Anak terperangk4p dalam sebuah perigi 5 hari, ini kata2 Bapa, Ibu Rayan buat mata ramai berk4ca- Lubuk Viral

ISTANA Diraja Maghribi mengesahkan kanak-kanak yang terjatuh ke dalam perigi sedalam 32 meter, Rayan Awram, telah meningg4l dunia.

Raja Maghribi, Raja Mohammed VI membuat panggilan telefon kepada ibu bapa Rayan, Khaled Awram dan Wassima Khersheesh, untuk mengucapkan takziah kepada keluarga atas kem4tian tr4gis kanak-kanak tersebut, kata pihak istana dalam satu kenyataan.

Raja Mohammed juga menzahirkan penghargaannya atas usaha gigih yang dilakukan oleh pasukan penyelamat sejak Selasa.

Kanak-kanak lelaki tersebut dibalut dalam selimut kuning selepas dia dibawa keluar dari terowong yang digali khusus untuk operasi menyelamat.

Dia segera dikejarkan dengan ambulans ke helikopter untuk diterbangkan ke hospital terdekat, sejurus sebelum pihak istana mengeluarkan kenyataan mengesahkan kem4tiannya.

Dilaporkan, Rayan meningg4l dunia sebelum pasukan penyelamat berjaya membawanya keluar dari lubang perigi.

Saya belum tidur atau lelapkan mata walau sekejap pun

Terdahulu etika ditemuramah wakil media di sana, bapa Rayan akui dirinya berasa ralat kerana tidak perasan kehilangan anaknya itu ketika sedang membaiki perigi di rumah mereka pada hari kejadian. Sejak itu, dia bersama isterinya sangat bimbang dan berharap agar kanak-kanak itu dapat diselamatkan dengan segera.

“Tak sangka sekejap saja alihkan pandangan, anak kecil saya dah berada dalam perigi. Sejak itu, saya belum mampu untuk lelapkan mata walau sekejap pun. Semua orang sedang lakukan yang terbaik agar dia dapat keluar dengan selamat & kami boleh memeluknya semula. Akan tetapi, saya tidak menyembunyikan sebagai ibu bapanya memang sangat bimbang.”

Ringankanlah keperit4nnya di dalam lubang berdebu itu

Sementara itu, ibu Rayan iaitu Wassima Kharchich pula menceritakan betapa luluh hatinya saat mendapat perkhabaran dvka itu. Sambil melinangkan air mata, wanita berkenaan berdoa agar anak lelakinya itu dikurangkan keperitannya serta positif dirinya mampu diselamatkan.

“Saya masih menaruh harapan bahawa kami akan mengeluarkannya. Saya berdoa & memohon kepada Tuhan agar dia keluar dari perigi itu dalam keadaan hidup dan selamat. Ringankanlah keperitannya di dalam lubang berdebu itu.’

Tengok mak dia sedih, mata kita pun masuk habuk…

Susulan itu, rata-rata netizen dari Malaysia juga menitipkan doa agar adik Rayan dapat pulang kembali ke dalam pangkuan keluarga tercinta. Sambil menanti khabar berita gembira dari tapak lokasi kejadian, mereka juga berharap agar ibu bapa kanak-kanak ini tabah mengharungi ujian yang melanda.

Terdahulu, seorang doktor yang menyertai pasukan penyelamat turut memasuki terowong untuk memeriksa keadaannya, sebelum dia dibawa keluar.

Hasil pemeriksaan awal mendapati kanak-kanak itu mengalami kecedera4n pada paru-paru dan tulang belakang.

Rayan terperangkap dalam perigi berhampiran rumahnya di kampung kecil Ighrane, kira-kira 125 batu dari bandar Chefchaouen, sejak petang Selasa.

Pasukan penyelamat berusaha tanpa henti bagi menyelamatkannya termasuk membawa masuk jentolak untuk menggali tanah yang membolehkan mereka memasuki ke dalam untuk menyelamatkan kanak-kanak malang itu.

Rakyat Maghribi dan seluruh penduduk di serata dunia tidak ketinggalan menyaksikan perkembangan operasi menyelamat Rayan dari masa ke semasa.

Malah tanda pagar #SaveRayan turut menjadi trending nombor satu di Twitter ketika ini. – Arabnews

Penyelamat bersaing dengan masa selamatkan Rayan

Terdahulu pasukan penyelamat berlumba dengan masa bagi mengeluarkan Rayan.

Ada kesan luka di kepala

Rayan diberikan makanan dan dibekalkan oksigen dan minuman menerusi tiub, tetapi tidak dapat dipastikan apakah dia menjamahnya atau pun tidak.

Anggota -anggota penyelamat terdahulu telah mengeluarkan m4ngsa yang dikenali sebagai Rayan Awram dan berumur lima tahun selepas pasukan perubatan memeriksa keadaannya di dalam perigi sedalam 32 meter itu setelah sampai ke lokasi dia terperangkap.

Kejayaan menyelamatkan Rayan diiringi laungan ‘Allahuakbar’ daripada penduduk tempatan yang setia menanti di sekitar kawasan kejadian.

Kesihatan Rayan merosot, bergantung bekalan oksigen

Terdahulu laporan di lokasi kejadian menyatakan kesihatan Rayan yang berusia lima tahun semakin meros0t dan bergantung kepada bekalan oksigen yang dipam ke dalam lubang tersebut.

Rayan terperangkap dalam lubang sedalam 32 meter (m) sejak Selasa lalu berhampiran rumah keluarganya di perkampungan Ighrane di wilayah Chefchaouen.

Ketika ini pasukan penyelamat bertungkus-lumus untuk membawa keluar m4ngsa, namun penggalian semakin rumit susulan risiko berlaku runtuhan dalam lubang berkenaan.

Sejak Selasa lalu, jentera berat termasuk jentolak digunakan bagi membantu kerja-kerja penggalian tetapi jarak dua meter terakhir dari kedudukan m4angsa adalah paling kritik4l.

Jurucakap kerajaan, Mustapha Baitas sebelum ini memberi jaminan bahawa Rayan akan dikembalikan kepada keluarganya dalam keadaan selamat.

Rayan terjatuh ke dalam perigi milik bapanya ketika bermain di kawasan rumahnya di wilayah Chefchaouen pada petang Selasa

 

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! LV

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @Lubuk Viral

Sumber: http://trendingsangat.pw/