Tak Pernah Tanya Berapa Gaji Isteri Selama 14 Tahun Kahwin, Hanya Tahu Selepas Arwh Tiada – Lubuk Viral

TuIar di laman Facebook perk0ngsian se0rang lelaki yang dikenali sebagai Super d4ddy atau nama sebenarnya Khairul Abdullah mengenai kisah hidup bersama arwh lsterinya, Marleena Abdul Manaff dan bagaimana dia menguruskan kewangan keluarga.

Jelasnya, sepanjang 14 tahun meIayari kehidupan berumahtangga, tidak pernah sekalipun dia mengambil tahu akan jumlah gaji yang diper0leh si lsteri. Baginya dult lsteri adalah hak lsteri. Dipasakkan dalam jiwa, walau sebesar mana gaji lsteri, tanggungjawab suami adalah untuk memberi nafkah.

Malah leIaki ini lebih senang memberikan keseluruhan gajinya untuk diuruskan oleh lsterinya dan hanya mengambil sedikit dibuat belanja.

UIas bapa tunggaI kepada tiga 0rang anak kecil ini lagi, perniagaannya pernah jatuh mer0sot dan tidak punya pendapatan seIama setahun, namun si lsteri tetap setia di sisi dan menanggung perbeIanjaan keluarga tanpa sekeIumit keIuhan.

Jod0h tidak panjang di dunia, isteri tercinta dipinang maI4ikat m4.ut pada 1 Ogos 2018 aklb4t j4ngkitan kuman dan kegagaIan 0rg. Namun arwh telah menyediakan sebuah d0kumen lengkap bagi memudahkan suami menguruskan semua peninggaIannya.

Ikuti perk0ngsian Khairul Abdullah.

“Sepanjang 14 tahun aku berkahwin, aku tak pernah tanya arwh lsteri aku berapa gaji dia. Tak pernah pun aku nak curi-curi teng0k slip gaji dia. Dult dia, hak dia.

“Aku kawan dengan dia waktu dia masih belajar dan aku dah kerja. Banyak aku supp0rt dia. Aku masih ingat kerja pertama dia di kedai baju, kerja di butik, kerja di lawyer 0ffice dan beberapa kerja lain sebelum dia dapat kerja tetap.

“Semuanya aku tak pernah tanya berapa gaji dia dapat. Sampailah kami kahwin dan dia kerja dengan pangkat yang agak besar pun aku tak pernah ambil tahu.

“Yang aku tahu, aku kena kerja dan usaha macam biasa jugak.

“Nafkah tetap kena bagi walaupun tak dapat bagi buIan-buIan aku bagi lumpsum tiap kali aku dapat payment. SelaIunya aku bagi je semua duit yang aku dapat dan aku ambil sikit buat beIanja.

“Ada ketika aku tak ada duit, bisnes teruk dan dia akan bantu aku. Kadang-kadang kami dua-dua tak ada duit, namun dia tak pernah merungut. Kami makan apa sahaja yang ada.

“Dia tak pernah berkira satu sen pun dengan aku. Ada satu tahun tu aku teruk gila, semuanya dia tanggung. Dia kata apa guna hidup bersama kalau tak dapat saling membantu dan hadap semua susah bersama.

“Dia tak pernah minta bukan-bukan dengan aku sebab dia tahu aku tak mampu. Tak pernah sekelumit dia merungut atau kesal sebab kahwln dengan aku.

“Setahun sebelum dia men1n.gg4l, rezeki anak-anak barangkali, pendapatan aku agak banyak. Jadi payback time, beribu aku bagi dult belanja dan beribu juga aku bagi nafkah untuk dia. Aku anggap aku bayar nafkah tertunggak bersama dividen. Aku tinggalkan sedikit untuk aku belanja isi minyak pergi kerja.

Aku bawak dia bercuti, aku bawak dia ke tempat yang dia teringin nak pergi. Aku mewahkan dia dan anak-anak. Namun tetap aku tidak pernah tanya berapa gaji dia.

“Bagi aku, tak ada hak aku nak tanya pasal dult dia.

“Aku cuma tahu selepas dia men1n.gg4l, ketika menerima dokumen peribadi dia daripada pejabat. Dah siap fail dia buat untuk aku akses semua akaun dan dokumen dia.

“Aku boleh tengok semua perbelanjaan dia. Kebanyakannya untuk aku dan anak-anak. Semua anak sudah disiapkan segala simpanan masa hadapan. Untuk aku ditinggalkan hibah supaya cukup untuk aku membesarkan anak-anaknya.

“Hingga ke saat ini, dult dia masih membantu aku dan anak-anak.

“Begitulah.

“Hidup berumahtangga ni adalah tentang perkongsian, tentang kesepakatan dan juga kebersamaan. Selain kasih sayang, dult merupakan tunjang utama dalam kebahagiaan rumahtangga. Susah nak bahagia kalau takde dult ni. Cinta sahaja tak cukup.

“Dult ni juga boleh merobohkan rumahtangga. Jadi, suami lsteri tak boleh berkira.

“Keduanya perlu saling membantu, berganding bahu. Jangan berkira dengan pasangan masing-masing. Sebagai suami, kita bertanggungjawab sepenuhnya. Namun, lsteri harus juga memahami kadar kemampuan suami.

“Dult lsteri kita tak boleh kacau melainkan dia yang bagi dan dia redha. Dult isteri adalah hak dia sepenuhnya. Dult suami, walaupun kita beli beras dan bayar sewa, dult baki tu anggaplah dult isteri juga yer.

Formulanya, dult dia dult dia, dult kita dult dia juga.”

 

 

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! LV

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @Lubuk Viral

Sumber :  https://jatimedia.com/