“Terrpaksa lafaz bila dah sampai mhkamah”-Bekas Suami Rohayu Ulas Punca Mereka Berpisah- Lubuk Viral

Ya Allah… Semoga keputusan yang aku buat hari ini, adalah yang terbaik untuk semua orang, termasuk untuk diriku dan anak-anak.”

Itu kata-kata Siti R0hayu yang akhirnya bercrai dengan suami Muhammad Ridhwan Mohd Zaki di Mhkamah Syariah Daerah Besut, Terengganu.

Umum mengetahui kisah Siti R0hayu atau lebih dikenali sebagai Ayu yang setia menjaga suaminya yang terlantar k0ma lebih 90 hari ak1bat kmIangan jalan raya.

” Sekuat mana pun sayang kita pada seseorang, kalau Allah kata dia bukan jodoh kita.

” Maka bukanlah. Maafkan Umy (gelaran Ayu) semua. Sebab tak mampu nak jadi insan yang kuat untuk meneruskan dan mempertahankan.

” Andai tiba saatnya di mana kita harus melepaskan, bukan kerana tak sayang. Tetapi kita sedar, andai diteruskan akan banyak lagi pihak akan terluka.

” Mengalah bukan bererti kalah, mengaku salah bukan bererti salah, tetapi cukup penat mental dan fizikal untuk meneruskan.

” Fokus pada kesihatan dan anak-anak itu lebih baik. Biarlah satu dunia membnci dan mengec4m Umy, Allah ada. Sama-sama kita mendoakan dipermudahkan segala urusan hari ini,” tulisnya di Facebook.

Ibu kepada dua cahaya mata ini seterusnya membuat satu siaran langsung (live) pada pagi Isnin, memaparkan dia berada di Mhkamah Syariah Daerah Besut untuk urusan perp1sahan bersama suaminya.

Dalam hantaran sama, Ayu menjelaskan bahawa itulah detik-detik terakhir mereka berdua bersama sebelum masing-masing bakal membawa haluan sendiri selepas ini.

” Selamat tinggal Aby (panggilan suami),” katanya dalam kapsyen sebuah video yang dimuat naik.

” Umy buat keputusan dengan rela hati. Mungkin ini yang terbaik untuk saya dan suami supaya tak ada pergaduhan mana-mana pihak dan bawa haluan masing-masing.

” Ramai tak faham kalau nak share semua (perkara). Cuma (Ayu) berharap Abi lebih sihat dan bertambah baik (apabila) dijaga keluarga dia.

” Biar dia mampu nanti cari dan tengok anak-anak. Abi tak faham keadaan dia (diri sendiri). Kalau dia normal, dia tak cakap macam tu,” ujarnya merujuk kepada suaminya yang mencelah ketika sesi live.

Kata Ayu lagi, dia hanya menyalahkan dirinya sendiri atas perp1sahan yang berlaku.

Malah katanya keputusan dibuat secara sukarela tanpa sebarang paksaan daripada mana-mana pihak.

Dalam pada itu, wanita ini turut menejelaskan bahawa dia sudah penat untuk ‘berjuang’ demi hubungan mereka dan memilih untuk mengundur diri sebelum dia menjadi ‘gila’.

” Aku bukan seorang yang baik. Sebelum menyalahkan orang lain. Diri aku yang patut dipersalahkan. Biarlah satu dunia kec4m aku dengan keputusan yang aku buat.

” Terlalu ramai yang buat andaian sendiri. Menabur f1tnah tidak henti-henti.

” Seperti mereka yang duduk serumah dengan Umy. Semoga pahala kalian mengalir buat diriku. Semua orang boleh bercakap tapi yang menanggung dan lalui hanya kami.

” Kalian tak suka aku, block aku, dari kalian komen benda yang tak sepatutnya. Mungkin ini posting last tentang diriku, Lepas ni fokus pada bisnes.

” Permulaan hidup baharu. Maaf sebab buat keputusan ini dan mungkin ramai yang tak puas hati dan kecewa dengan Umy,” ujarnya dalam hantaran tersebut.

Luahan suami Siti R0hayu buat ramai sebak

Sementara itu, menerusi perkongsian ‘live’ di Facebook, suami Siti Royahu dilihat turut meluahkan perasaan beliau selepas ramai ntizen bertanyakan keadaannya.

Muhammad Ridhwan yang ketika itu berada dalam kereta di sebelah Siti R0hayu yang sedang memandu untuk ke mhkamah menjawab pertanyaan beberapa warganet.

Antaranya Ridhwan berkata punca beliau terpaksa melepaskan isteri adalah kerana mahu menyenangkan semua pihak dan agar tidak berlaku msaIah lebih besar.

” Kami berp1sah kerana untuk menyenangkan semua pihak. Memang kena lafaz (taIak), terpaksa lafaz bila dah sampai mhkamah. Mungkin lepas lafaz keadaan akan menjadi tenang..

” Bila terlajak sayang, kita perlu belajar untuk melepaskan.

” Memang sedih, tapi terpaksa kerana jika tidak berp1sah akan mendatangkan msaIah lain di masa hadapan.

” Walau sekuat mana pun sayang, tapi seandainya melepaskan ada lebih baik, maka terpaksa lepaskan juga. Demi kebaikan untuk semua pihak” luah Ridhwan.

Dihujung perkongsian ‘live’ tersebut, Ridhwan sempat memberi teguran kepada warganet bahawa tidak semua hal rumh tngga boleh dikongsikan kepada orang ramai.

” Takkan hal dalam kain pun nak cerita kat orang ramai” katanya.

Menjengah ke ruangan komen, rata-rata netizen turut sama sebak melihat keadaan Ridhwan yang kelihatan tenang dan sesekali ketawa biarpun tahu itu adalah hari terakhir dia bergelar suami kepada Siti R0hayu, individu yang setia menjaganya selama 90 hari ketika ko-ma.

 

 

 

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! LV

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @Lubuk Viral

Sumber: http://limauasamboi.pw/