Akibat Pvkul Org Tua Tengah Jalan, Ini Hvkuman Yg Bakal Lelaki Ni Terima – Lubuk Viral

Penunggang motosikal mengaku tidak bersalah di Mahkamah Majistret di sini, hari ini, atas pertudvhan menc3derakan warga emas, Ahad lalu.

Tertuduh, Muhammad Zulkifli Che Su, 24, membuat pengakuan itu selepas pertvduhan dibacakan di hadapan Majistret Muhammad Syafiq Sulaiman.

Mengikut pertudvhan, dia did4kwa sengaja menyebabkan keceder4an kepada Zainol Din Hussain di Padang Jawa di sini pada jam 12 tengah hari, 22 Mei lalu.

Ia adalah kes4lahan mengikut Seksyen 323 Kanun Keseks4an yang membawa hukuman p3njara sehingga setahun atau denda maksimum RM2,000 atau kedua-dua sekali, jika sabit kesalahan.

Semasa prosiding, Timbalan Pend4kwa Raya Erneetha Kaur mencadangkan tertvduh diberi ikat jamin sebanyak RM6,000 dengan seorang penjamin serta syarat tambahan iaitu tidak mengganggu m4ngsa atau saksi berkaitan kes berkenaan.

Tertuduh, Muhammad Zulkifli Che Soh merupakan seorang juruteknik syarikat automotif mengaku tidak bersalah atas pertudvhan mencederak4n seorang warga emas dengan sengaja di Padang Jawa selepas dibawa oleh pegawai polis di Mahkamah Majistret, Shah Alam. Foto MOHD ADZLAN, 26 MEI 2022 – Malaysia Gazette

Tertudvh yang diwakili peguam Abi Mursyidin Awal memohon agar anak guamnya dikenakan ikat jamin pada kadar rendah kerana dia hanya bekerja sebagai mekanik serta perlu menanggung ibu bapanya di kampung.

Mahkamah kemudian menetapkan jaminan RM2,000 dengan syarat tambahan tertvduh tidak boleh mengganggu m4ngsa atau saksi berkaitan.

Ahad lalu, seorang lelaki tempatan ditahan polis selepas memukvl warga emas di tengah jalan raya berhampiran jejantas di Padang Jawa, dekat sini.

Kejadian itu tular di media sosial.

Mahkamah menetapkan 13 Julai depan untuk sebutan semula kes.

Sedia Maafkan

terhadapnya adalah keterlaluan dan sukar diterimanya.

“Tujuan utama saya mengadakan sidang media ini adalah untuk memberi penjelasan mengenai andaian yang tidak tepat pada diri saya, contoh ada yang mengatakan saya dipukvl pasal perempuan, langg4r orang dan beri duit RM200. Saya tidak sanggup lagi baca komen-komen berkenaan, ment4l saya tidak kuat.

“Saya tidak ada tunjuk isyarat tidak senonoh saya sudah tua. Saya kena m4lu dengan diri saya dan dengan Tuhan saya tidak ada buat benda begitu jujur memang tidak ada,” katanya.

Zainoldin berkata demikian ketika sidang media yang diadakan di kediamannya di Kampung Padang Jawa, dekat sini, bagi menjelaskan tom4han yang dilemparkan terhadapnya dia dipukvl penunggang motosikal tersebut pada Ahad lalu.

Penunggang motosikal tersebut direm4n selama empat hari bermula Isnin yang lalu dan kes disiasat di bawah disiasat di bawah Seksyen 323/506 Kanun Keseks4an

Mengimbas kembali kejadian itu, Zainoldin berkata, dia berada di simpang sebelum membelok ke kanan menuju ke Alam Avenue.

Katanya, secara tiba-tiba penunggang motosikal itu menjerit kepadanya sebelum memukvlnya beberapa kali.

Bimbang tentang kesihatannya selepas menjalani dialisis sehari sebelum kejadian, Zainoldin berkata, beliau hanya memikirkan untuk memastikan lengan kirinya tidak c3dera semasa ditumbvk pemuda itu.

Mangsa, Zainoldin Hussain ketika bercakap pada sidang media mengenai diser4ng oleh seorang penunggang motosikal di Kampung Padang Jawa Shah Alam, Selangor. Foto AMIRUL SHAUFIQ, 25 MEI 2022.

Jelas beliau, ini kerana lengan kirinya merupakan tempat saluran tiub dialisis dimasukkan setiap kali menerima rawatan.

“Masa nak naik jambatan saya duduk sebelah kanan, saya tidak pasti motor itu sudah ada di belakang saya. Masa itu tiba-tiba saya dengar orang menj3rit sahaja saya tidak pasti apa dia j3rit.

“Jadi saya berhentikan kereta saya sebab saya nak ambil tahu adakah saya langg4r dia atau dia langg4r saya, saya nak tengok keadaan kereta saya. Lepas itu dia patah balik meluru ke arah saya, tidak cakap banyak terus teraj4ng saya,” tambahnya.

Ekoran kejadian itu, warga emas berkenaan ced3ra di muka, bahagian kepala, mata kiri dan rusuk.

Meskipun begitu, Zainoldin enggan memanjangkan isu berkenaan dan beliau mengambil pendekatan memaafkan perbuatan penunggang motosikal berkenaan dan menyerahkan kepada pihak berkuasa untuk mengambil tindakan undang-undang.

“Saya anggap pemuda itu macam anak saya. Saya sebagai orang tua perlu ada rasa kasih sayang dan orang muda perlu hormat kita. Kalau dia datang pun saya akan maafkan dia dengan ikhlas,” katanya.

Sementara itu, Pengerusi Pembangunan dan Keselamatan Kampung Padang Jawa, Mohd Azri Said yang hadir pada sidang media tersebut berharap kejadian berkenaan tidak akan berulang.

 

 

 

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! LV

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @Lubuk Viral

Sumber:Mstar