“Saya berharap sangat dapat…” – Ini Permintaan Terakhir Zamani Sebelum Dokt0r Teruskan Pembed4hannya- Lubuk Viral

KUALA LUMPUR: Besar harapan vokalis Slam, Zamani Ibrahim, 51, untuk bertemu peminat pada Konsert Doa Buat Zamani Unplugged yang bakal dipentaskan di Zepp Kuala Lumpur, akhir bulan depan.

Semuanya gara-gara Zamani yang menderlta penyaklt skoli0sis yang menyebabkan tulang belakang membengk0k, tidak pasti apa yang akan berlaku selepas dibed4h, November depan.

Biarpun doktor menjelaskan risiko pembed4han yang dijangka mengambil masa antara lapan hingga 10 jam itu kecil, Zamani berhajat bertemu peminat selepas dia berehat panjang selepas prosedur itu.

“Saya berharap sangat dapat berkumpul dengan peminat setia pada malam itu. Konsert itu bukan untuk mengejar keuntungan, sebaliknya saya hanya mahu berkumpul dengan peminat kerana tidak tahu apa yang bakal terjadi selepas pembed4han.

Zamani berkongsi, Konsert Doa Buat Zamani Unplugged tidak dianjurkan secara terburu-buru, sebaliknya, dirancang sebelum Aznil melancarkan dana menampung kos pembed4hannya, Jun lalu. – NSTP/Azhar Ramli

“Seandainya sesuatu berlaku, sekurang-kurangnya saya puas hati kerana dapat berjumpa peminat,” katanya pada sidang media mengumumkan Konsert Doa Buat Zamani Unplugged di ibu negara, baru-baru ini.

Selain Zamani, konsert yang dijangka berlangsung dua jam pada 30 September depan, turut dijayakan Datuk Ramli Sarip, Fauziah Latiff dan Rahim Maarof serta penampilan istimewa, Datuk Aznil Nawawi.

Zamani berkata, konsert ‘unpluggged’ itu tidak dianjurkan secara terburu-buru, sebaliknya, dirancang sebelum Aznil melancarkan dana bagi menampung kos pembed4hannya, Jun lalu.

Zamani menambah, dia lebih selesa mencari dana menampung kos pembed4han dan sara hidup melalui konsert berbanding membuka tabung bantuan.

Bagaimanapun, Zamani berterima kasih dan menghargai usaha Aznil yang berjaya mengumpul lebih RM100,000.

“Sejak awal lagi saya kurang selesa mewujudkan tabung bagi menampung kos pembed4han. Saya tidak mahu dilihat seperti meminta-minta.

“Sebaliknya, saya lebih suka menganjurkan konsert agar peminat boleh bersama-sama membeli tiket.

“Itu membuktikan peminat sayang dan terima saya. Tetapi jika mereka tidak dapat datang beri sokongan pada malam itu, tidak mengapa.

“Cukuplah doakan saya dari jauh,” katanya yang bakal mendendangkan enam lagu solo antaranya Syair Si Pari Pari, Nur Kasih dan Rindiani pada konsert itu.

Zamani berkata, kumpulan Slam tidak akan mengiringi persembahannya pada malam itu. Semuanya kerana Zamani enggan mengganggu persiapan kumpulan itu yang bakal mementaskan konsert ‘unplugged’, tahun depan.

“Pada asalnya kita bercadang bawa kumpulan Slam. Namun, disebabkan mereka akan terbabit dengan konsert tahun depan, saya tidak mahu g4nggu.

“Buat masa ini, kami ada dua band yang akan mengiringi persembahan saya dan rakan-rakan pada malam itu. Namun, kami masih buat pilihan lain.

“Penonton bakal dihidangkan dengan 15 lagu saya dan rakan-rakan. Insya-Allah dewan mampu memuatkan kira-kira 1,400 penonton. Saya amat berharap tiket konsert habis dijual,” katanya.

Sementara itu, ditanya debaran menjalani pembed4han, dua bulan lagi, Zamani mengakui diburu keblmbangan. Namun, doktor memberi jaminan prosedur itu boleh berjaya 100 peratus.

Zamani dibvru keblmbangan bakal menjalani pembed4han dua bulan lagi, namun, doktor memberi jaminan prosedur itu boleh berjaya 100 peratus. – NSTP/Azhar Ramli

Sebelum ini, gara-gara bimbang, Zamani menangguhkan pembed4han biarpun sudah menghidap penyaklt tulang belakang bengkok sejak 2015.

“Pada 2015, saya diberitahu rislko yang bakal saya tanggung selepas pembed4han adalah 70 peratus duduk atas kerusi roda dan 30 peratus lagi berjaya.

“Disebabkan itulah itulah saya asyik tangguhkan pembed4han dan mencari raw4tan alternatif,” katanya.

Terbaru, doktor memaklumkan kepadanya mengenai kaedah pembed4han terkini yang lebih efisien.

“Pakar tidak akan bed4h, sebaliknya menebvk lubang pada bahagian terjejas… Insya-Allah peluang untuk pulih adalah 100 peratus.

“Selain itu, kaedah digunakan dapat mengurangkan pendar4han dan risiko kepada saraf. Proses sembuh juga tidak lama, iaitu dalam masa dua minggu saya diberitahu sudah boleh memandu.

“Namun, semuanya bergantung kepada antib0di,” katanya.

Bagaimanapun, Zamani berkata, kos pembed4han itu agak mahal iaitu antara RM80,000 hingga RM100,000.

Zamani berkata, jika boleh, selepas pembed4han, dia tidak mahu berehat lama kerana mengg4nggu kerja dan periuk nasinya.

“Jika antibodi Iemah, proses untuk sembuh boleh mengambil masa hingga enam bulan,” katanya.

Zamani berkata, dia akan bekerja mengikut kemampuan kesihatan dan tidak mahu lasak kerana dikhuatlri memud4ratkan dirinya.

“Pembed4han harus dilakukan kerana tulang sudah mencvcvk ke rusuk, j4ntung dan p4ru-p4ru. Ini menyebabkan saya saklt sepanjang masa hingga perlu menelan ub4t tahan saklt.

“Sebelum ini, skoli0sis yang saya alami tidak s4klt. Tetapi sejak tulang mula mencvcuk rusuk, j4ntung dan p4ru-p4ru, saya tidak mampu lagi menahan saklt.

“Jadi, pembed4han harus disegerakan biarpun ia pilihan terakhir saya,” katanya.

Tiket Konsert Doa Buat Zamani Unplugged dijual pada harga RM238 bagi kategori Nur Kasih; RM288 (Rindiani); RM388 (Maria Mariana) dan RM499 (Kurnia).

Konsert Doa Buat Zamani Unplugged..

Sebagai tanda terima kasih dan penghargaan buat mereka, Zamani, yang kini berusia 52 tahun bakal mengadakan sebuah konsert istimewa, Konsert Doa Buat Zamani Unplugged yang akan berlangsung pada jam 8.30 malam, 30 September ini di Zepp Kuala Lumpur.

Lihat video lanjut.

 

Sumber/ Kredit : Berita Harian, Youtube

 

 

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! LV

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @Lubuk Viral

Sumber: https://bartasangbad.site/