Ifa Raziah tervk dikr1tik gara gara batalkan janji temu untuk v4ksin. Boleh pulak demand nak v4ksin Pfizer.

Kuala Lumpur: Pelakon dan pengacara sensasi, Ifa Raziah dikrit1k hebat warganet gara-gara bertindak membatalkan janji temu v4ksinasinya di saat akhir kerana tidak mendapatkan Pfizer.

Video yang tular di media sosial itu, bagaimanapun dinafikan Ifa yang menjelaskan tindakannya itu tiada kena mengena dengan memilih jenis v4ksin. Menerusi hantaran di TikTok, Ifa berkata dia membatalkan niat mengambil v4ksin disebabkan kekeliruan dan salah faham yang berlaku di Pusat Pemberian V4ksin (PPV) di Pusat Pameran dan Perdagangan Antarabangsa Malaysia (MITEC).

“Miss Diva terpaksa batalkan v4ksin hari ini (semalam) kerana tidak dapat svntikan Pfizer di MITEC. Bukannya mengada-ngada tak mahu ambil v4ksin,” tulisnya. Pada hantaran lain di Instagram, Ifa berkata dia bukan sengaja bertindak sebegitu tapi memandangkan v4ksin jenis Pfizer saja diyakini sesuai dengan dirinya yang mempunyai masalah kesihatan.

“Itu hak kita nak ambil atau tak walaupun sudah disediakan oleh kerajaan Malaysia di dalam aplikasi MySejahtera. “Cuma, setahu saya kalau di MITEC, mereka akan bekalkan penerima dengan v4ksin Pfizer. Tapi, jadi lain pula apabila saya nak Pfizer dan diberi Sinovac,” katanya.

Bagaimanapun, yang pasti tindakan berani Ifa itu kurang disenangi warganet. Di kala masih ramai orang yang sukar mendapatkan tarikh janji temu v4ksinasi, tapi Ifa pula sanggup bertindak sebaliknya. Rata-rata warganet mengkrit1k tindakan Ifa Raziah

“Ko punya kerenah dah menganggu urusan petugas nak bagi v4ksin..1 botol tu kena pecah kepada beberapa bahagian..kalau sorang xdtg atau batalkan diorg kena cari pengganti dgn cepat atau v4ksin tu akan rosak..pemergian tu pasti kak..xkira apa vaksin ko ambik..harap kkm dpt ambil tindakan kat minah ni sebab menyusahkan banyak pihak.”

Pfizer, Sinovac dan Astra Zeneca – Apa Bezanya? Kenapa Ada Yang Nak Pilih-Pilih? Betul Ke Faham Atau Hanya Ikut Orang?

Situasi 1 (Pfizer): “Doktor, saya nak cucvk Pfizer saja sebab keberkesanannya paling tinggi.”

Situasi 2 (Sinovac): “Doktor, saya banyak baca di internet, orang cakap v4ksin Sinovac ni lebih sesuai untuk orang Asia.”

Situasi 3: “Doktor, saya tak kisah mana-mana pun, janji saya dapat cucvk sekarang.” Begitulah beberapa situasi yang berlaku dalam kalangan masyakarat kita sejak v4ksin C0v!d.19 diperkenalkan di negara ini.

Walaupun pada awalnya terdapat banyak mit0s dan pandangan neg4tif berkenaan v4ksin yang dibawa masuk ini, tapi nampaknya ia semakin terhakis apabila peratusan rakyat yang memohon v4ksin semakin meningkat.

Cuma yang menimbukan isu sekarang ini apabila terdapat lebih daripada satu jenis v4ksin diperkenalkan kerajaan di Malaysia selain Pfizer yang pertamanya dulu. Orang mula berdebat tentang keberkesanan dan risiko setiap satu v4ksin yang mahu diambil. Sejauh mana kebenaran adanya perbezaan v4ksin-v4ksin ini?

Menerusi videonya di Youtube, Dr. Ikram Rauhi, MD berkongsi informasi dan perbezaan antara ketiga-tiga v4ksin C0v!d.19 yang dibawa masuk ke Malaysia. Dr Ikram Rauhi, MD

Imvniti dan V4ksin

Sebelum pergi lebih lanjut tentang v4ksin, Dr. Ikram mahu masyarakat fahami dulu apa yang dimaksudkan dengan imvniti? “Kita perlu faham bagaimana badan melwn virvs? Apabila virvs masuk ke dalam badan, sistem dalam badan akan berkenalan terlebih dulu dengan virvs yang datang untuk memahami jenisnya. Kemudian, ia akan pilih snjta yang sesuai untuk mlwn virvs ini.”

Ketika itu, badan akan mula menunjukkan simptom seperti demam, lenguh badan dan sakit urat. Apabila sudah tahu cara untuk mlwn, badan akan mudah untuk melindungi diri daripada virvs ini. Inilah yang dipanggil imvniti.

Jelas Dr. Ikram tentang v4ksin pula, “ia adalah pemudah cara untuk badan menentang virvs-virvs dengan merangsang badan menghasilkan antibodi. Jadi, jangka masa yang lama dulu untuk menentan virvs akan menjadi pendek dengan adanya vvksin dalam badan.

Kesimpulannya, v4ksin meringkas atau memendekkan masa untuk badan menentang j4ngkitan virvs.”

Kenapa Perlu Ada Banyak Pilihan V4ksin?

Ada yang tanya kenapa kerajaan membawa masuk banyak jenis v4ksin ke Malaysia? Jawab Dr. Ikram, “kita perlu faham, terdapat banyak lagi negara yang sedang menunggu giliran untuk membeli v4ksin ini. Jika kita hanya memesan Pfizer saja, ia akan melambatkan proses v4ksinasi untuk seluruh rakyat Malaysia, mungkin boleh menjangkau sehingga 10 tahun.

Jadi, kerajaan memecahkan pembelian ini kepada beberapa jenis seperti Pfizer, Astra Zeneca, Cansinobio dan Sputnik V. Kriteria Dalam Pemilihan V4ksin. Inilah yang menjadi pendebatan dan pertelingk4han segelintir rakyat Malaysia tentang keberkesanan sesuatu v4ksin itu.

Ada yang hanya melihat daripada segi effectiveness sahaja tapi sebenarnya terdapat beberapa elemen lain yang membezakan semua v4ksin ini yang perlu difahami seperti: Harga, Pengagihan, Penyimpanan, Kesan sampingan, Kekerapan svntikan dos, Kandungan bahan aktif seperti mRna, Inactivated Virvs dan Viral Vector

Kenapa ramai hanya memandang pada faktor keberkesanan sahaja? Dikatakan Pfizer mempunyai keberkesanan sebanyak 95%, manakala Sinovac antara 50.4 ke 91.25%. Sebenarnya, lebih tepat lagi keberkesanan itu bergantung pada keturunan dan genetik masyarakat di sesuatu negara tersebut.

Sebagai contoh terbaru di Thailand, dilaporkan selepas rakyatnya menyvntik dos ke dua v4ksin Sinovac, selepas dua minggu, keberkesanannya meningkat sehingga 99.4%. Jelas Dr. Ikram, “kita perlu faham standard atau KPI

yang digunakan v4ksin itu dan jika sudah lebih 50%, ia telah dikira berkesan untuk digunakan kepada masyarakat.” Cuba lihat contoh v4ksin Influenza, keberkesanannya hanya 50 ke 60% sahaja tetapi itu sudah memadai untuk mengekang penularan w4bak tersebut.

Kenali V4ksin Pfizer

Ia menggunakan teknologi baru. Perlu diketahui bahawa di luar virvs C0v!d.19 terdapat spike protein yang menjadi salah satu komponen virvs ini yang menyebabkan jangk1tan. Teknologi mRna bertindak menghancurkan protein virvs C0v!d.19. Protein yang dihasilkan dalam badan ini

akan merangsang badan menghasilkan antibodi untuk melawan j4ngkitan. Ya, mRna lebih mudah dan cepat untuk dihasilkan namun masalahnya pula daripada segi penyimpanannya, di mana ia memerlukan suhu -70℃, maka ia amat susah untuk diedarkan ke kawasan-kawasan pedalaman dan jauh.

Apa Pula V4ksin Sinovac?

Ia menggunakan teknologi Inactivated Virvs di mana virvs yang telah mti disuntik dalam badan manusia. Apabila ini berlaku, badan akan menentang virvs yang mti itu dan menghasilkan antibodi untuk menentang j4ngkitan seterusnya.

Teknologi ini sudah lama digunapakai, malah pernah digunakan untuk penyakit Polio dan Rabies sebelum ini. Dan, ya ia terbukti berkesan. Ia hanya perlu disimpan dalam suhu 2 ke 8℃ sahaja.

Bagaimana Dengan V4ksin Astra Zeneca?

Ia menggunakan teknologi Viral Vector di mana virus diubahsuai untuk dipindahkan ke antigen genetic code ke badan manusia yang kemudiannya menghasilkan antibodi untuk menahan srngan virvs. Ia berkesan sebanyak 62 ke 90% dan ini sudah memadai untuk menentang virvs C0v!d.19.

Timbul pula spekulasi yang mengaitkan vaksin ini dengan bld clot atau gumpalan cairan merah. Hakikatnya risiko suntik4n v4ksin ini hanya 0.0004 sahaja berbanding jika terkena C0v!d.19 ini, risiko mengalami gumpalan cariran merah adalah lebih 16.5%. Jadi, yang mana lebih berisiko?

Imvniti Berkelompok (Herd Immunity)

Di sinilah matlamat pemberian v4ksin yang dilakukan kerajaan sekarang ini yang mana kita mahu mencapai imuniti bekelompok. Herd Immunity/imuniti kelompok ialah keadaan penularan j4ngkitan penyakit tidak dapat berlaku kerana sebahagian besar masyarakat itu mempunyai imuniti atau daya tahan terhadap penyebab jangkit4n peny4kit itu.

Imuniti atau daya tahan itu diperoleh hasil imunisasi. Menurut WHO, dianggarkan 60 hingga 70% populasi dunia perlu mempunyai daya tahan terhadap C0v!d.19 bagi membolehkan ‘imvniti kelompok’ dapat dicapai dan penularan virvs ini dapat dikawal.

Sebagai contoh lihat negara seperti Amerika dan UK, lebih 60% sudah divaksin dan ia dianggap berjaya apabila j4ngkitan kes C0v!d.19 turun mendadak. Jadi, marilah kita sama-sama menyumbang kepada imuniti berkelompok ini untuk lindungi diri, keluarga, msyarakat dan negara.

 

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! LV

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @LubukViral

sumber: astrogempak

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*