380 Jemaah haji terkand4s did4kwa dit1pu, sekali ini komen Mira Filzah raih perhatian netizen- Lubuk Viral

Kira-kira 380 bakal jemaah haji terkandas di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) semalam, dipercayai menjadi m4ngsa pen1puan sebuah agensi pelancongan.

Mereka yang berkumpul di Aras 5, Balai Pelepasan KLIA dipercayai menggunakan visa furada untuk menunaikan haji dan tidak melalui Lembaga Tabung Haji (TH).

Visa furada ialah visa yang diuruskan sendiri dan dilaporkan dikeluarkan oleh Arab Saudi, tanpa membabitkan jumlah kuota yang diperoleh TH.

Menurut seorang jemaah yang hanya mahu dikenali sebagai Adi, agensi pelancongan meminta semua jemaah bawah kendaliannya datang ke KLIA semalam kerana penerbangan dijangka berlepas pada 4.30 petang, namun kemudiannya dimaklumkan telah ditangguh ke 7 malam.

“Semakan kami mendapati penerbangan terakhir ke Jeddah, Arab Saudi adalah pada kira-kira 6 petang tadi (semalam) dan sehingga saat ini, kami tidak dimaklumkan apa-apa oleh wakil agensi pelancongan,” katanya.

Menurutnya, mengikut perancangan awal, mereka sepatutnya ke Jeddah pada Selasa lepas, namun ditangguhkan atas alasan ada dokumen yang masih tidak lengkap.

Beliau berkata, bakal jemaah juga tidak pernah ditunjukkan tiket penerbangan dan visa untuk menunaikan haji.

Seorang lagi jemaah yang dikenali sebagai Jamilah, 59, berkata beliau reda dengan apa yang berlaku, sambil menyifatkan ia sebagai ujian daripada Allah.

“Sehingga ke saat ini kami masih tidak mendapat kembali pasport kerana masih dipegang oleh pihak agensi pelancongan,” katanya yang datang dari Terengganu dan telah membayar RM76,000 kepada agensi pelancongan tersebut untuk menunaikan haji bersama suaminya.

Jamilah berkata, kakitangan agensi pelancongan itu ada hadir bertemu dengan kumpulan terbabit namun mereka tidak mendapat penjelasan sebenar mengenai masalah itu.

“Kami meletakkan kepercayaan sepenuhnya kepada mereka namun tak sangka kami juga menjadi m4ngsa pen1puan,” katanya.

Sementara itu, Ketua P0lis KLIA Imran Abd Rahman ketika dihubungi berkata, pihak p0lis masih merakamkan keterangan daripada pengendali agensi pelancongan tersebut. – FMT

Mira Filzah simpati nasib 380 bakal haji yang dit1pu

Pelakon dan pengacara popular, Mira Filzah meluahkan rasa sedih terhadap nasib menimpa 380 bakal jemaah haji yang terkandas di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA), kelmarin.

Mira berkata, dia tidak menyangka jemaah haji yang sudah mengumpul duit berpuluh tahun terpaksa melalui episod hit4m apabila dipercayai dit1pu agensi pelancongan.

“Allahuakbar.. Mar4h dan sedihnya. Bukan semua orang hidup senang, ada yang berpuluh tahun kumpul duit untuk pergi haji.

Menurut Mira, dia juga hilang kata-kata dengan ins1den yang menimpa mereka.

“Saya hilang kata-kata. Tidak ingat Tuhan ke orang macam ini? Allahuakbar,” katanya.

Dalam perkembangan lain, Mira atau nama sebenar, Nur Amirah Filzah Badioezaman, 29, sedang berehat daripada kerjaya seni bagi memberi tumpuan terhadap anak sulung, Wan Khair Amir Wan Emir Astar yang dilahirkan pada 10 Mei lalu.

Pelakon Pujaan Hati Kanda itu berkahwin dengan arkitek, Wan Emir Astar pada 3 Mei 2020.

Jemaah haji terkandas: 5 individu dit4han

Polis men4han lima individu termasuk pemilik agensi pelancongan, semalam, yang dipercayai terbabit ins1den hampir 400 bakal jemaah haji terkandas di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA), kelmarin.

Ketua P0lis Daerah Wangsa Maju Superintendan Ashari Abu Samah berkata, dua lelaki dan tiga wanita berusia 30 hingga 60 tahun itu dit4han di beberapa lokasi sekitar ibu negara, kira-kira 9 malam tadi.

“Lima individu yang ditah4n itu membabitkan pemilik agensi pelancongan berkenaan serta isterinya, seorang ejen serta dua pekerja di agensi terbabit yang terletak di Danau Kota

Ashari berkata, 23 lap0ran p0lis diterima di seluruh Kuala Lumpur berhubung kes terbabit.

“23 lap0ran itu dilaporkan di Wangsa Maju, Sentul dan Dang Wangi membabitkan kerugian berjumlah RM760,000.

“Kes itu dis1asat mengikut S3kksyen 420 Kanun Kes3kksaan kerana melakukan pen1puan,” katanya.

Sebelum ini, media melaporkan ira-kira 380 bakal jemaah haji terkandas di KLIA di Sepang.

Mereka yang berkumpul di Aras 5, Balai Pelepasan KLIA dipercayai menggunakan visa furada untuk menunaikan haji dan tidak melalui Lembaga Tabung Haji (TH).

Visa furada adalah visa yang diuruskan sendiri dan dilapor dikeluarkan oleh Arab Saudi, tanpa membabitkan jumlah kuota yang diperoleh TH.

 

 

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! LV

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @Lubuk Viral

Sumber : HM