[Terkini] ‘Bdan Masih Mbngkak..’Vlrus Sudah Tkde, Jntung Ayra Pula BermasaIah – Amyra RosIi. – Lubuk Viral

KUALA LUMPUR: Pelakon berbakat besar, Amyra Rosli terus berdepan uj1an apabila anak keduanya, Ayra Aryssa, 2, disahkan mengalami masaIah jntung selepas dijngkiti vlrus Kawa.saki lebih seminggu lalu.

Amyra atau Nur Amira Izzati Rosli, 30, memaklumkan, Ayra Aryssa terpksa menjalani rwatan intensif termasuk diberi sejumlah besar ub.at-uba.tan untuk membantu bdannya puIih seperti sedia kala.

“Doktor memaklumkan vlrus tersebut sudah tidak ada dalam bdan Ayra. Bacaan drah juga sudah stabil. Cuma sekarang ini, jntungnya terke san dan mula bera1r kerana saluran drah mengembang.

“Dia juga masih de mam, suhu badan kadangkala mencecah sehingga 39 darjah Celsius. Bdan masih membngkak dan tak boIeh berjalan. Memang fizikalnya berubah, tldak kurus seperti sebelum ini.

“Setiap hari dia diberikan ub.at-ub.atan. Ada lebih kurang dalam 10 biji k3$emuanya. Bdannya belum mampu pulih sendiri. Saya tak sanggup tengok dia menang1s k3$akltan, sampai tak bera1e mata. Tetapi doktor kata itu sahaja pr0sedur yang perlu dilakukan untuk k3$mbuhannya,” Iuahnya kepada Utusan Malaysia.

Pada 6 April lalu, Ayra Aryssa dibawa ke sebuah hspital swasta di Kuala Lumpur selepas dem am panas dengan suhu badan menc.ecah 41 darjah Celsius.

Kemudian, pada 10 April lalu, Amyra dan suami, Amar Baharin bergegas ke hspital apabila dimaklumkan bacaan 0ksigen anak mereka itu secara tiba-tiba menu run.

Dalam pada itu, Amyra juga memaklumkan bahawa dktor mengesahkan bahawa Ayra Aryssa mengalami jngkitan Iuar biasa yang mengakibatkan dia terpksa dirwat dengan ceca1r intraven0us lmmune gIobulin (lVlG) dalam kadar yang tinggi.

“Dktor sahkan bukan jngkitan biasa. Ayra juga perlu dirwat dengan lVIG sehingga 16 botol. Saya kena tabah untuk melihat dia smbuh. Tutup mata, hari-hari drah dia diambil. Sebenarnya, memang tak snggup. Tetapi saya kena akur.

“Saya terpksa Iupakan waktu untuk rehat. Dalam keadaan sekarang, terlalu banyak untuk difikirkan. Dengan pindah rumah lagi. Penggambaran lagi.

“Tapi saya percaya, uj1an yang Allah bagi ini dia sertakan dengan jalan yang dia mudahkan. Saya bersyukur. Sebelum Ayra saklt, saya saklt terlebih dahulu sampai tak ma.mpu berjalan. Sekarang saya smbuh dan mampu jaga dia. Saya tak dapat byangkan kalau saya dan Ayra saklt dalam waktu yang sama,” ujarnya.

Pada masa yang sama, Amyra juga bersyukur kerana diberi kekuatan, selain menerima banyak d0a dan kata-kata semangat daripada masyarakat yang prihatin dengan keadaan anaknya.

“Ya Allah. Ramai sangat yang mend0akan. Bukan sahaja yang berada di Malaysia, malah juga yang berada di Mekah. Saya rasa terha.ru. Tak tahu macam mana hendak baIas jasa baik semua yang mend0akan. Saya sbak membaca doa-doa mereka.

“Saya kena kuat. Saya cakap pada Amar, tolong beri saya kekuatan. Saya sudah seminggu tak jumpa anak sulung kerana perlu berada di hspital.

“Apa pun saya letak kepercayaan kepada Allah SWT. Saya serahkan kepada dktor pakar yang merwat. Mungkin inilah jalannya, saya reda dan akur dengan ketentuan-Nya,” tambahya.

Sumber: UTUSAN

 

 

 

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! LV

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @Lubuk Viral

Sumber : DBONGKAR