“Saya nak luangkan masa sepenuhnya dgn anak-anak tanpa mereka tahu Abi mereka mungkin akan pergi pada bila-bila masa”- Datuk Azizulhasni – Lubuk Viral

SEMOGA cepat sembuh!

Demikian antara ungkapan yang ditinggalkan para netizen pada ruangan komen jaguh berbasikal negara, Datuk Mohamad Azizulhasni Awang, yang baru-baru ini menjalani pembed4h4n j4antung di Australia.

The Pocket Rocketman itu dikatakan mengalami mas4lah yang dipanggil ‘anomalous aortic 0rigin of right coronary artery’ (AOORCA).

Azizul mengadu mengalami s4kit d4da pada Februari lalu dan dirujuk kepada pakar j4ntung di Melbourne, Dr Barveen Aisha untuk pemeriksaan lanjut.

Dia kemudian menjalani pembed4han di Hospital Epworth Richmond di Victoria, Australia pada 21 April

“Saya nak luangkan masa sepenuhnya dengan anak-anak

“D0ktor kata kalau saya seorang manusia biasa yang tidak aktif pun ris1ko dia dah tinggi, apatah lagi apabila rutin harian saya sentiasa berlatih di tahap intensiti tinggi dan berlumba di peringkat dunia termasuklah Olimpik Tokyo baru-baru ini.

Tidak ada mustahil jika Allah mengkehendakinya” itu ujar jaguh berbasikal trek negara, Datuk Azizulhasni Awang saat mengetahui dirinya dis4hkan menghidap peyakit j4ntung Anom-alous Right Cor0nary Artery.

Menyifatkan keadaan kesi-hatan dirinya ibarat ‘b0m jangka’ ,Azizulhasni berk0ngsi pengalaman beliau buat pertama kali kepada orang ramai berkenaan peyakit j4ntung yang dihid4pinya itu melalui hantaran di Facebook nya baru-baru ini.

Cerita Azizulhasni yang terkenal dengan gelaran The Pocket Rocketman ini,simptom peyakitnya itu sudah lama dirasakan namun ia semakin kuat dan jelas ketika beliau membuat persia-pan ke Sukan Olimpik.

“Ketika itu saya ingat semua tu adalah dise-bab oleh pr0ses umur yang semakin meningkat.

“Semuanya bermula apabila saya kembali berlatih selepas tamat Sukan Olimpik. Selepas pulang dari satu sesi latihan tu, saya rasa sak-it dada yang teramat dan tidak pernah saya alami situasi seperti itu.

“Saya tahu kali ini bukan biasa-biasa kerana simptoms dia adalah lain daripada yang lain.

“Isteri saya keri-sauan dan memaksa untuk terus ke h0spital kerana tanda-tanda itu sedikit seperti ser4ngan j4ntung.

“Saya ni boleh pula memilih untuk pergi selepas dah selesai solat Isyak atas alasan nak selesaikan kewajiban dulu serta saya juga tahu mesti akan lama punya kena tahan nanti. Menga-mvk member.

Saya berada di w4d kecem-asan hampir 5 jam, mereka melakukan pelbagai uj1an dan hasilnya tidak pun menunjukkan yang saya ada serang4n j4ntung.

“Tidak ada peningkatan Troponin dalam dar-ah tetapi d0ktor di w4d kecem-asan telah menge-san sesuatu yang agak berlainan sedikit pada graf keputusan ECG saya”

“Dari sinilah d0ktor keluarga saya (family GP) iaitu Dr Ati memainkan peranan penting pada peringkat awal untuk merungkai apakah permasal-ahan yang sebenarnya,” katanya lagi.

Pertama kali mengetahui akan kondisi peyakitnya, d0ktor pakar j4ntung terkejuvt dan menyifatkan jaguh sukan itu seorang yang sangat-sangat bertuah.

“Keadaan saya ini ibarat b0m jangka yang boleh melet-up pada bila-bila masa. D0ktor juga bagi perumpaan yang melintas jalan raya, kemungkinannya untuk selamat adalah lebih tinggi dari situasi kondisi j4ntung saya ini.

“Yang mana faham, mereka fahamlah. Saya memang pasrah waktu tu. Saya boleh m4ti pada bila-bila masa, bayangkan kalau korang dapat berita macam tu. Doktor nasihatkan saya untuk berhenti berlatih dahulu buat seketika waktu sebelum membuat diagn0sis kedua untuk ‘double check’.

“Akan tetapi saya sedikit de-gil, masih teruskan latihan seperti biasa sebab memikirkan Sukan Komanwel tinggal berapa bulan je lagi.

“Waktu tu juga hemat saya, kalau saya akan m4ti ‘anytime’ pun, saya nak buat apa yang saya nak buat dulu. Saya nak teruskan aktiviti kegemaran saya iaitu berkayuh dan setiap hari saya luangkan masa sepenuh-penuhnya dengan isteri dan anak-anak seperti tiada hari esok.

Tanpa anak-anak tahu yang abi nya mungkin akan pergi pada bila-bila masa.

“Apa yang kita boleh belajar dari perkongsian saya hari ini? Terus melakukan ‘full screening’ jika anda mempunyai simptoms atau mas4lah berkaitan j4ntung kerana ianya adalah ‘life thr3a-tening situation’.

“Kalau anda dinasi-hatkan untuk berehat maka berehatlah dan janganlah memilih untuk memperjudikan ny4wa anda,” katanya.

Diberi bantal berbentuk hati

“Assalamualaikum dan salam sejahtera semua.”

“Diharap anda semua masih sakan beraya dan dapat berjumpa dengan ahli keluarga dan sanak saudara yang tercinta. Harini saya nak share sedikit berkenaan bantal berbentuk hati (heart pillow) yang saya pegang ni. Pada kebiasaannya, mereka yang menjalani ‘open heart surgery’ akan diberikan bantal seperti ini untuk beberapa sebab. Ada yang warnanya merah penuh dan ada juga yang macam saya dapat ni warnanya putih, bergantung kepada hospital.”

“Tak kisahlah warna apa atau bentuknya macam mana, objektif utama bantal ini adalah untuk membantu pes4kit mengurangkan kes4kitan dan tekanan di dada apabila mereka batuk, bersin, ketika membuat ‘deep breathing’, ketawa (mungkin jenis kes yang ketawa macam langsuir la kot) hiccup dan juga apabila ingin bangkit dari katil. Ketika pembed4han dilakukan, pakar bed4h akan mem0tong tulang dada (sternum) yang bertanggungjawab melindungi j4ntung. Oleh itu pes4kit memerlukan sokongan tambahan dengan menggunakan bantal ini di bahagian dada antara 6minggu hingga 3bulan bergantung kepada pes4kit.”

“Penjagaan insisi sangatlah penting dan pes4kit tidak dibenarkan untuk mengangkat dan menolak bebanan yang melebihi 5kg sehingga tulang dada sudah betul-betul sembuh. Berdasarkan kajian, ketika pes4kit batuk mereka akan memberikan tekanan kepada bahagian dada lebih kurang 25kg manakala bersin pula lebih kurang 40kg. Tekanan yang terlampau tinggi akan memberikan risiko kepada insisi dan membantut proses pemulihan.”

“Mengikut pengalaman saya sendiri, apabila hendak batuk tu saya akan cuba kawal dan batuk ala manja-manja je, itupun masih s4kit. Bersin pula pada kebanyakkan waktunya datang secara tiba-tiba dan susah untuk dikawal dan s4kit dia tu memang azab sangat. Berair mata woooo ”

Sumber:FacebOok Azizulhasni Awang

 

 

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! LV

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @Lubuk Viral

Sumber: http://trendingsangat.pw/