“Lain Terus” Asif Terima Anugerah, Sekali Bapa Sendiri Buat Pend3dahan Yang Ramai Tak Tahu – Onews Live – Lubuk Viral

Populariti diraih selebriti YouTube, Asif atau nama sebenarnya Muhammad Asyiff Suhaimi, 20, selepas menceburi bidang lakonan menerusi Drama Spontan banyak memberi perubahan positif kepada perkembangan sosial pemuda orang kurang upaya (0KU) itu.

Perkara tersebut turut dikongsikan bapanya, Suhaimi Yusof, 59, yang memberitahu bahawa anak kelapan daripada 10 beradik itu yang dikes3n mengh1dap m1ld avt1sme dan lemb4b pembelajaran seawal usia sembilan tahun dahulunya tidak mampu berkomunikasi atau bersosial dengan rakan sebaya selain lebih gemar menyendiri.

Bagaimanapun katanya, keadaan berubah kini apabila dia sudah mula pandai bergaul dengan orang ramai.

“Dulu, orang nak sentuh dia pun tak boleh langsung. Kami ibu bapanya pun dia tak bagi kami nak pegang-pegang dia.

“Sekarang dah lain, kami dah boleh pelvk dia, dia pun dah pandai bergaul dengan orang ramai dan bijak melayan peminat yang meminta untuk bergambar dengannya,” ujarnya sebak ketika ditemui selepas Majlis

Sambutan Hari Orang Kurang Upaya (0KU) Muqarrabun Peringkat Negeri Kelantan 2022 di Pusat Tarbiah Islamiah (Putik) Pengkalan Chepa di sini pada Khamis.

Hadir sama, Timbalan Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Siti Zailah Mohd Yusoff dan Pengerusi Jawatankuasa Kebajikan, Pembangunan Keluarga dan Wanita Negeri Kelantan, Datuk Mumtaz Md Nawi.

Asif (kiri) dan bapanya, Suhaimi menunjukkan anugerah yang diperolehi selebriti itu pada Majlis Sambutan Hari Orang Kurang Upaya (0KU) Muqarrabun Peringkat Negeri Kelantan 2022 di Pusat Tarbiah Islamiah Pengkalan Chepa, di Kota Bharu pada Khamis.

Asif pada majlis itu menerima anugerah Tokoh Selebriti 0KU Kelantan yang pertama atas kejayaaan melakonkan watak bersahaja dalam beberapa drama pendek berdialek Kelantan di bawah produksi sepupunya, Syahmi Sazli Productions.

Antara drama pendek yang pernah dilakonkan adalah Baso Jate Pilih Rupo pada tahun 2017, Drama Spontan (2019) dan Mail Totey (2020) manakala filem pula ialah Syif Malam Raya (2020), Mail Totey The Movie (2020) dan 35MM (2022).

Jika anda penggemar laman Youtube, nama Asif pastinya tidak asing lagi di pendengaran.

Beliau merupakan bintang Youtube yang kerap beraksi di saluran Youtube milik sepupunya, Syahmi Sazli.

Telatah bersahajanya dalam slot ‘Drama Spontan’ berjaya menambat hati rakyat Malaysia hingga apa sahaja video yang membabitkannya pasti dengan mudah meraih jutaan tontonan.

Ditambah dengan kreativiti Syahmi dalam mengangkat isu semasa menerusi karyanya, umpamanya isu harta pusaka, hubungan suami isteri dan cinta monyet.

Syabas diucapkan kepada Asif termasuk juga Syahmi! Semoga terus sukses di masa hadapan.

Biodata

1. Pemilik nama penuh Mohd Asyiff Suhaimi.

2. Berasal dari Kelantan.

3. Berumur 17 tahun (2019).

4. Merupakan anak sulung yang mempunyai seorang adik lelaki bernama Asyraff yang berusia 16 tahun, hasil daripada perkahwinan keempat bapanya. Keseluruhannya, beliau mempunyai tujuh adik-beradik berlainan ibu.

5. Penghidap masalah mild autisme.

6. Kesempitan hidup memaksa Asif dan adiknya untuk menamatkan persekolahan lebih awal (berhenti sekolah). Kehidupan mereka sekeluarga pula hanya bergantung pada gaji harian ibunya yang juga merupakan sumber pendapatan utama mereka.

7. Bagaimanapun nasib Asif berubah apabila menempa populariti luar biasa sebagai pelakon dalam slot ‘Drama Spontan’ yang dihasilkan oleh sepupunya, Syahmi Sazli, 24, menerusi Youtube.

8. Syahmi mula mendapat ilham menghasilkan video pendek selepas melihat reaksi bersahaja Asif apabila disakat.

9. Pembabitan Asif dalam video pendek itu telah mengubah perwatakannya yang asalnya seorang yang pemalu, gemar menyendiri dan tidak suka ke hadapan. Asif juga pada awalnya penakut dan gemar menyorok di belakang pintu apabila didekati seseorang. Namun, remaja istimewa itu suka bergaul dengan lelaki yang lebih berusia daripadanya.

10. Asif yang mempunyai masalah menghafal, hanya mengungkapkan dialognya dalam lakonan secara spontan, tanpa bantuan skrip. Syahmi sebagai pengarah bertindak memberi arahan secara lisan dan menyerahkan kepada kreativiti Asif untuk beraksi di hadapan kamera.

11. Daripada kesemua pelakon wanita yang pernah digandingkan dengannya, Asif mengatakan dia lebih selesa bersama Wanie Rohaimie meskipun sedia maklum yang wanita itu sudahpun mendirikan rumah tangga. Jika ditanya tentang teman wanita, nama Wanie pasti terpacul di bibirnya!

Fakta Menarik

Terkenal dengan trademarknya yang berbunyi, “Tak gurau Mi”.

Hanya mengenali nilai wang kertas RM1.

Kebiasaannya tidur di siang hari.

Dibayar RM200 bagi setiap video lakonannya. Bagaimanapun Syahmi turut membantu beliau dalam menyediakan keperluan barang harian dan pakaian.

Akaun Instagram Asif yang menggunakan nama @asifsuhaimi02 kini di bawah seliaan kakaknya, Siti Nurul Atina Suhaimi.

 

 

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! LV

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @Lubuk Viral

Sumber: bartasangbad.site