itu membuat lapor4n tersebut kerana mend4kwa bimbang berlaku perkara tidak diingini ke atas mereka selepas menerima borang daripada guru untuk suntikan v4ksin pada dua minggu lalu.

Bagaimanapun, Ellie, menafikan bahawa dia menjadi punca atau mem4ksa anak-anaknya untuk menolak suntik4n v4aksin C0vid-19.

Menurutnya dia sekeluarga juga belum div4ksin sebaliknya mengamalkan kaedah homeopati sebagai langkah mengelak wab4k berb4haya itu.

“Bukan saya paksa, tapi mereka sendiri yang buat pilihan itu. Bagi saya, ni adalah hak kebeb4san perubatan mereka.

“Lagipun, dalam borang diberitahu bahawa tiada siapa akan bertanggungjawab sekiranya berlaku implikasi akibat pengambilan v4ksin.

“Tapi saya berfikiran terbuka, sekiranya ada ibu bapa lain yang mahu anak mereka div4ksin, v4ksinlah. Namun, pada yang tak mahu, pandangan mereka patut didengar kerana ini libatkan generasi akan datang,” katanya

Ellie Suriaty guna rawat4n homeopati, amal makanan sunah ceg4h C0vid-19 – “Kita tidaklah b0doh untuk faham data saintifik”
TIADA unsur paksaan dalam hal kebebasan perub4tan.

Begitulah prinsip yang dipegang pelakon dan pengarah Ellie Suriaty Omar dalam isu menolak pemberian v4ksin C0vid-19 terhadap dua anaknya.

Ujar Ellie, 51, dia dan suami yang juga aktor Azri Iskandar, 53, menghormati keputusan anak-anak mereka yang berumur 17 dan 12 tahun itu atas faktor keselam4tan dan kesih4tan.

“Saya dan suami sependapat, ini untuk kesih4tan mereka… mereka mempunyai medic4l freedom. Kita faham kehendak anak-anak.

“Apabila anak-anak beritahu taknak ambil v4ksin jadi saya perlu hormat keputusan mereka,” katanya ketika dihubungi mStar.

Ellie tampil mengulas tentang laporan polis yang dibuat dua anaknya iaitu Azrell Omar Azri Iskandar, 17, dan adik perempuannya, Nur Azreen Omar Iskandar Azri Iskandar, 12, serta seorang rakan mereka Muhammad Hanif Haikal Jeffery, 17, di Balai Polis Taman Melawati, Kuala Lumpur pada Isnin.

Laporan polis yang dibuat oleh Azrell dan adik perempuannya, Nur Azreen di Balai Polis Taman Melawati, Kuala Lumpur pada Isnin.

Laporan polis berkenaan bagi menyatakan hak mereka untuk menol4k suntik4n v4ksin yang akan dilaksanakan kerajaan terhadap pelajar tidak lama lagi.

Ketiga-tiga mereka bimbang akan implik4si yang boleh men1mpa sekiranya mengambil suntik4n v4ksin.

 

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! LV

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @LubukViral

Sumber:Trending sangat

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*