Kunci disangka tasbih digital, berder4i air mata ayah pertama kali ada kereta baharu – “Selama besarkan kami, hanya guna second hand”

AIR mata seorang lelaki begitu mahal sehingga sukar untuk melihat mereka menangis.

Namun bagi seorang bapa, perasaan sebak tidak dapat disembunyikan sebaik membuka sebuah kotak kecil pada satu majlis bersama isteri, yang diraikan oleh anak-anak.

Pada mulanya lelaki itu hanya terkejut dan menolak kotak kecil tersebut, sebelum mengalirkan air mata kerana tidak menyangka menerima kejutan hadiah berupa sebuah kereta.

Salah seorang anak, Ainul Madiyah Ramle berkata, kejutan itu dibuat sempena hari ulang tahun perkahwinan ibu bapanya ke-37 pada 2 Disember lalu.

Menceritakan mengenai majlis pada 4 Disember di sebuah restoran di Johor, Ainul yang berusia 36 tahun berkata, bapanya menunjukkan reaksi terkejut itu gara-gara terdapat seutas tasbih diletakkan bersama kunci kereta di dalam kotak itu.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

“Sebenarnya ada tiga kotak yang perlu dibuka ayah, kotak dalam kotak yang saiznya berbeza. Kotak ketiga yang terakhir dibuka itu ada kunci kereta bersama tasbih.

“Ayah ingatkan tasbih digital, dia manalah tahu gajet canggih ni. Selepas diberitahu berkali-kali ada kunci kereta, ayah terus menangis sebab tak sangka itu hadiahnya,” katanya kepada mStar

Kejutan hadiah kereta Nissan Serena.

Ainul yang turut dikenali sebagai Kak Long memberitahu, dia sebenarnya telah lama menyimpan hasrat untuk menghadiahkan sebuah kereta baharu untuk ibu dan bapanya, masing-masing berusia 59 dan 61 tahun.

“Hasrat saya sejak mula join bisnes pada 2012. Kami dari keluarga susah. Selama ayah dan ibu membesarkan kami, ayah tak pernah ada kereta baru.

Kami dari keluarga susah. Selama ayah dan ibu membesarkan kami, ayah tak pernah ada kereta baru. Yang sering bertukar hanyalah kereta second hand

AINUL MADIYAH RAMLE

“Yang sering bertukar hanyalah kereta second hand (terpakai). Ayah terbabit dalam kemal4ngan jalan raya pada Januari 2017, dan Alhamdulillah ayah selamat.

“Sejak itu kereta second hand ayah tu asyik rosak, banyak kos keluar untuk baiki. Saya dan suami fikir sementara ayah masih ada, nak sangat realisasi impian kami ni,” katanya yang berasal dari Felda Tenggaroh di Mersing, Johor.

Keluarga Ainul bersama hadiah kereta.

Menurut anak sulung daripada empat beradik itu, kenderaan pelbagai guna (MPV) Nissan Serena itu dibelinya sejak akhir Oktober dan lebih sebulan disimpan secara rahsia ntuk kejutan.

Mengimbas kembali, Ainul yang mengusahakan agensi takaful di Johor Bahru menyifafkan bapanya begitu tegas dengan anak-anak tetapi baik hati dan penyayang.

Ainul (kiri) bersama suami dan anak-anak.

“Dengan ibu pun ayah tunjuk kasih sayang. Walaupun ibu boleh memandu, tapi ayah tak mahu biar ibu memandu seorang ke tempat kerja.

“Dulu ibu bertugas sebagai kakitangan politeknik di Pasir Gudang dan dapat kemudahan tempat tinggal di kuarters di sana. Bayangkan ayah sanggup memandu dari Felda Tenggaroh dengan perjalanan selama kira-kira sejam setengah untuk ke politeknik.

“Kuarters dalam kawasan politeknik dan ibu boleh saja tumpang kereta kawan. Tapi ayah tetap hantar ibu dan bermalam di kuarters, sebelum memandu seorang diri balik ke Felda keesokan hari kerana ada tugasan sebagai ketua kampung, itulah rutin ayah setiap hari sehingga ibu bersara awal,” ujar ibu kepada dua anak itu.

Justeru, Ainul tidak mahu melihat kesusahan bapanya yang merupakan peneroka dan datuk kepada 10 cucu berpanjangan terutama selepas ins1den ditimpa kem4langan empat tahun lalu.

Ibu dan bapa Ainul banyak berkorban dalam membesarkan anak-anak.

“Saya tak boleh tengok ibu ayah susah hati, penat dan risau. Jadi saya nak permudahkan urusan mereka sebagaimana ayah merupakan orang pertama menyokong saya join bisnes.

“Ayah kata terus pandang ke depan walau ada rintangan dan dug4an. Saya bersyukur akhirnya dapat merealisasikan hasrat untuk menghadiahkan kereta baru buat ayah dan ibu,” katanya.

 

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! LV

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @LubukViral

Sumber  : Mstar

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*