Biaya umrah sahabat, kebaikan Adibah Noor dibawa ke syurga – Lubuk Viral

ADIBAH Noor men1nggal dunia. Begitu, platform laman sosial menjadi trending dan khabar disampai panjangkan dari kiriman WhatsApp ke WhatsApp.

“Betul ke?”, “Adibah Noor men1nggal?”, begitu pertanyaan yang mengejvtkan datang bertali arus bukan sahaja dalam kalangan karyawan seni dan media massa, tetapi juga seluruh rakyat Malaysia, apatah lagi penggemar penyanyi, pelakon dan hos yang serba versatil ini.

Akhirnya khabar yang sangat mengejvtkan itu menyapa kita semua dengan penuh duk4 cita.

Adibah Noor Mohamed Omar atau cukup terkenal dalam kalangan peminatnya sebagai watak Kak Yam men1nggal dunia.

Ya bintang yang pernah membuatkan kita tersenyum sendiri dan ketawa besar lewat persembahan lakonannya dalam filem “Gubra” atau “Sepet”, juga “Mukhsin” atau “Buli Balik” serta guru di siri pelajaran “Oh My English!” ini sudah dijemput Ilahi.

Bekas peserta Gegar Vaganza 2021 itu berpulang pada usia 51 tahun di Hospital Gleneagles pukul 7.40 malam selepas bertarung sekian lama dengan peny4kit yang disembunyikannya daripada pengetahuan umum, k4nser ovari.

Khabar berpulangnya Adibah ke negeri abadi pertama kali disampaikan oleh isteri Datuk AC Mizal, Datin Emylia sebelum pelaku seni yang sangat akrab dalam perjuangan karier mereka, Afdlin Shauki mengesahkan khabar dvka itu kepada rakan media.

Namun bertahun-tahun lamanya, kepada keluarga dan sahabat rapatnya, masih, pemilik dua album iaitu “Terlalu Istimewa” (2005) dan “Teman” (2010) ini mahu penyakitnya itu kekal menjadi rahsia.

K4nser ovari yang dihidapi pelantun “Terlalu Istimewa” ini sudah kritikal, di tahap keempat. Malah beliau berada dalam fasa melakukan kimoterapi bagi mengubati penyakit kanser ini.

“Ya, kami sudah lama tahu (beliau menghidap kanser) tapi memegang janji,” ujar pengurus Misha Omar, Mimie Omar penuh kesedihan terhadap Allahyarham kepada Gempak.

Duit untuk umrah

Seorang lagi sahabat yang juga penulis lirik lagu Adibah, “Bahasa Rindu”, Opie Sofea, dia mengenang bekas guru bahasa Inggeris yang lahir di Kuala Lumpur ini sebagai figura yang sangat dermawan dan bertimbang rasa.

Menurut Opie, Adibah menjadi penyelamat kepadanya apabila mencukupkan tabungannya mahu ke tanah Suci menunaikan umrah lebih 13 tahun lalu dengan memasukkan duit ke akaun banknya.

“Beliau masukkan duit katanya sebagai bayaran untuk tulis lirik lagu ‘Bahasa Rindu’. Dan duit itu saya gunakan untuk menunaikan umrah,” kenang Opie kepada Gempak.

Kurus

Ironi juga, baru 10 hari lalu beliau mengemas kini akaun Instagramnya dengan sekeping foto yang memperlihatkan perubahan fizikal yang gempal menjadi kurus.

Kepada semua yang bertanya mengenai kesihatan dan ‘rahsia kurus’, Adibah masih kental dan berjiwa besar memaklumkan: “Makan enam sudu sehari”.

Tanpa kita semua ketahui, apakah yang dimaksudkan beliau dengan ‘makan senam sudu sehari’ sebagai kesan sakit kepada penyakit yang sudah tidak dapat diselamatkan lagi.

Atau ‘enam sudu sehari’ kerana hanya itu yang mampu ditelan selepas melewati sesi kimoterapi yang amat menyakitkan diri.

Atau beliau memang benar-benar dalam fasa menurunkan berat badan atas apapun alasan; yang sebenarnya betapa hebat seorang Adibah Noor masih mahu khalayak melihat beliau dalam keadaan sihat dan baik baik sahaja bersama senyum lebar dan keramahannya.

Misha Omar men4ngis

Misha Omar yang merupakan rakan seperjuangan dan sangat akrab dengan Allahyarham termasuk Deejay ERA dan penyanyi Dina serta penyanyi senior Salamiah Hassan, hanya mampu menahan sed1h di dada.

“Di awal kimo, beliau sudah tidak lalu makan,” begitu ungkap Misha dalam tangisan.

Di hujung hayatnya, Adibah Noor masih berusaha membuat orang lain bahagia dan memberi semangat kepada dirinya, ‘aku baik baik sahaja’. Meski berusaha, sebagai manusia, kita semua adalah milik yang Esa

Seperti janjiNya, diambil kembali kita dalam keadaan yang diinginkanNya.

Begitulah akhir perjalanan hidup seorang Adibah Noor. Canda, tawa, keceriaan dan keramahannya menyapa sesiapa yang ditemui sama ada secara spontan atau lewat temujanji, semuanya usai sudah.

Ia hanya tinggal kenangan yang harum buat semua yang pernah mengenali jiwa bersih dan keperibadian ceria seorang wanita hebat seperti beliau.

Semoga segala kebaikan dan amal yang ditinggalkan berbau harum buat kita semua. Dan salam takziah buat seluruh keluarga Allahyarham Adibah Noor.

Buat industri hiburan tempatan, bertuahlah kerana pernah mempunyai permata yang sangat berharga seperti Adibah Noor sekaligus menjadi tanda aras dalam dunia glamor, rupa paras bukan segalanya, tetapi sikap membumi, bakat dan kepintaran akan selalu membuat seseorang itu ‘hidup’ biar telah pergi meninggalkan kita semua.

Al Fatihah.

 

 

 

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! LV

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @Lubuk Viral

Sumber: Astro AWANI