Meningg4l Dunia Petang Jumaat, Nabil Ahmad Kongsi Berita Dvka- Lubuk Viral

BAPA kepada penagcara dan penyampai radio Nabil Ahmad iaitu Ahmad Ismail meningg4l dunia pada usia 71 tahun di Hospital Serdang sekitar pukul 2 petang, Jumaat akibat komplikasi jantung.

Berita sedih tersebut dikongsi sendiri oleh pengurus Nabil yang memaklumkan Allahy4rham dimasukkan ke hospital sejak seminggu lalu.

“Arw4h sebelum ini dimasukkan ke Hospital Tuanku Jaafar, Seremban sebelum dipindahkan ke Hospital Serdang pada Khamis minggu lalu.

“Bapa Nabil sudah lama menghidap masalah jantung dan dimasukkan ke hospital disebabkan keadaan semakin teruk.

“Nabil kini berada di hospital bagi pengurusan jenaz4h,” katanya kepada mStar.

Bapa Nabil meningg4l dunia akibat komplikasi jantung.

Jenaz4h akan dibawa pulang ke kampung halaman Nabil di Mambau, Negeri Sembilan untuk diuruskan sebelum dikebumik4n di Tanah Perkubvran Air Garam.

“Orang Baik Pergi Pada Hari Baik” Meningg4l Dunia Hari Jumaat Banyak Kelebihan

Seperti yang umat Islam ketahui, hari Jumaat merupakan penghulu hari dan mempunyai pelbagai keistimewaan padanya. Ia adalah satu-satunya hari di mana kaum Muslimin diperintah untuk menunaikan solat Jumaat di masjid secara berjemaah.

Selain itu, hari Jumaat juga adalah di antara hari di mana doa seseorang kepada Allah SWT itu dianggap mustajab.

Riwayat Abu Hurairah RA, bahawa Nabi SAW bersabda:

Maksudnya: “Pada hari Jumaat itu ada satu masa (waktu), tidaklah seorang hamba yang muslim itu menunaikan solat lalu dia berdoa memohon sesuatu kepada Allah SWT melainkan Allah SWT akan memberinya apa yang dimohonkan itu.”

[ Riwayat al-Bukhari ]

Lantas, pemergi4n Sandra pada hari ini insyaAllah punya banyak kelebihan di sisi agama Islam.

Walaupun tiada hadis yang benar-benar sahih dalam menceritakan kelebihan orang yang meninggal pada hari Jumaat ataupun malam Jumaat, ramai ulama’ yang masih berpendapat bahawa barangsiapa yang meningg4l pada hari Jumaat ataupun malam Jumaat menunjukkan bahawa orang tersebut memperolehi husnul khatimah iaitu pengakhiran yang baik.

Ini kerana hari Jumaat adalah sebaik-baik hari sebagaimana yang dinyatakan dalam hadis oleh Abu Hurairah RA, bahawa Nabi SAW bersabda:

Maksudnya: “Sebaik-baik hari apabila terbitnya matahari adalah hari Jumaat, padanya diciptakan Adam AS. Pada hari itu juga dimasukkan ke dalam Syurga dan pada hari itu jugalah dikeluarkan daripada (Syurga) dan tidak akan berlaku Kiamat melainkan pada hari Jumaat.

[ Riwayat Muslim ]

Apapun, kemati4n itu adalah sesuatu yang pasti berlaku pada setiap makhlukNya yang bernyawa tanpa mengira masa, tempat dan situasi. Oleh itu, kita sebagai umat Islam perlulah sentiasa meningkatkan amalan agar masa untuk kita temui ajal sendiri nanti adalah dalam keadaan yang bersedia.

Wallahualam.

Sumber Hadis: Mufti Wilayah Persekutuan

 

 

 

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! LV

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @Lubuk Viral

Sumber: http://trendingsangat.pw/