Setahun z1arah kvbur 2 anak setiap hari, pasangan warga emas beri jawapan p1lu ditanya ‘kenapa tak doa dari rumah?’ – Lubuk Viral

KEm4t1AN dua anak lelaki akibat v1rvs cov1d.19 pada Ogos tahun lalu memberi k3$an yang cukup mendalam buat pasangan warga emas ini.

Setiap hari, Adnan Zakaria, 71, yang juga bilal masjid bersama isterinya Che Sayang Arshad, 67, akan menz1arahi pvsara dua anak mereka yang dikebvmikan di Tanah Perkvburan Islam Permatang Bendahari, Kepala Batas, Pulau Pinang.

Video memaparkan rutin harian pasangan itu meruntun em0si netizen apabila ia dikongsi ke media sosial oleh anak ketujuh mereka, Muhammad Nazreen, 28, sehingga meraih ratusan ribu tontonan.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

Menurut Nazreen yang juga eksekutif bahagian Dakwah Zakat Pulau Pinang, dia sendiri turut seb4k mengenangkan nasib kedua orang tuanya yang terlalu sed1h dengan kem4t1an berkenaan.

“Abang nombor tiga (Syiful Iskandar) men1ngg4l pada Rabu petang manakala abang nombor empat (Mohd Noor Badarudin) men1ngg4l dunia pada awal pagi Khamis. Kiranya mereka men1ngg4l dunia dalam tempoh beberapa jam, selang sehari.

“Jen4zah kedua-dua abang saya dikebumikan bersebelahan, tak jauh dari rumah mak ayah. Setiap hari mereka akan ke kvbur. Selesai solat Subuh, dalam pukul 7 mereka akan keluar menaiki motor dan kembali ke rumah pada pukul 9 pagi.

“Mak dan ayah akan bawa tikar untuk duduk di kvbur. Selain rutin membaca al-Quran, mereka juga akan siram air dan gosok batu nis4n. Tak pernah terlepas pergi ke kvbur setiap pagi kecuali pada hari hujan,” ujarnya.

Menurut Nazreen, dia juga tidak menyangka video rutin harian kedua ibu bapanya yang dikongsi ke aplikasi TikTok akan meraih perhatian ramai.

Video yang dikongsi Nazreen ke TikTok tular dan merih lebih 100,000 tontonan.

Tambahnya lagi, dia terh4ru membaca komen netizen yang banyak memberi kata-kata sokongan dan mendoakan k3$ihatan kedua ibu bapanya.

“Sejak abang men1ngg4l, pagi-pagi mereka tak duduk di rumah. Hari-hari pergi kubvr. Sebab tu saya rasa terdetik nak buat video lepas dekat setahun berlalu. Tak sangka jadi viral di TikTok.

Pemergian dua beradik dalam tempoh singkat akibat cov1d-19 ternyata meruntun hati seluruh keluarga.

“Saya pernah tanya mak ayah, kenapa pergi kubur setiap hari sedangkan boleh berdoa dari rumah. Mereka kata, mak ayah mana yang rela tengok anak yang dilahirkan dan dikandung pergi dulu.

“Lepas tu, mak ayah kata mereka rasa lebih dekat kalau pergi ke kvbur. Rasa macam dua abang saya masih ada lagi,” ujarnya seb4k.

Selesai solat Subuh, dalam pukul 7 mereka akan keluar menaiki motor dan kembali ke rumah pada pukul 9 pagi.

NAZREEN

Kata Nazreen, suasana meriah lapan beradik setiap kali tiba sambutan Aidilfitri dan Aidiladha juga sudah tidak dirasai selepas dua abangnya dijemput Ilahi.

Lebih pilu, sambutan hari mulia itu bertukar hambar dan hanya bersulamkan air mata apabila ahli keluarga menangisi pemergian dua abangnya yang sudah tiada.

“Suasana raya memang tak sama macam sebelum ini. Dulu suasana lain masa dua abang masih ada. Kami semua adik-beradik akan balik kampung, tanya mak nak beli apa, nak masak apa.

pusara1

Antara komen netizen di TikTok.

“Tapi sekarang berbeza. Aidiladha kali ni sama je macam Aidilfitri. Memang suram, tak ada masakan istimewa, baju raya pun mak ayah tak nak beli. Jadi suram je seharian. Lepas sembahyang mesti menangis,” ujarnya lagi.

Untuk rekod, kedua-dua 4rw4h men1ngg4lkan seorang b4lu dan tiga anak.

 

 

 

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! LV

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @Lubuk Viral

Sumber: MSTAR