‘Saya Berusia 19 Tahun Ketika Itu’ – Yusof Haslam Masih Ingat Apa BerIaku Pada Hari Pmergian P. RamIee – Lubuk Viral

Detik 29 Mei 1973 pastinya sentiasa dalam lipatan kenangan.

P Ramlee menghembvskan nfas terakhir dalam ambulans yang membawanya ke hspital selepas tidak sedarkan diri di rumahnya di No 22, Jalan Dedap, Setapak, (kini Pustaka Peringatan P Ramlee) pada jam 4.30 pagi pada usia 44 tahun.

Diam tak diam, esok genap 49 tahun seniman agung itu meningg4lkan dunia.

Namun, nama dan karya seninya tetap dikenang zaman berzaman, mungkin masih hidup 1,000 tahun lagi.

Benarlah ungkapan P Ramlee kepada teman baiknya, Allahyrham Datuk Aziz Satar bahawa, beliau akan terus ‘hidup’ seribu tahun lagi menerusi karyanya.

P Ramlee atau nama sebenarnya, Teuku Zakaria Teuku Nyak Puteh mencipta kegemilangan sekitar 1955 bukan sahaja sebagai pelakon, malah, penyanyi, pengarah, komposer, penulis skrip, lirik dan pelawak.

Keputusannya meninggalkan Malay Film Productions dengan menyertai Merdeka Film Productions di Kuala Lumpur pada 1964 bukanlah satu keputusan tepat apabila bermulalah zaman kejatuhan insan hebat bernama P Ramlee.

Pada saat akhir kehidupannya cukup menyedihkan dan karya dihasilkan tidak lagi mendapat sambutan. P Ramlee seperti dipinggirkan, malah tidak menerima undangan menjayakan persembahan.

Namun begitu, P Ramlee tidak patah semangat untuk terus berkarya. Sebelum menutup mata, P Ramlee sempat menghasilkan karya hebat, Ayer Mata Di Kuala Lumpur.

Pemrgian mengejut P Ramlee pada pagi Selasa begitu memeranjatkan teman seperjuangan dan rakyat Malaysia.

Malah, ia mendapat perhatian Perdana Menteri Malaysia kedua, Allahyarham Tun Abdul Razak menyifatkan kemat1an P Ramlee sebagai satu kehilangan tokoh seni ulung yang sukar dicari ganti.

Pengarah, Anwardi Jamil berkata, kita sudah ‘kehilangan’ P Ramlee sejaknya membuat keputusan untuk meninggalkan Jalan Ampas di Singapura dan berpindah ke Kuala Lumpur.

Anwardi yang juga anak kepada pelakon legenda, Datuk Rosnani Jamil dan Allahy4rham Datuk Jamil Sulong pernah bertemu dengannya beberapa kali pada 1968.

Katanya, ibunya berkawan rapat dengan isteri P Ramlee, Allahyarh4m Puan Sri Saloma.

” Ibu sangat terkejut apabila mendapat panggilan mama (Saloma) mengenai pemergian arwh.

” Ibu cukup bimbangkan keadaan mama memandangkan mereka sangat rapat. Ibu beritahu mama sangat sedih.

” Tidak dinafikan, surat khabar dan televisyen (TV) menyiarkan berita pemergian arwh, tetapi beliau menghembvskan nfas terakhir ketika namanya bukan lagi berada di puncak populariti.

” Laporan mengenainya juga tidak besar.

” Arwh sudah lama tidak keluar di akhbar dan TV. Jika tidak kerana meninggI dnia, tiada laporan mengenainya. Pemergian arwh hanya dirasai beberapa tahun selepas kehilangannya.

” Selepas itu barulah arwh dianugerahkan pingat dan gelaran,” kata Anwardi kepada BH0nline.

Ketika pergi, bintangnya sudah tidak lagi bersinar. Pemergi4nnya sama seperti artis biasa.

” Seperti dalam paparan media, ramai tahu kehidupan arwh pada penghujung usia bukan sesuatu menggembirakan. Arwh hidup dalam suasana tidak gembira dan kurang gemilang,” katanya.

Pemrgian P. Ramlee mengejutkan Yusof Haslam dan keluarga

Sutradara terkemuka, Datuk Yusof Haslam tidak menafikan pem3rgian arwh P Ramlee mengejutkannya dan keluarga.

Yusof berkata, dia mengetahui berita pemergi4n arwh menerusi bapanya ketika sedang minum.

” Saya masih muda dan berusia 19 tahun pada ketika itu. Saya dan keluarga amat terkejut, termenung dan saling berpandangan ketika arwh bapa memaklumkan berita ini.

” Ketika itu, arwh seperti dipinggirk4n dan tidak dihargai, kisahnya sudah lama tidak mendapat perhatian media.

” Jadi apabila arwh meninggI dnia secara mengejut, semua orang bagaikan terkejut.

Sepanjang jalan orang ramai berduyun-duyun…

” Kakak yang tinggal di sebuah flat di Kampung Baru bercerita, sepanjang jalan orang ramai berduyun-duyun mengiringi jnazah arwh yang disemadikan di Tanah Perkubvran Islam Jalan Ampang,” kata Yusof yang mengikut P Ramlee sejak kanak-kanak lagi.

Pemergi4n arwh memalitkan kesedihan mendalam kerana namanya mula terpinggir selepas kemunculan muzik Pop Yeh Yeh dan kemasukan lagu Beatles ke Malaysia.

” Zaman berubah, kemunculan muzik Pop Yeh Yeh dan kumpulan Beatles menyebabkan lagu-lagu arwh tidak lagi dimainkan. Ketika arwh meninggI dnia, namanya sudah suram.

” Arwh masih minat berkarya, tetapi tertekan. Ini kerana arwh tidak boleh berkarya dalam keadaan selesa kerana produser tidak mahu menyokongnya.

” Demi survival, beliau terpaksa buat filem walaupun tidak berpuas hati dengan hasilnya,” katanya.

Bagi penyanyi Fairuz Misran yang juga peminat tegar bintang legenda itu menerusi wajah dan gayanya seiras arwh P Ramlee.

Fairuz akui, mula meminati arwh ketika berusia 17 tahun.

Katanya, dia mengenali arwh menerusi karyanya kerana tempat tinggalnya di Kimanis, Sabah agak terpencil.

Justeru, katanya, dia tidak mempunyai sumber elektrik, sebaliknya penduduk setempat hanya mendengar radio dengan menggunakan bateri.

Dari situ, katanya, dia sering mendengar arwh bapa saudara memutarkan lagu-lagu arwh. Sejak itu, dia mula mengikuti karya arwh.

” Sebelum kampung mempunyai elektrik, saya hanya mendengar lagu arwh menerusi corong radio.

” Saya tidak tahu apa yang menyebabkan timbul minat untuk menjadi seperti arwh. Tetapi, saya amat mengagumi kelembutan suara dan sifat kemelayuan arwh.

” Beliau insan seni yang hebat. Setakat ini, tidak pernah muncul lagi insan seni sehebat Allahyrham P Ramlee,” akhiri Fairuz.

Sumber:bharian

 

 

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! LV

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @Lubuk Viral

Sumber: https://thebolalive.com/