Nama Long Tiger Kini Kembali Menjadi Sebutan. Sekali Rupanya Ini Asal Usul Nama Long Tiger Yang Ramai Tak Tahu.- Lubuk Viral

Semakan pangkalan data Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) mendapati Long Tiger atau nama sebenarnya, Abdul Hamim Ab.Hamid adalah Pemegang Kad Pengenalan Pemastautin Sementara atau MyKas. Status tersebut sekali gus menolak dakw4an bahawa Long Tiger memiliki kad pengenalan dan warganegara Malaysia. Sumber mended4hkan kepada Mingguan Malaysia berkata, menerusi semakan sama, Long Tiger dilahirkan di Hospital Mentakab, Pahang pada Februari 1989

Status pemastautin sementara Long Tiger jadi sebutan?

Nama Long Tiger atau nama sebenarnya Abdul Hamim Ab. Hamid mula menjadi sebutan kembali apabila dia bertindak melarikan diri dari lok4p Mahkam4h Majistret Tangkak, dekat sini pada 15 Disember lalu. Ketika itu, lelaki berketurunan Rohingya berusia 32 tahun itu diambil dari Penjara Sungai Udang, Melaka bagi berhadapan proses perbicara4n di bawah Seksyen 388 Kanun Keseks4an kerana pemer4san.

Semasa melarikan diri dari tahanan, Long Tiger turut berdepan proses perbicar4an bagi kesalah4n di bawah Seksyen 506 kerana mengvgvt dan mengurvng bekas pekerjanya serta kes rog0l di bawah Seksyen 376. Sebelum dia ditangkap pada 28 April 2020 kerana memftn4h seorang pegawai polis dari Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Tangkak, Long Tiger menjadi bualan ramai kerana kelantangannya sehingga menimbulkan kontrov3rsi melalui beberapa sesi siaran langsung di Facebook.

Malah, dia juga sentiasa mencabar mereka yang tidak bersetuju dengan pendapatnya serta mengeluarkan kenyataan yang mencetuskan rasa tidak puas hati dalam kalangan warganet selain sering menyebut kata-kata kes4t sepanjang bersiaran. Selepas tamat rem4n bagi siasatan kesalahan fitn4h di bawah Seksyen 500 Kanun Keseksaan, Long Tiger sekali lagi ditah4n polis di IPD Muar pada pukul 5.45 petang, 2 Mei 2020 setelah polis menerima laporan baharu membabitkan kes per4s ugvt dilakukannya.

Susulan itu, terdapat beberapa lagi laporan polis dibuat orang awam di beberapa negeri termasuk Selangor dan Kuala Lumpur berhubung kesalahan lepas yang did4kwa dilakukan lelaki itu. Pada 8 Mei 2020, lelaki itu mengaku tidak bersalah di Mahkam4h Sesyen Ampang atas dua pertdvhan pec4h aman4h wang RM3,500 milik pesara yang sepatutnya digunakan untuk membeli barang keperluan memasak dan ubah suai kedai.

8 Ogos lalu pula, dia turut membuat pengakuan sama di Mahkam4h Sesyen Muar atas tdvhan mer.g0l seorang wanita pada 26 September 2019, selain menafikan pertdvhan ugvtan bnvh dan mengurvng bekas pekerjanya dalam kejadian di Bukit Gambir pada 12 Julai lalu.

Dalam sebutan kes ugvtan bnvh itu, Long Tiger yang sudah berkahwin tidak ditawarkan jaminan selepas pihak pendakwa4n mengambil kira tertdvh dibimbangi boleh mengganggu saksi utama pendakw4an. Sementara itu, Ketua Polis Johor, Datuk Ayob Khan Mydin Pitchay pada tahun lalu sudah menjelaskan status kewarganegaraan Long Tiger yang bukan rakyat negara ini, sebaliknya adalah pemastautin sementara dari Myanmar atau Rohingya yang juga pemegang kad Pesuruhjaya Bangsa-Bangsa Bersatu Bagi Pelarian (UNHCR).

Ayob Khan ketika itu turut menafikan persepsi segelintir masyarakat yang menyatakan pemegang kad UNHCR kebal dari tindakan undang-undang sebaliknya beliau menegaskan sesiapa sahaja yang membuat kesalahan akan berdepan tindakan undang-undang. Beliau berkata, Long Tiger sebelum itu mempunyai rekod kesalahan lampau membabitkan kes ugvtan jny4h pada 2009 selain kes cvlik dan r.g0l pada 2012 yang kesemuanya sudah disabitkan kesalahan. Terkini, lelaki itu yang turut dikaitkan dengan penglibatan dalam kumpulan gngster direm4n empat hari bermula semalam bagi siasatan di bawah Seksyen 223/224 Kanun Keseksa4n kerana lari dari tahan4n polis. Menurut Abdul Hamim, nama Tiger diberikan oleh taiko cina selepas dia berani langg4r seorang lelaki. Manakala nama Long pula, diberikan kerana  dia merupakan anak sulung SUMBER: UTUSAN

Datuk Ayob Ded4h Cara Long Tiger Lari Sampai Ke Utara. Siap Tawar Upah Antara RM 20k Ke 30k.

Pnjny4h paling dikehendaki berketurunan Rohingya, Long Tiger dikatakan memberi upah yang lumayan kepada tiga individu sebagai balasan membantunya untuk melo­losk4n diri ke negara jiran sama ada Indonesia atau Thailand. Long Tiger atau nama sebenarnya, Abdul Hamim Ab. Hamid, 32, dikatakan menawarkan upah antara RM20,000 hingga RM30,000 untuk membawanya ke utara tanah air melalui jalan darat dengan menaiki kereta.

Bagaimanapun, polis masih menyiasat jumlah sebenar upah yang diberikan itu. Difahamkan, Long Tiger me­ngarahkan mereka menggunakan jalan dalam dan bukannya lebuh raya untuk mengelakkan dirinya dikesan lebih awal. Sebaik meloloskan diri dari lokap Mahkamah Majistret Tangkak dekat sini pada 15 Disember lalu, dia telah bertemu beberapa individu bagi mencari bantuan membawanya ke lokasi selamat sebelum menjadikan rumah kenalannya di Kuala Ketil, Sungai Petani Kedah untuk bersembunyi.

Rumah itu didiami seorang lelaki berpewatakan wanita. Pihak berkuasa dikatakan telah berjaya mengesan kedudukan Long Tiger beberapa hari sebelum menahannya. Tiga lagi individu termasuk seorang lelaki berperwatakan wanita yang bersekongkol melindungi Long Tiger turut dibawa ke mahkamah untuk mendapatkan perintah tahanan rem4n semalam. Ketika operasi, Long Tiger cuba melarikan diri dengan memanjat bumbung, namun tergelincir dan jatuh di lantai dapur rumah.

Ketua Polis Johor, Datuk Ayob Khan Mydin Pitchay berkata, rumah itu dijadikan transit sebelum suspek menunggu masa sesuai untuk menyusup ke negara jiran. Katanya, polis yang menerima maklumat kemudian telah me­lakukan serbuan dan menahannya pada pukul 3.15 petang kelmarin iaitu 13 hari selepas dia melolosk4n diri.

“Kita turut menahan seorang lelaki berusia 46 tahun di Kuala Ketil. Dia berkenalan dengan Long Tiger melalui Facebook sejak tahun lalu. Di rumah itu, Long Tiger merancang untuk melarikan diri sama ada ke Indonesia atau Thailand,” katanya pada sidang akhbar di sini semalam. Semalam Kosmo! melaporkan Long Tiger diberk4s selepas 13 hari dia meloloskan diri dari lokap Mahkam4h Majistret Tangkak dekat sini dalam satu operasi khas.

Dia ditahan untuk dibicarakan mengikut Seksyen 388 Kanun Keseksa4n iaitu peme­ras4n. Dia juga disiasat di atas beberapa jny4h lain terma­suk rg.0l. Menurut Ayob Khan, hasil soal siasat, polis telah menahan dua lelaki berusia 36 dan 38 tahun dalam operasi antara pukul 7.25 malam hingga 3 pagi semalam di Yong Peng, Batu Pahat.

“Mereka membantu Long Tiger dengan memotong gari selain membeli kad sim sebelum Long Tiger lari ke Kedah,” katanya. Ujar Ayob Khan, terdapat individu yang membantu Long Tiger sama ada membeli kad sim, potong gari dan bawa pergi dari Tangkak, Batu Pahat dan utara. Terdapat kemungkinan mereka menggunakan jalan dalam dan bukannya lebuh raya untuk mengelak daripada dikesan.

Terdahulu, keempat-empat mereka termasuk Long Tiger dibawa ke Mahkam4h Majistret Tangkak untuk mendapatkan perintah rem4n selama empat hari sehingga 1 Januari depan. Perintah rem4n dikeluarkan Majistret Analia Kamaruddin bagi siasatan mengikut Seksyen 223/224 Kanun Keseksaan iaitu lari dari tahanan, manakala tiga individu terbabit disiasat di bawah Seksyen 216 kanun sama iaitu melindungi tahanan lol0s.

Baru-baru ini, polis menahan sepasang suami isteri berusia 41 dan 43 tahun disyaki rakan subahat kepada Long Tiger di Balai Polis Bukit Gambir, kira-kira 12.30 tengah malam. Dua daripada empat anggota polis yang ditahan sebelum ini terlibat secara langsung dengan aspek kecuaian sehingga Long ­Tiger meloloskan diri, kini ditah4c vn kerja sehingga habis proses rayuan sebelum tindakan selanjutnya diambil. Sumber -K! ONLINE

Tular Long Tiger Dicekvp Semula Lepas 13 Hari Larikan Diri Dari Mhkmah Mjstret. Ini Penjelasan IPK Johor.

Selepas 13 hari berjaya melolosk4n diri dari lokap Mahkam4h Majistret Tangkak, lelaki Rohingnya yang dikenali sebagai Long Tiger sudah ditahan semula oleh pihak polis pada tengah hari tadi. Long Tiger atau nama sebenarnya Abd Hamim Ab Hamid, 33 telah melarikan diri pada 15 Disember lalu dan ditahan semula di utara negeri Johor. Menerusi laporan dari Harian Metro, Jurucakap Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Johor telah mengesahkan hal tersebut.

Disahkan sendiri IPK Johor

Beliau juga memaklumkan yang Ketua Polis Johor, Datuk Ayob Khan Mydin Pitchay akan mengadakan sidang media khas berhubung perincian tangkapan pada jam 12 tengah hari esok (29 Disember 2021). “Ya benar, Long Tiger sudah ditangkap.” Ketua Polis Johor, Datuk Ayob Khan Mydin Pitchay akan mengadakan sidang media khas berhubung perincian tangkapan pada jam 12 tengah hari esok,” katanya.

Terdahulu, Ibu Pejabat Daerah Tangkak (IPD) telah meminta bantuan daripada  beberapa IPD berhampiran untuk membantu mengesan Long Tiger yang meloloskan diri dari lokap Mahkam4h Majistret Tangkak. Tak hanya itu, Peguam mewakili Long Tiger, Datuk Shaharudin Ali turut menarik diri daripada mewakilinya.

Beliau merasakan tindakan melarikan diri ketika perjalanan prosiding kes ini mencerminkan sosok sebenar Long Tiger yang tiada keyakinan dengan khidmat guaman, selain tiada keyakinan dengan prosiding mahkamah yang sedang berlangsung. Selain itu, dua anggota polis turut dig4ntung tugas bagi membantu siasatan berhubung kejadian berkenaan kerana disyaki terbabit secara langsung atas kesal4han kecuai4n yang menyebabkan tahanan itu melarik4n diri. Sumber : Rose Merah

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! LV

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @Lubuk Viral

Sumber: https://erakini.bbn.my/