“Kalau Tak Mohon Maaf Saya Akan Tuntvt” Nabila Huda Diminta Bayar Ganti Rugi! Ini Jumlah Yang Diminta – Lubuk Viral

Aktivitis tempatan, Fatimah Zaharah Rahim yang mend4kwa difitn4h pelakon dan pengacara televisyen Nabila Huda Suhaimi di laman media sosial Instagram dan Twitter tahun lepas, mula mengambil tindak4n undang-undang dengan menuntut permohonan maaf dan ganti rvgi fitnah sebanyak RM900 ribu dari artis tersebut.

Surat tuntvtan telah dihantar melalui serahan tangan oleh firma guam4n NHA Advocates & Solicitors yang mewakili aktivis tersebut kepada Nabila Huda pada hari Khamis, 20 Januari. Tuntut4n tersebut dibuat setelah aktivis itu mendapat nasihat daripada barisan peguamnya.

Aktivis tempatan itu mend4kwa Nabila Huda telah menyebarkan berita pal.su dan kenyataan-kenyataan berunsur fitn4h pada 25 Disember tahun lepas dengan memuat naik, menulis dan menerbitkan melalui aplikasi Instagram dengan nama pengguna kupu-kupu.

Aktivis Fatimah Zaharah mendkwa yang Nabila Huda telah mendedhkan beliau kepada kebenci4n orang ramai apabila melihat dan membaca apa yang telah ditulis dan diterbitkan oleh pelakon tersebut.

Foto: Instagram @kupu_kupu

Nabila Huda didakw4 telah menyiarkan kenyataan-kenyataan berbaur fitnh yang membawa maksud yang aktivis tersebut adalah seorang yang bangst, bod0h, pencvri, mengambil dan memberi barang sumbangan orang lain namun mengakui barangan tersebut adalah daripadanya, mengambil kesempatan ke atas orang lain dan lain-lain kenyataan.

Pada tarikh yang sama, Nabila Huda juga didkwa telah memuat naik gambar aktivis dan menerbitkan satu penyiaran yang mana kenyataan-kenyataan tersebut membawa maksud yang aktivis tersebut telah memberi barang sumbangan yang bukan miliknya namun menyatakan bahawa barang sumbangan tersebut adalah daripada beliau dan mengambil kesempatan ke atas orang lain.

Kenyataan-kenyataan yang didkwa fitnh dan berita palsu tersebut telah dikongsi dan ditonton di pelbagai platform media sosial yang lain termasuk di platform Youtube, laman-laman portal berita dan juga saluran media.

“Anak guam, Fatimah Zaharah tidak pernah melakukan seperti apa yang didkwa Nabila Huda dan beliau telah menerima kecamn, ugutn dan komen-komen yang tidak benar daripada masyarakat berikutan kata-kata yang dikongsikan oleh pelakon tersebut,” tambah Nurul Hafidzah lagi.

Sekiranya tiada permohonan maaf, pembayaran gantirugi RM900 ribu atau gantirugi yang setimpal dengan kesan daripada tindakan dakwa4n fitnh tersebut dalam masa tujuh hari selepas penerimaan surat tuntutan, aktivis tempatan itu akan terus memfailkan tuntutan di mahkamah.

Aktivis itu juga mendkwa yang perkara tersebut telah menyebabkan beliau mengalami ma.lu, tekanan em0si dan kesedih4n apabila masyarakat mempercayai dakw4an berita pal.su dan fitn4h yang telah dimuat naik dan diulang siar oleh pengguna-pengguna media sosial yang lain setelah melihat “postings” tersebut.

Beliau seterusnya mendkwa yang fitnh dan berita palsu it juga telah turut memberi kesan buruk kepada ahli keluarga beliau.

Peguam Nurul Hafidzah Hassan dibantu oleh peguam bersama Zeti Zulkifli dan Datuk Wan Azmir Wan Majid.

 

 

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! LV

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @Lubuk Viral

Sumber:Murai