‘Kita Hanya Mampu Merancang, Tuhan Yang Menentukan’ – Luahan Alyah, Akhirnya..- Lubuk Viral

Pnyanyi, Datin Alyah menasihatkan bakat baharu dalam industri seni suara untuk terus percaya diri dan berusaha mengejar impian, biarpun mengambil masa yang lama.

Menuurt Alyah, dia melalui pelbagai fasa dalam perjalanan untuk mencapai kejayaan dan sebagai seorang yang mencintai dunia seni, dia tidak boleh cepat mengalah hanya kerana berdepan kegagalan.

” Kita tahu, ini semua proses. Kita kena percaya diri, selain tahu kemampuan dan bakat.

” Belum tentu kalau kita berjaya muncul juara pertandingan, populariti dan kejayaan terus bergolek datang.

” Satu lagi, jangan merungut. Kadang-kadang, ada bakat baharu yang suka merungut dan meluahkannya di media sosial.

” Kita kena cermin diri. Tahu diri sendiri. Tuhan sudah susun apa yang terbaik untuk kita,” katanya kepada Utusan Malaysia.

Sementara itu, Alyah berkata, dia tidak mempunyai sebarang perancangan untuk berundur dari dunia seni dan mahu menceburkan diri dalam bidang lakonan pula.

Kita hanya mampu merancang

” Bersara? Tidak sama sekali. Tetapi, kita hanya mampu merancang, Tuhan yang menentukan. Kalau boleh saya teringin buat konsert solo.

” Saya juga mahu mencuba berlakon pula. Kalau boleh mahu cuba telefilem atau filem. Mana tahu, ada rezeki,” ujarnya.

Terdahulu, Alyah mendedahkan dirinya pernah melalui saat-saat sukar apabila berat badannya mencecah hampir 70kg pada satu ketika dahulu.

Namun kini, Datin Alyah berasa syukur dengan perkembangan kesihatannya yang semakin baik.

Menerusi perkongsian di laman IG, Alyah memuat naik dua keping foto yang memaparkan perbezaan susuk tubuhnya sebelum dan selepas menjalani pembdahan bar1atrik.

” Masa tu saya start sak1t-sak1t kaki terutama lutut, ada sesetengah waktu saya macam rasa ses4k nfas dan saya sering lapar ketika tengah malam.

” Bukan tak berdiet semua dah cuba, segala produk pon saya cuba. Sampai ada waktu tu saya muntah hijau dan sering sak1t dibahagian ulu hati.” katanya.

Alyah juga mended4hkan dia terpaksa menolak banyak undangan persembahan kerana mengalami kesukaran bernfas ketika ingin bernyanyi.

” Ramai yang kata (kan muda lagi takkan lah). Tapi itulah hakikatnya.Yang saya alami sebelum ini.

” Saya buat pembdahan bar1atrik ini untuk kesihatan, bukan untuk kecantikan,” kata penyanyi popular, Datin Alyah yang membuat prosedur itu pada 21 Mac lalu.

Menurut Alyah, berat badannya berjaya turun sehingga 52 kilogram selepas menjalani pembdahan. Alyah juga memanjatkan rasa syukurnya kepada Allah dan berterima kasih kepada doktor yang merawatnya.

Difahamkan, doktor yang merawat Alyah merupakan seorang pakar bed4h bar1atrik yang terbaik dia Asia Pasifik.

” Yang saya nak cerita ni bukan saiz besar ke saiz kecik atau dari angka berat ke angka ringan.

” Tapi dari kesukaran yang pernah saya alami dulu ia semakin membaik dan ada yang sudah tidak kelihatan lagi.” luah Alyah.

Alyah, atau nama sebenarnya Noor Hasliah Abu Hassan berkata, dia perlu menjalani prosedur itu bagi merawat masalah gastr1k serius yang dihadapinya sejak sekian lama sehingga menyebabkan dia mngalami penambahan berat bdan sebanyak 18 kilogram (kg).

Disebabkan itu, Alyah mengalami kesukaran untuk bergerak, solat dan tidak selesa ketika menyanyi.

” Bila ada masalah gastr1k, saya sentiasa makan tidak tentu masa dan kerap. Bila berat badan naik, saya rasa sukar untuk bergerak, solat dan tidak selesa ketika menyanyi.

” Menerusi pertemuan dengan pakar bar1atrik, Dr Mustafa Mohammed Taher, dia mencadangkan saya menjalani pembdahan bar1atrik.

” Pembdahan itu bukan sahaja mengatasi masalah gastrik, tetapi juga mengurangkan ris1ko saya mengalami msalah kesihatan lain seperti kncing mnis, drah tnggi atau klestrol pada masa akan datang.

” Jadi bila kita sihat, secara automatik kita akan cantik, bukan sahaja luaran, tetapi juga dalaman,” katanya.

Sumber:utusan

 

 

 

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! LV

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @Lubuk Viral

Sumber: https://www.lamanhiburan.pw/