Anak Yasin Sulaiman akhirnya dapat lepas rindu, tiga bulan terpisah… Sempat tegur bapa sebelum masuk m4hkamah

KEHADIRAN dua anak Yasin Sulaiman iaitu Samer dan Malaika di Mahkam4h Majistret Petaling Jaya pada Rabu bagi memberi sokongan kepada bapanya mencvri perhatian.

Samer, 18 dan Malaika, 14, dilihat hadir bersama bapa saudara mereka, Zain Sulaiman ke mahkamah tersebut bagi mengikuti sebutan semula kes Yasin di dua mahkamah berasingan berkaitan tudvhan mengedar dad4h jenis g4nja dan menanam 17 pokok dalam pasu plastik dipercayai dad4h.

Kedua-dua remaja berkenaan tenang sepanjang berada di mahkamah malah dilihat sempat menyapa bapa mereka ketika penyanyi lagu Mimpi Laila itu dibawa masuk ke perkarangan mahkam4h.

Samer yang tampil berkemeja putih manakala Malaika berbaju putih dan berseluar hijau turut sempat melambai ke arah media yang hadir membuat liputan sebelum meninggalkan perkarangan mahkam4h.

WhatsApp Image 2022-06-22 at 1.46.48 PM (1)

Malaika hadir bersama ahli keluarga yang lain.

Sebelum ini abang kepada Yasin iaitu Zain, 50, pernah memberitahu anak-anak penyanyi itu tabah dengan apa yang berlaku.

Malah Samer dan Malaika tabah menghadapi dugaan menimpa bapa mereka selain menunggu kepulangan Yasin.

Sementara itu, ketika sebutan semula kes di Mahkamah Majistret, pihak pendakw4an meminta kes itu ditangguhkan bagi membolehkan siasatan lanjut dilakukan berhubung pertvduhan komposer itu berkaitan mengedar dad4h jenis ganja seberat 214 gram pada Mac lalu.

WhatsApp Image 2022-06-22 at 1.51.12 PM (1)

Yasin kelihatan ceria ketika dibawa ke mahkam4h.

Permohonan itu dibuat pendakwar4ya, Mohd Asnawi Abu Hanapiah dihadapan Majistret Zhafran Rahim Hamzah dan mahkamah menetapkan 6 Julai ini untuk sebutan semula kes tersebut.

Mengikut pertuduh4n itu Yasin atau nama sebenarnya Muhammad Yasin Sulaiman, 47, did4kwa mengedar dad4h berbahaya jenis g4nja anggaran berat 214 gram di Persiaran Surian Damansara Indah Resort Home, PJU 3, Kota Damansara di sini pukul 5.30 petang pada 24 Mac 2022.

Bagi pertudvhan tersebut Yasin did4kwa mengikut Seksyen 39B (1)(a) Akta Dad4h Berbah4ya 1952 dan boleh dihukvm 39B(2) akta sama yang memperuntukkan penj4ra seumur hidup atau gantvng sampai m4ti dan jika tidak dihukvm m4ti hendaklah diseb4t tidak kurang 15 sebatan jika sabit kesalah4n.

Sementara itu, di Mahkamah Sesyen, Hakim Jamaludin Mat mengekalkan pertudvhan menanam 17 pokok ganja dan menetapkan tarikh sama untuk serahan dokumen berkaitan kes.

WhatsApp Image 2022-06-22 at 1.48.05 PM

Abang kepada Yasin iaitu Zain Sulaiman sedang berbincang dengan peguam.

Bagi pertudvhan itu, Yasin did4kwa telah menanam 17 pokok dipercayai g4nja di dalam pasu plastik yang diperolehi secara terus atau tidak langsung.

Kesalahan itu did4kwa pada waktu, tempat serta tarikh sama, yang mana pertudvhan dikemukakan mengikut Seksyen 6B(1)(a) Akta Dad4h Berbah4ya 1952 yang boleh dihukvm dibawah Seksyen 6B(3) akta sama Kanun Keseks4an yang memperuntukkan penj4ra seumur hidup dan sebat4n tidak kurang daripada enam kali jika sabit kes4lahan.

Yasin diwakili peguam Arif Azmi, Azizul Shariman Mat Yusof dan Yusmadi Yusoff.

 

 

 

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! LV

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @Lubuk Viral

Sumber: Mstar