Ditemui di tapak peIupusan samp4h, tiba-tiba menang1s teresak-esak! Sed1h tak dapat bantuan, siapa sebenarnya kanak-kanak ini? – Lubuk Viral

TATKALA rakan sebayanya menikm4t1 hidup dengan penuh k3$eronokan, seorang kanak-kanak terbiar sepi di sebuah pus4t pelvpusan s4mpah.

Menurut aktivis kemasyarakatan, Muhammad Khadir Abd Jalil, 26, kanak-kanak perempuan itu ditemui ketika pasukannya menyantuni golongan m1skin yang tinggal di kawasan Batu 8, Sandakan di Sabah, pada Ahad lalu.

“Kami pergi ke pusat pelvpusan s4mpah di Batu 8 untuk memberikan bantuan pakaian raya dan makanan. Di kawasan itu memang ada rumah. Ini juga bukanlah kunjungan pertama. Biasanya kami ke sana setiap minggu pada Jumaat atau Ahad untuk bagi makanan.

“Tapi pada hari tersebut, pertama kali kami jumpa kanak-kanak berkenaan. Usianya mungkin dalam lingkungan lima tahun. Kami tanya mana bapa, mana mama? Dia kata tiada… Dia menang1s di tepi kereta, sed1h teresak-esak nang1s tanpa suara, dia mengel4p air mata.

“Dia kata dia tak dapat bantuan. Budak-budak lain semua sibuk bermain bola, hanya dia seorang saja berdiri di situ, jauh dari kawan-kawannya.

“Bayangkan tubuh sekecil ini biasanya hanya tahu bermain, tapi dia tidak. Dia berada di tempat yang dikelilingi sampah, ikut mencari duit dan sudah tahu apa itu perkataan bantuan,” imbasnya.

wan4

Wan turut menyediakan khidmat kereta percuma ke hospital di Sandakan.

Lebih mesra disapa Wan, dia akui terk3$ima dengan tahap pemikiran kanak-kanak itu yang bercakap seperti orang dewasa ketika ditemui pasukannya.

Namun kata Wan, mereka tidak sempat bertanya lanjut mengenai identiti kanak-kanak berkenaan kerana k3$untukan masa dalam misi bantuan tersebut.

“Kami dah selalu jumpa kanak-kanak dalam program sebelum ini, tapi ini pertama kali jumpa kanak-kanak yang ada pemahaman macam orang dewasa. Dia boleh berfikir mengenai bantuan.

Budak-budak lain semua sibuk bermain bola, hanya dia seorang saja yang berdiri di situ, jauh dari kawan-kawannya.

WAN

“Kebetulan hari tu kami bawa baju raya untuk orang dewasa saja. Insya-Allah Jumaat depan kami akan ke sana lagi, kami akan bawa baju raya untuk adik tu dan kanak-kanak lain.

“Insya-Allah kami memang nak pergi cari dia lagi, hari tu masa tak mencukupi untuk bertanya lanjut,” ujar Wan yang turut menyediakan khidmat kereta percuma untuk menghantar orang s4k1t ke hospital di sekitar Sandakan.

Tambah Wan, beberapa individu turut menghubunginya untuk menyalurkan bantuan kepada kanak-kanak berkenaan selepas perkongsian kisah tersebut di laman Facebook.

wan2

Wan akan ke sana pada Jumaat depan untuk memberikan bantuan baju raya buat kanak-kanak itu.

“Saya sebenarnya tak nak kongsi kisah ini. Tapi saya jadi teringat kepada adik tu selepas tengok budak-budak bermain di masjid selepas habis tarawih.

“Bila saya kongsikan di Facebook, Alhamdulillah ada beberapa individu dah hubungi, mereka nak bagi baju raya kepada adik tu,” ujar Wan lagi.

Selain khidmat kereta percuma ke hospital, Wan dan pasukannya turut menyediakan khidmat bot percuma bagi menghantar kanak-kanak ke sekolah di daerah tersebut.

wan3

Wan dan pasukannya bergiat aktif dalam kerja-kerja kebajikan di Sandakan.

Pada masa sama, pasukannya turut menawarkan kelas mengaji al-Quran secara percuma buat kanak-kanak yang tidak memiliki dokumen pengenalan di sekitar Sandakan.

Pada 10 malam terakhir Ramadan, pasukan kebajikan Wan akan melakukan program Singgah Sahur untuk menyalurkan makanan percuma buat penduduk setinggan.

Mereka yang berminat untuk menyalurkan bantuan boleh menghubungi Wan menerusi laman Facebook Padaedi Sandakan.

Dalam pada itu, usaha murni Wan menjalankan kerja-kerja kebajikan di Sabah pernah mendapat liputan mStar sebelum ini

 

 

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! LV

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @Lubuk Viral

Sumber : DBONGKAR