Orang Ramai Mula Nak BOik0t Restoran 35, Ini Reaksi ‘Win’ KPDNHEP Melaka- Lubuk Viral

Pengarah Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) Melaka, Norena Jaafar, mengambil maklumat mengenai insid3n sebuah restoran di Melaka yang dilaporkan bersikap biad4p terhadap pelanggannya.

Bagaimanapun katanya, pihaknya belum menerima sebarang laporan termasuk dari pelanggan. KPDNHEP Melaka hanya akan menjalankan siasatan sekiranya menerima aduan berhubung harga makanan yang dikenakan terlalu mahal atau pelanggan merasakan dirinya telah dit1pu.

“Setakat ini tiada laporan, hanya tular di media sosial saja. Kalau individu berkenaan mengatakan dalam video hendak lapor kepada KPDNHEP, maka ia sudah dianggap sebagai aduan.

“Jika orang ramai mahu memboikot restoran tersebut, itu hak pengguna dan kita tidak ada masalah,” katanya.

Terdahulu tular dakw4an pelanggan mengenai Restoran 35 di Banda Hilir yang dikatakan biadap terhadap pelanggan. Namun, anak pemilik restoran tampil menafikan dan menjelaskan ibunya sememangnya berperangai seperti itu dan pelanggan tetap sudah biasa dengan bebel4nnya.

Mereka juga mendakwa pelanggan terbabit sengaja menularkan dakwa4n tidak berasas itu dengan tujuan mencari publisiti dan memburukk4n imej restoran yang telah diusahakan sejak 30 tahun lalu.

Tetapi pelanggan berkenaan membidasnya dan menegaskan dakw4annya itu bukan fitn4h, sebaliknya perkara sebenar berlaku dan ramai lagi pelanggan lain turut meluahkan perkara yang sama termasuk maklumbalas di Google Reviews.

“Sorry, saya tak batak femas nak marketing bagai. Kena kat mak bapak kau, apa kau buat? Diam je, biarlah dorang tengk1ng mak kau macam tu?” katanya.

Saya minta maaf, saya naik angin ketika itu – Pekerja Restoran 35

Pekerja Restoran 35 di Banda Hilir di sini memohon maaf kepada pelanggannya kerana gag4l mengawal emosi sehingga mencetuskan kontrov3rsi baru-baru ini.

Nor Abdilla Baharom, 39, yang juga anak ketiga kepada pemilik restoran asam pedas itu mengakui apa yang berlaku secara spontan dan menjadi kebiasaannya ketika menguruskan kedai milik keluarganya itu.

“Bagi pihak kedai, saya minta maaf kerana waktu itu pun saya teremosi, naik angin dan meninggikan sikit suara kepada pelanggan kerana kadang-kadang ada juga kesilapan dari pihak pelanggan.

“Tapi sejujurnya, bukanlah niat saya untuk sengaja bersikap marah-marah. Mungkin kita akan betulkan kesilapan itu di lain masa,” katanya ketika ditemui di sini hari ini.

Restoran asam pedas, Restoran 35 di Banda Hilir yang tidak putus-putus menerima kunjungan pelanggan termasuk pelancong dari luar negeri sehingga ada yang sanggup beratur untuk menunggu giliran meja di premis terbabit kosong.

Mengulas lanjut Nor Abdilla berkata, dia berharap isu terbabit selesai dan menyerahkan sepenuhnya kepada orang ramai untuk memilih restoran asam pedas mana yang menepati citarasa mereka di Melaka.

“Mana-mana (pelanggan) yang rasa tak sesuai dengan layanan saya itu, terpulanglah pada hak pelanggan masing-masing.

“Tapi bagi pelanggan biasa yang tahu (perkhidmatan) kami, mereka tahu orang Melaka cakap memang kasar-kasar dan kuat tapi tak semua percakapan orang Melaka itu berbentuk makian,” katanya.

Sementara itu, tinjauan MalaysiaGazette di restoran asam pedas berkenaan mendapati, ia tidak putus-putus menerima kunjungan pelanggan termasuk pelancong dari luar negeri sehingga ada yang sanggup beratur untuk menunggu giliran meja di premis terbabit kosong.

Pemilik Restoran 35 dinasihati jaga imej orang Melaka – Hee Sem

Restoran 35 yang dikaitkan kontrov3rsi kerana layanan kas4r terhadap pelanggan dinasihati supaya lebih beretika sekaligus menjaga imej Melaka sebagai negeri pelancongan.

Exco Perpaduan, Penerangan, Tenaga Kerja dan Hal Ehwal Pengguna Ngwe Hee Sem berkata, walaupun orang Melaka terkenal dengan cara percakapan yang kas4r, ia tidak seharusnya ditonjolkan kepada pelanggan apatah lagi dijadikan satu budaya.

Menurutnya, keadaan itu jika disalah tafsir memberikan persepsi neg4tif yang dikhuatiri mengguris perasaan pelancong daripada pelbagai latar belakang dan budaya.

“Dari segi layanan seperti yang ditularkan itu, saya sudah nasihat pekedai yang mereka seharusnya layan pelanggan dengan cara baik dan bersopan santun.

“Ini (cakap kasar pada pelanggan) bukan budaya di Melaka, ini lebih kepada kes individu kerana kalau kita lihat semua restoran lain mereka boleh beri layanan yang baik kepada pelanggan.

“Mungkin Restoran 35 ini cara cakap mereka tu agak tinggi sikit suara dan itu memang cara mereka tapi kena juga faham bukan semua pelanggan boleh faham cara begitu,” katanya lagi.

Ngwe Hee Sem (kanan) mendapatkan penjelasan daripada pemilik Restoran 35 di Banda Hilir, Melaka yang mencetuskan kontr0versi.

Beliau berkata demikian ketika ditemui media selepas mengadakan lawatan mengejut ke restoran berkenaan di sini hari ini.

Semalam, MalaysiaGazette melaporkan dakw4an sikap biadap dipercayai pekerja sebuah restoran asam pedas di Banda Hilir di sini yang memarahi pelanggannya dengan perkataan mengh1na.

Sebelum ini, restoran sama dikatakan pernah tular apabila dipercayai pekerjanya juga mem4rahi pelanggan sehingga mendapat reaksi masyarakat yang meminta pihak berkuasa mengambil tindakan terhadap pengusaha restoran terbabit.

Dalam kejadian terbaharu, satu klip video berdurasi 51 saat yang tular di media sosial sejak kelmarin di mana seorang pelanggan dari Singapura diherdik dengan perkataan yang menggambarkan mereka sekeluarga tidak mampu menikmati menu di restoran asam pedas berkenaan.

Mengulas lanjut, Hee Sem berkata, hasil pemeriksaannya hari ini juga mendapati restoran berkenaan mematuhi semua aspek undang-undang di bawah Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna.

“Saya lihat, semua menu di sini diletakkan tanda harga dan harga yang ditawarkan juga berpatutan jadi tidak timbul isu harganya yang mahal sebagaimana did4kwa,” katanya. – MalaysiaGazette

Sumber: Utusan Online, MalaysiaGazette

 

 

 

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! LV

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @Lubuk Viral

Sumber: http://trendingsangat.pw/