InnalilIah…Bateri J4ntung Bob Lokman Tinggal 10% – Lubuk Viral

Penulis lirik dan pelakon terkenal, Bob Lokman, 58, berkata, tahap penggunaan jantvngnya kini hanya tinggal 10 peratus.

Bob Lokman atau nama sebenarnya, Mohd. Hakim Lokman berkata, pada waktu ini dirinya hanya berg4ntung ny4wa pada j4ntung kombinasi bateri iaitu alat bantuan jantung, Implantable Automatic Cardioverter Defibrilator (IADC).

“Saya kini berada di rumah dan tidak berapa sihat. Keadaan jantvng saya juga kini tinggal 10 peratus sahaja lagi.

“Selagi bateri ini tidak m4ti, selagi itu saya bernafas. Apabila sudah sampai aj4l, habislah. Tunggu waktu sampai sahajalah.

“Selagi sempat, selagi itulah kita mencari kesempatan untuk menjadi lebih baik,” katanya kepada Utusan Malaysia.

Bok Lokman berkata, dia perlu menjalani raw4tan susulan setiap tiga bulan sekali bagi memantau tahap kesihatannya selain berg4ntung kepada ubat-ubatan diberikan h0spital.

Pelakon itu bagaimanapun menitipkan kesyukuran dan hanya berserah kepada keajaiban kepada kuasa tuhan terhadap dirinya.

“Rawatan susulan di h0spital untuk berjumpa d0ktor memang ada iaitu tiga bulan sekali. Jantung ini seperti bateri, walau setiap hari cas pun, makin lama makin kurang juga.

“Itulah, kita boleh jangka apa, ia sentiasa berjalan dan bergerak. Badan pula gemuk, banyak yang tidak sihat. Jantung tidak kuat, namun perlu banyak juga menggunakan j4ntung.

“Tidur pakai j4ntung, makan dan buang air pun pakai jantung. Jadi, semakin teruk j4ntung itu. Tidak boleh nak jangka apa, cuma bersyukur sahaja. Selagi ada umur, saya bersyukur sahaja,” katanya.

Pelakon filem Iskandar itu menerima raw4tan di Hospital Sultanah Bahiyah (HSB), Alor Setar, Kedah, sejak 1 Oktober tahun lalu, berikutan j4ntung pada bahagian atas tidak berfungsi dengan baik.

Pada April lalu, Bob Lokman terp4ksa mendapatkan raw4tan di Unit Rawatan Rapi (ICU) Pusat Rawatan Sultan Ahmad Shah, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (Sasmec@lIUM) di Kuantan, Pahang ekoran kesihatannya kembali menyusvt akibat masalah buah pinggang.

Sumber :Utusan Digital

 

 

 

Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! LV

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @Lubuk Viral

Sumber: https://www.viralmy.me/