Pernah Bertugas Sebagai Wartawan Penyiaran & Usia 26 Tahun; Ahirine Ahirudin Akui Awalnya Risau Berlakon Di Samping Hattan- Lubuk Viral

Meskipun berstatus anak kepada pengamal media berpengaruh yang juga Pengarah Eksekutif Petra News, Datuk Ahirudin Attan, pendatang baharu Ahirine Ahirudin, 26, mengakui bapa tidak pernah menghalang minatnya untuk terjun dalam dunia lakonan.

Malah, bapanya sentiasa menyokong apa sahaja minatnya sama ada dalam dunia seni, bidang penyiaran mahupun kewartawanan.

“Sebelum ini, saya pernah bertugas sebagai wartawan penyiaran dan pengacara program televisyen (TV). Selepas menceburi bidang lakonan, saya masih menulis secara sambilan, tetapi dalam portal automotif,” katanya.

Bintang tinggi lampai ini bakal muncul menerusi filem Gadis Jolobu The Movie arahab CL Hor tidak lama lagi.

Ahirine menambah, bapa turut mencadangkannya untuk tinggal di kampung selama sebulan bagi menguasai dialek Negeri Sembilan.

Ini kerana, naskhah berkenaan memerlukannya untuk memahami dan bertutur dalam dialek Negeri Sembilan.

Dalam filem genre komedi romantik terbabit, pemegang Ijazah Komunikasi Massa, Universiti Teknologi Mara (UiTM) itu bergandingan dengan barisan pelakon otai iaitu Datuk Hattan, Khir Rahman dan Joey Daud.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Ahirine, or E ?? (@ahirineahirudin)

“Saya boleh memahami dan bertutur sedikit dialek Negeri Sembilan kerana abah berasal dari Lubok Cina, Melaka. Sudah tentu ahli keluarga banyak bertutur dialek Negeri Sembilan.

“Kampung abah hanya bersebelahan Kampung Lonek, Negeri Sembilan yang menjadi lokasi penggambaran filem ini. Namun, saya tidak boleh tinggal lama di kampung kerana ada komitmen kerja lain,” katanya.

Filem terbitan syarikat hiburan terkemuka Asia Pasifik, Tremendous Entertainment dan Zebra Studios Sdn Bhd turut menampilkan anak Hattan, Adam E dan Nizam Laksamana.

Menariknya, filem berteraskan dialek Malaysia itu memberi tumpuan pada budaya dan tradisi Minangkabau dari Negeri Sembilan.

Mengulas watak Jijah dalam filem, kata Ahirine, ia mempunyai persamaan dengan dirinya yang menyukai aktiviti lasak dan sukan permotoran.

Jelasnya, watak Jijah iaitu gadis yang berasal dari kampung dan bersifat lemah lembut, tetapi meminati sukan lasak.

“Jijah adalah gadis yang bertugas sebagai pegawai tentera dan pulang ke kampung untuk menjaga neneknya.

“Saya tidak perlu bertutur dialek Negeri Sembilan pekat sangat kerana Jijah bekerja di bandar. Selain dibantu Hattan dan pelakon kelahiran Negeri Sembilan, ada guru lakonan memberi bimbingan dari segi dialek dan sebagainya,” katanya lagi.

Bercakap soal cabaran, Ahirine mengalami sakit badan lebih seminggu ketika merealisasikan babak pertarungan dengan penjahat.

“Selain dibantu koreografer aksi, saya memang ada asas dalam seni mempertahankan diri iaitu Muay Thai dan Krav Maga.

“Masih banyak aspek lakonan yang perlu diperbaiki terutama ekspresi muka. Ini kerana sebelum ini saya banyak berada di belakang tabir untuk babak aksi dan lagak ngeri dalam filem,” katanya.

Berkerjasama dengan Datuk Hattan, Ahirine akui mudah mendapatkan keserasian dengan figura senior tersebut.

“Pada mulanya, saya risau untuk bekerja dengan artis otai seperti Hattan. Maklumlah, watak Jijah banyak dengan Atan (Hattan) termasuk babak romantik.

“Bagaimanapun, selepas saya bawa Hattan naik motosikal pusing bendang dan ronda keliling kampung, perasaan risau hilang, malah sering ketawa dengan telatah lucunya,” katanya yang juga tiada masalah bekerjasama dengan Khir dan Joey.

Gadis Jolobu The Movie dihasilkan susulan kejayaan lagu duet Hattan bersama Waris, Gadis Jolobu yang meraih tontonan  hampir 10 juta di YouTube.

Filem ini akan menemui penonton di pawagam GSC di seluruh negara bermula 4 Ogos depan dan turut ditayangkan di platform Over-The-Top (OTT), Get PLAY yang akan diumumkan kemudian.

 

 

 

 

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! LV

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @Lubuk Viral

Sumber : MH