Inilah Cara Dan Adab Ustaz Azhar Idrus Melayan Tetamunya, Ust Abd. Khairi & Haslin Pun Ada! – Lubuk Viral

ERA moden yang sedang dilalui kini bukan alasan manusia mengetepikan adab dan nilai dalam apa juga keadaan sekalipun termasuk dalam mengeratkan perhubungan. Meskipun, medium sosial berupaya merentasi seluruh pelosok dunia, namun hakikatnya ia telah banyak membat4skan pergerakan manusia.

Itu sebab, Isl4m terus menggalakkan agar amalan z1arah-menz1arahi tetap perlu dihidupkan. Sememangnya, menjaga silatvrahim bukan suatu perkara kecil kerana nilainya begitu besar di sisi agam4.

Baru-baru ini, satu video berkenaan pend4kwah terkenal, Ustaz Azhar Idrus (UAI) telah mendapat perhatian ramai. Menerusi video tersebut, kelihatan Ustaz Azhar Idrus sedang menyambut dan menyantuni tetamunya dengan wajah yang sentiasa tersenyum manis.

UAI turut menyediakan pelbagai jenis makanan, lauk-pauk untuk santapan tetamunya yang terdiri daripada pendakwah-pendakwah yang turut menempa nama di tanah air kita seperti Ustaz Abdullah Khairi, Ustaz Haslin Bollywood dan lain-lain.

Cara Ustaz Azhar melayani tetamunya itu  mendapat pujian ramai peminat dan pengikutnya, semestinya menjadi contoh ikutan yang baik!

VIDEO:

Adab Memuliakan Tetamu.

Tetamu ialah orang yang datang menziarahi kita. Sebagai tuan rumah kita hendaklah melayan tetamu dengan baik dan beradab.

Antara adab-adab memuliakan tetamu ialah :

  • Kita hendaklah menyambut dan mengalu-alukan kedatangan mereka.
  • Sebagai tuan rumah, kita hendaklah menunjukkan kemesraan dengan muka yang manis.
  • Menggunakan bahasa yang sopan dan baik ketika bercakap.
  • Menyediakan makanan dan minuman mengikut kemampuan.
  • Memastikan rumah dalam keadaan yang bersih dan kemas.
  • Mengiringi tetamu ke muka pintu ketika hendak pulang.

Itulah sebahagian adab-adab yang perlu di amalkan ketika memuliakan tetamu yang hadir mengziarahi kita.

Jelas, dengan amalan berz1arah, hubungan silatvrahim dapat ditaut. Bukan itu sahaja, kemesraan dapat dijalin, terzahir sikap prihatin dan dapat menghilangkan prasangka burvk.

Sama ada kita yang bertindak sebagai tetamu atau kita yang diz1arahi (menjadi tuan rumah), kedua-duanya akan memperoleh n1kmat.

 

 

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! LV

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @Lubuk Viral

Sumber : Youtube