Siti Bainun Dipanggil, Ada Kes Pnd3raan Lain? Ini Penjelasan Pihak P0lis. – Lubuk Viral

Bagi membantu siasatan kertas enkuiri polis (KEP) yang dimulakan dalam kes kem4tian bayi sindr0m down berusia 10 bulan Adam Rizqi Abdul Azim dilaporkan pada 3 Mei 2020, pihak polis akan memanggil  Pengasas Rumah Bonda, Siti Bainun Ahd Razali bagi membantu siasatan.

Menurut Ketua Polis Daerah Wangsa Maju, Superintendan Ashari Abu Samah berkata, polis sudah membuka kertas enkuiri untuk menentukan sama ada wujud elemen jen4yah dalam kem4tian bayi digelar Baby Adam itu dua tahun lalu.

“Setakat ini kita merakam keterangan beberapa individu dalam kes ini, termasuk Siti Bainun (akan dipanggil).

“Kita sepatutnya merakam keterangan daripada wanita itu beberapa hari yang lalu, tetapi kami membuat keputusan untuk menangguhkan proses itu kerana dia sedang menghadapi perbicara4n di Mahkamah Jalan Duta,” katanya.

Siti Bainun kini dalam perbicaraan kes pender4an remaja down sindr0m yang dikenali sebagai Bella tahun lalu.

Susulan kes Bella, beberapa pihak termasuk badan bukan kerajaan (NGO) Pejuanita Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur mendakwa kemati4n Baby Adam ada kaitan dengan isu pender4an di pusat perlindungan Rumah Bonda di Taman Setapak dan mereka mendes4k polis supaya membuka semula kertas siasatan.

Namun Penolong Pengarah Bahagian Siasatan Seksual, Wanita dan Kanak-kanak (D11) Bukit Aman, Asisten Komisioner Siti Kamsiah Hassan sebelum ini dilaporkan berkata, siasatan terdahulu mendapati tiada sebarang unsur jenay4h berhubung kemati4n Adam.

Sementara itu, Ashari berkata polis juga akan memanggil individu yang dikenali sebagai Cikgu Fadli yang mend4kwa dalam media sosial kononnya tiada proses bed4h siasat dilakukan ke atas may4t Adam.

“Polis sedang mengesan lelaki itu yang menyebarkan dakw4an yang tidak berasas dan sekadar spekulasi itu.

“Mana dia peroleh maklumat bahawa Adam tidak dibuat bed4h siasat selepas kemati4nnya?

“Dakwaan individu itu mencetuskan kebimbangan dalam kalangan awam dan membawa kepada tanggapan kononnya polis tidak melakukan siasatan yang sebaiknya dalam kemati4n Adam,” katanya.

Beliau berkata, lelaki itu sebelum ini mengeluarkan kenyataan seumpamanya dalam media sosial walaupun sepatutnya merujuk polis terlebih dahulu dan mendapatkan fakta kes itu.

KUALA LUMPUR : Polis akan memanggil Pengasas Rumah Bonda, Siti Bainun Ahd Razali bagi membantu siasatan inkuiri melibatkan kemati4n bayi lelaki berusia 10 bulan bernama Muhammad Adam Rizqi Abdul Azim atau Baby Adam pada 2020.

Ketua Polis Daerah Wangsa Maju, Superintenden Ashari Abu Samah berkata, pihaknya sebelum ini telah menjalankan siasatan inkuiri berkaitan m4ngsa.

Kata beliau, kertas inkuiri ini dibuka untuk menentukan sama ada wujud elemen jenay4h dalam kem4tian bayi tersebut

“Sepatutnya susp3k telah dirakam keterangan beberapa hari lalu, namun kita terpaksa tangguh kerana susp3k sedang menghadapi perbicar4an di Mahkamah Jalan Duta,” katanya.

Beliau berkata demikian dalam sidang akhbar selepas Majlis Pelancaran Op Selamat di Balai Trafik Kuala Lumpur di sini hari ini.

Mengulas lanjut, kata beliau, pihaknya kini sedang mengesan seorang individu yang dikenali sebagai Cikgu Fadli untuk membantu siasatan berkaitan kes bayi tersebut.

“Individu berkenaan telah mend4kwa kononnya tiada proses bed4h siasat dilakukan ke atas may4t bayi tersebut.

“Seharusnya individu berkenaan merujuk kepada polis terlebih dahulu sebelum mengeluarkan sebarang kenyataan, dakw4an yang dikeluarkannya sekaligus mencetuskan kebimbangan dalam kalangan awam dan membawa kepada tanggapan kononnya polis tidak melakukan siasatan yang sebaiknya dalam kemati4n m4ngsa,” jelasnya.

Siasatan polis sebelum ini mendapati kem4tian bayi lelaki berusia 10 bulan berkenaan, tiada sebarang unsur jenay4h.

Meninggal ketika dalam jagaan Rumah Bonda, netizen mahu kematian Baby Adam juga disiasat

Pada Selasa, media melaporkan penelitian polis terhadap laporan bedah siasat ke atas Adam yang dikeluarkan pihak Hospital Kuala Lumpur yang menunjukkan sebab sebenar kem4tiannya disebabkan pneumonia (radang paru-paru).

SUMBER : HM (Amir Abd Hamid), Redaksi, www.utusan.com.my

 

 

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! LV

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @Lubuk Viral

Sumber: https://liveconnection24.com/