Bapa mengaku penampilan saja perempuan tetapi n4fsu masih lelaki. Sekali Ustazah Asma tampil bagi tegvran

Pasir Mas: “Naluri dan nafsu saya masih lelaki tetapi hanya penampilan saja ke arah perempuan terutama daripada segi pemakaian,” kata individu hanya mahu dikenali sebagai Abe Pink, 35.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas penampilannya yang berambut panjang dan bersolek ketika majlis sambutan ulang tahun perkahwinan bersama pasangannya, Yana, 29, yang bertemakan majlis persandingan.

Bapa empat anak itu berkata, berpenampilan feminin itu sebenarnya sudah menjadi minatnya sejak dulu lagi.

“Saya mula perlahan-lahan tonjolkan diri yang sebenar selepas berhenti berkhidmat sebagai penjawat awam selama 12 tahun pada 2015 lalu.

“Naluri dan nafsu saya masih lelaki tetapi hanya penampilan saja yang ke arah perempuan terutama dari segi pemakaian manakala bersolek pula hanya jika ada majlis,” katanya ketika dihubungi Harian Metro.

Terdahulu, perkongsian sambutan ulang tahun perkahwinan pasangan berasal dari Pasir Puteh, Kelantan itu di TikTok mendapat perhatian ramai sehingga ditonton lebih 3.3 juta kali setakat ini.

Mengulas lanjut, Abe Pink berkata, dia tidak terkejut dengan perkongsiannya tular baru-baru ini disebabkan penampilannya yang menyerupai wanita.

“Tahun lalu pernah viral mengenai minat saya suka pakai baju wanita dan terima banyak kecaman. Jadi, kali ini saya lebih tenang dan anggap ia perkara biasa. Saya terima saja semua pendapat netizen sama ada positif atau negatif terutama bab hukum agama,” katanya.

Yana dan Abe Pink. FOTO ihsan pembaca

Ditanya mengenai penerimaan isterinya, Abe Pink berkata, dia berterima kasih dengan Yana kerana memahami minatnya itu.

“Saya boleh katakan isteri saya ini seperti satu dalam sejuta, dia tidak menyokong sepenuhnya kecenderungan saya itu tetapi sentiasa berada di sisi sama ada susah mahupun senang.

“Dia tahu diri saya kini dalam keadaan yang sukar dan jika isteri pilih tinggalkan mungkin saya akan menyimpang lebih jauh lagi,” katanya.

Sementara itu, Yana berkata, dia menerima penampilan suaminya itu dan berharap warganet dapat mendoakan perubahannya.

“Awalnya tidak boleh terima, tetapi memikirkan dia adalah suami saya jadi perlahan-lahan biasakan diri.

“Lagipun dia tidak pernah mengabaikan tanggungjawabnya sebagai suami kepada saya dan anak-anak. Manusia boleh berubah kerana itu saya sebagai isteri hanya bersabar dan tidak pernah putus berdoa,” katanya.

Diminta mengulas mengenai sambutan berkenaan, Abe Pink berkata, pemilihan majlis persandingan lengkap dengan busana pengantin dan pelamin pada ulang tahun perkahwinan ketujuh bersama isterinya itu sebenarnya hanya kebetulan.

“Sepatutnya 8 Februari lalu hari ulang tahun kami tetapi tidak dapat meraikannya disebabkan wabak Covid-19.

“Kebetulan Isnin lalu ada penggambaran untuk produk saya jadi alang-alang itu saya buat majlis kecil-kecilan sambut sekali hari ulang tahun kami bersama kenalan lain,” katanya yang juga pengasas produk makanan tambahan, Hommes Beauty.

Abe Pink dan Yana ketika sambutan ulang tahun perkahwinan mereka. FOTO ihsan pembaca

Ustazah Asma tampil buat teguran berikut

“HANYA PENAMPILAN SAYA SEPERTI WANITA, TETAPI NAFSU DAN NALURI MASIH LELAKI?”

Baru-baru ini lalu di wall saya tentang sepasang suami isteri yang menyambut ulang tahun perkahwinan mereka yang ke-7 di atas pelamin yang dihias indah. Si suami berpakaian pengantin lelaki tetapi solekan wajah, dandanan rambut serta perhiasan barang kemas yang dipakai seolah-olah dirinya seorang wanita.

Bahkan yang lebih menyedihkan ialah apabila si suami ini berkata, “Hanya penampilan sahaja seperti wanita, tetapi nafsu dan nalurinya masih seorang lelaki.” Allahu Akbar

Sungguh, saya terkesima melihat setiap babak video yang dipaparkan. Ia bukan hanya ditonton oleh dua atau tiga ratus orang, bahkan ada videonya yang mencapai sehingga 1 juta tontonan di TikTok.

Bagaimana jika ada sebahagian penonton itu terdiri daripada remaja atau kanak-kanak di bawah umur? Apa agaknya mereka akan fikir?

TASYABBUH (تَشَبُّه ) DILARANG DALAM ISLAM

Tuan Puan,

Antara content yang mendapat tontonan yang tinggi di media sosial ialah content jurusolek lelaki yang membuat tutorial solekan untuk mukanya sendiri. Ia seolah telah diterima oleh masyarakat sehingga begitu ramai yang menontonnya walhal perbuatan ini dikenali sebagai “TASYABBUH” dan ia bukanlah hal yang ringan kerana ianya DILARANG DI DALAM ISLAM.

Jika kita fahami daripada segi bahasa, tasyabbuh membawa maksud menyerupai sesuatu. Dalam perbahasan fiqh pula, ia merujuk kepada seorang lelaki menyerupai perempuan atau perempuan menyerupai lelaki dalam perkara-perkara seperti pakaian, perhiasan, percakapan dan suara, gaya berjalan dan fizikal tubuh.

Dari Ibn ‘Abbas R.Anhuma dalam sabda Baginda SAW:

لَعَنَ النَّبِيُّ صلى الله عليه وسلم الْمُخَنَّثِينَ مِنَ الرِّجَالِ، وَالْمُتَرَجِّلاَتِ مِنَ النِّسَاء]

Maksudnya: Nabi SAW telah melaknat lelaki yang menyerupai perempuan dan orang-orang perempuan yang menyerupai lelaki. (HR Bukhari)

Jangan kerana kecenderungan dan minat, kita menghalalkan apa yang diharamkan oleh Allah SWT. Saya terfikir betapa anehnya manusia, di saat Allah Maha Baik kurniakan rezeki harta, makan minum, ibu bapa, pasangan atau anak-anak kepada kita, namun kita masih tergamak melakukan perkara yang Allah SWT larang.

Bayangkan, seandainya para remaja Islam kita yang menonton video sebegini. Hal yang melibatkan dosa besar dianggap sebagai biasa sahaja. Malahan lama-kelamaan menjadi satu normalisasi yang boleh diterima pula. Nauzubillahi min zalik.

WAJIB ADA RASA RISAU TERHADAP MASA DEPAN ANAK-ANAK MUDA ISLAM

Apa yang berlaku ini sebuah jarum halus dalam masyarakat. Jika perbuatan seperti ini dibiarkan sahaja tanpa apa-apa teguran di media sosial, kita amat bimbang jika suatu hari nanti budaya “TASYABBUH” semakin berleluasa tanpa dapat dibendung. Kita tidak mahu nanti saat bersiar-siar di jalanan, terjumpa pula dengan seorang lelaki namun solekan tebal mengalahkan anak gadis, atau wanita yang wajahnya ayu tetapi berpakaian seperti lelaki.

Mungkin kalian teruja apabila tontonan di media sosial meningkat naik, bangga apabila ramai yang memuji. Namun ingatlah bahawasanya perbuatan ini sangat jauh daripada redha Allah SWT.

Jika alasan yang digunakan ialah demi tujuan pemasaran dan ingin menaikkan ‘followers’, sungguh ia tidak boleh diterima. Adakah berbaloi kerana ingin mengaut keuntungan dunia yang sementara, larangan

Allah sanggup diabaikan begitu sahaja?

Allahu Akbar

Dalam Islam, kita diajarkan bahawa:

“الغَايَةُ لَا تُبَرِّرُ الوَسِيلَة”

Maksudnya: “Matlamat tidak menghalalkan cara.”

Jelas, setiap perbuatan yang dilakukan mestilah mengikuti garis panduan yang telah ditetapkan oleh syarak. Walaupun kita merasakan dengan cara sebegitulah ‘followers’ mula meningkat, channel Youtube kita juga semakin dikenali. Namun, apa yang lebih penting adalah memikirkan dahulu sama ada pekerjaan yang dilakukan itu mendapat redha Allah atau hanya akan mengundang murka-Nya.

Saya yakin bahawa ramai yang mungkin sudah menyampaikan nasihat buat kalian namun anggaplah penulisan ini sebagai sebuah lagi peringatan kasih sayang daripada saudara se-Islam yang amat mengasihi kalian. Tiada rasa benci, jauh sekali rasa ingin mengaibkan. Namun, saya juga sayangkan masyarakat dan generasi anak-anak kita. Bagaimana seandainya keadaan ini menjadi sebuah normalisasi pula kerana ramainya orang yang sebut “tak apa” pada perbuatan menyerupai jantina lain.

Sahabat, syukurilah setiap bentuk kejadian yang Allah SWT telah kurniakan kepada diri kita.

Firman Allah SWT:

لَقَدْ خَلَقْنَا الْاِنْسَانَ فِيْٓ اَحْسَنِ تَقْوِيْمٍ

Maksudnya: “Sungguh, Kami telah menciptakan manusia dalam bentuk yang sebaik-baiknya.”

(Surah at-Tin 95: 4)

Allah SWT menyimpan banyak hikmah dalam setiap ciptaan-Nya yang pasti membawa rahmat buat manusia. Hukum dalam Islam bukan berasas kepada logik akal semata-mata atau merasakan sebagai hak asasi manusia tetapi semuanya berpandukan wahyu Ilahi dan petunjuk daripada Nabi Muhammad SAW melalui hadis baginda. Ini yang mesti kita benar-benar fahami.

Saya yakin kamu sedang usaha untuk kembali ke fitrah asal seperti yang saya tonton dalam salah satu video kamu, dan saya berbangga dengan ikhtiar kamu itu. Semoga Allah SWT ringankan langkah dalam perjalanan hijrah kamu, dik

Saya mendoakan juga supaya Allah SWT sentiasa membimbing kita semua dengan hidayah-Nya untuk kembali kepada cara hidup Islam sebenar. Jika ada dalam kalangan sahabat sekalian yang pernah tergelincir dalam kehidupan lalu ingin berubah, saya doakan semoga Allah beri kekuatan dan pandu jalan. Jangan sesekali berputus asa dan bersangka baiklah kepada-Nya. Allahumma ameen

DOA AGAR ALLAH MEMBIMBING HATI KITA UNTUK TAAT KEPADA-NYA

اللَّهُمَّ مُصَرِّفَ الْقُلُوبِ صَرِّفْ قُلُوبَنَا عَلَى طَاعَتِكَ

Ertinya: “Ya Allah yang mengarahkan hati, arahkanlah hati-hati kami untuk taat kepadamu.” (HR. Muslim)

Semoga bermanfaat buat semua.

SILAKAN SHARE, KITA BERKONGSI KEBAIKAN DAN GANJARAN PAHALA.

ASMA’ BINTI HARUN & TIM PENYELIDIKAN

Rujukan:

1. Bayan Linnas Siri 5 : Isu Transgender, Tasyabbuh atau Penyerupaan: Hukumnya.

2. Al-Kafi #970: Hukum Pembedahan Hidung Kerana Terlalu Besar.

#UAHSahabatDuniaAkhirat

Kredit: FB Ustazah Asma

 

 

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! LV

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @LubukViral

Sumber : trendingsgt

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*