“Mak balik jadi j3n4zah” – Lega permintaan ibu sempat ditunaikan tapi sambutan hari lahir h4mbar, k3jutan tak kesampaian… Covid-19 ragut semuanya!

TIGA tahun lalu, seorang pemuda sanggup men1ngg4lk4n kerjaya dan melupakan impiannya di Kuala Lumpur untuk pulang ke kampung demi menjaga ibu bapa yang uzvr.

Menjaga kedua-dua orang tua secara bergilir-gilir di Felda Adela di Kota Tinggi, Johor, bapanya kemudian meningg4l dunia akibat str0k pada Mac tahun lalu.

mStar pada Ogos lalu berkongsi kisah ketabah4n pemuda ini menjaga ibu yang memerlukan penjaga4n r4pi dan r4watan susulan pembedah4n akibat peny4kit k3ncing manis.

Begitu b3rat duga4n buat lelaki berusia 31 tahun itu apabila sekali lagi diuji dengan berita ibunya dijemput Ilahi akibat k0mpikasi C0vid-19, pada 1 November lalu.

Apa yang lebih menyedihk4n bagi Mohd Kamal Mohamad Saad apabila tiga hari sebelum itu iaitu 28 Oktober merupakan hari lahir ibunya ke-69.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

“Mak lahir pada 28 Oktober. Tapi kami adik-beradik rancang nak sambut birthday mak pada 30 Oktober sebab semua adik-beradik balik, termasuk abang sulung yang berusia 46 tahun dan bertugas sebagai askar selama 12 tahun pulang dari Australia.

“Ingatkan nak surprise mak dengan kepulangan abang tapi tak kesampaian sebab mak dimasukkan ke h0spital sebab ada k0mplikasi pada 29 Oktober,” katanya kepada mStar.

tiada lagi jaga mak 3

Kamal (k1ri) sebelum ini pulang ke kampung untuk menjaga ibu bapanya.

Kamal yang merupakan anak ketujuh daripada lapan adik-beradik itu turut berkongsi tentang beberapa permintaan ibunya pada hari berkenaan.

“Pada tanggal 29 tu mak nak makan kek, saya bawa mak pergi tepi laut makan. Lepas tu kami jalan-jalan sekitar Felda. Mak sangat manja petang tu.

“Bila balik ke rumah, mak minta saya mandikan dia. Selalunya mak mandi send1ri, tapi hari tu mak minta saya mandikan. Lepas dah mandi dan beri makan malam, masa tu mak semakin lemah sebelum dibawa ke klinik dan seterusnya dimasukkan ke h0spital,” ujarnya sambil menambah ibunya memerlukan bantuan pernafas4n kerana paras 0ksigen menurun.

tiada lagi jaga mak 4

Kamal (k1ri) begitu rapat dengan ibu.

Bagaimanapun kata Kamal, majlis ulang tahun ibunya tetap diteruskan tanpa kehadiran ibunya yang masih dir4wat di h0spital.

“Mak masih bermalam di h0spital, mak kata teruskan majlis sebab semua dah tempah. Ramai kawan bagi kek dan makanan. Nanti mak balik.

“Tak sangka mak balik jadi j4nazah. Esoknya 1 Disember, saya dapat call daripada doktor beritahu mak tak dapat disel4matkan, j4ntungnya terhenti,” katanya dengan nada sebak.

tiada lagi jaga mak 2

Membawa ibu menikm4ti makanan di tepi laut.

Kamal yang mengusahakan bisnes kek secara kecil-kecil4n mengakui hil4ng arah dan s3dih selama beberapa hari, dengan ibunya m3ninggal dunia pada hari kedua dia perlu menjalani kuar4ntin di rumah selepas menjadi k0ntak r4pat dan turut disahk4n p0sitif C0vid-19.

“Permintaan mak semuanya saya dapat tunaikan. Mak nak makan, keluar, jalan-jalan, nak beli itu ini semua dapat.

“Cuma saya terkil4n mak tak dapat sambut hari jadi, nak tengok anak-anak dia semua. Paling terkil4n bila anak mak yang sulung bertugas kat luar negara nak balik tapi tak dapat tengok mak, sedangkan hari itulah hadiah saya untuk mak,” katanya yang menyifatkan ibunya seorang yang teg4s dan lant4ng bersuara tetapi penyayang.

Bagaimanapun, dia tetap bersyukur kerana berpeluang untuk menjaga ibu bapanya yang uzvr dengan baik sehingga kedua-duanya menghembvsk4n naf4s ter4khir.

tiada lagi jaga mak 5

arw4h ibu Kamal seorang penyayang.

Kamal sebelum ini men1ngg4lkan kerjaya dalam bidang khidmat pelanggan dan kerja separuh masa sebagai pengacara majlis (emcee), selain menjalankan bisnes kek di Lembah Klang. Dia juga melupakan impiannya untuk menjadi pembaca berita, di mana ketika itu uji bakat di peringkat akhir.

“Nasihat saya kepada sesiapa yang masih ada mak ayah, selagi boleh balik, baliklah. Kalau sibuk dengan kekang4n kerja, telefon. Kalau tak video call, call selagi boleh dengar suara mereka.

“Nanti bila dah tak ada mak ayah, kita akan rindu. Bila balik, rakam seberapa banyak video dengan mereka. Tak kisah orang nak cakap apa sebab itu koleksi peribadi kita.

“Saya teringat mak selalu datang ke dapur tengok saya buat kek, mak akan tanya ‘Mal (panggilan nama Kamal) berapa biji kek lagi Mal nak buat?’,” ujarnya dengan suara yang ters3kat-s3kat menah4n tangis4n.

 

 

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! LV

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @LubukViral

Sumber :mstar

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*