Selama 29 Tahun Jadi Perd4na Mnteri, Tun Mahathir Tak Pernah Uslk Gaji. Bila Diselidik, Ini Jumlah Gaji Beliau Sewaktu Jadi PM – Lubuk Viral

Walaupun hari ni usianya telah tua, namun Tun Dr Mahathir Mohamad tetap ‘steady’ dan bersemangat bagi menjalankan tugas sebagai Perdna Mnteri sebelum ini.

Sebelum ini, Tun M pernah menyatakan bahawa jemaah menteri bersetuju agar gaji pokok mereka dip0tong sebanyak 10 peratus sebagai tanda prihatin untuk pulihkan ekonomi kewangan negara

Beliau mengakui gaji sebagai ahli Parlimen masih rendah berbanding sektor swasta, namun beliau tidak bercadang untuk menaikkan pendapatan bulanan wakil rakyat di seluruh negara, memetik laporan Mstar Online.

Selain itu, suami kepada Tun Dr Siti Hasmah itu memberitahu bahawa gaji yang diterima ketika memegang jawatan Perdana Menteri sebelum ini adalah mencukupi dan tidak pernah menggunakan wang tersebut.

Gaji Diterima Semua Tun M Simpan

“ Ketika saya menjadi perdana menteri, gaji semasa saya letak jawatan adalah RM20,000 sebulan.

“ Saya simpan gaji saya. Itulah duit yang saya ada sekarang sebab semuanya dibayar oleh kerajaan,” kata Tun M.

Tun Dr Mahathir Mohamad mengakui gaji sebagai ahli Parlimen masih rendah berbanding sektor swasta, namun beliau tidak bercadang untuk menaikkan pendapatan bulanan wakil rakyat di seluruh negara.

Menurut perdana menteri itu, walaupun gaji tersebut dianggap rendah berbanding golongan profesional di sektor swasta, namun mendkwa ia bukan terlalu kecil buat ahli Prlimen.

Beliau turut menjelaskan bahawa gaji yang diterimanya semasa bergelar perdna mnteri sebelum ini adalah mencukupi dan tidak pernah menggunakan wang tersebut.

Menurutnya, biarpun nilai itu sangat rendah berbanding gaji yang diperolehi oleh kakitangan di Proton, tapi ia dianggap lebih daripada cukup.

Tun M juga turut mendedahkan bahawa beliau tidak menggunakan gajinya selama 29 tahun kerana kerajaan telah memberikan rumah, kenderaan dan membayar elaun perjalanan, bil elektrik serta air.

Wow hebatnya la Tun, simpan hasil kerja kerasnya untuk masa hadapan. Kalau kami rkyat marhaen ni, gaji setiap bulan habis macam tu je!

Sumber:HM

 

 

 

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! LV

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @Lubuk Viral

Sumber : www.dnq.pw