“Tak Kaya Tapi Boleh Mewah” Ini Yang Faizal Hussin Lakukan Buat Netizen Terkedv!

“Roy, Roy… hati kau ker4s.”

Ingat dialog ini? Ungkapan popular menjadi bahan seloroh ramai orang. 35 tahun, Itulah usia penangan filem G.ila-G.ila Remaja yang pernah mencipta fenomena.

Kali ini, Pancaindera tampilkan Faizal Hussein. Seorang legenda yang sudah lama diidam-idamkan menjadi penghias sampul hadapan. Setidaknya untuk saya.

Seorang ‘Roy’ yang digilai ramai gadis ketika Gila-Gila Remaja meletup-letup sekitar tahun 1986. Selepas itu, Hero Malaya ini terus terbang tinggi dengan barisan drama dan filem pecah panggungnya.

Deretan trofi dan penghargaan yang diterima menjadikan dia salah seorang anak seni yang cukup berjaya. Namun dia sederhana, dalam apa jua aspek. Lantas itu menjadikan dia, unik.

Berurusan dengan Faizal adalah mudah. Rendah diri dan baik budi pekerti. Tiada kerenah yang tak disenangi. Itulah profesionalisme seorang bintang yang wajar diteladani.

Ketika hadir ke sesi fotografi pun Faizal datang sendiri. Tiada pengurus mahupun pembantu yang menemani.

Tak ramai bintang ternama begini. Ada, tetapi boleh dikira dengan jari. Mungkin Faizal sikapnya seorang yang berdikari.

“Banyak benda saya buat sendiri. Solekan saya hari ini pun saya buat sendiri. Saya pergi kerja memandu sendiri. Ada masa, baju untuk berlakon pun saya bawa sendiri.

“Saya tak ada pengurus atau pembantu peribadi. saya lebih senang berurusan terus dengan sesiapa pun. Saya tak mahu nama jadi buruk disebabkan mas4lah orang tengah. Selagi mampu, cukuplah berdikari,” katanya.

Bercerita tentang rezeki, Faizal akui hidupnya hanya menyara keluarga dengan kerja lakonan semata-mata. Zaman sekarang, nak hidup senang kena buat dua tiga kerja, paling-paling pun berniaga.

Tetapi bukan pada Faizal. Saya bertanya, bolehkah bertahan dengan kerja berlakon sahaja?

“Saya tidak guna platform ini untuk kaya. Saya ikhlas berlakon, nak buktikan kepada masyarakat, dengan berlakon pun boleh hidup. Mungkin tak kaya, tapi boleh mewah. Kalau beringat, boleh.

“Artis sekarang, mungkin kehidupan mewah sebab ditaja atau pendapatan dari media sosial. Nampak mewah sebab dia artis.

“Saya tidak ditaja, apa yang orang luar nampak, yang saya pakai semua beli sendiri, hasil kerja berlakon. Saya akan berlakon hingga ke akhir usia. Tiada noktah, tiada titik bersara,” katanya.

Tambah Faizal lagi, hidup perlu sederhana. Itu pegangannya untuk bertahan sebagai seorang pelakon yang melakukan kerja lakonan semata-mata.

Dia akui, banyak pelakon terpaksa ambil sahaja bayaran yang ditawarkan gara-gara gaya hidup bermewah-mewah yang mereka amalkan. Tetapi bukan dia.

“Saya pastikan saya tidak terde.sak. Dalam apa juga keadaan, saya kena bersedia. Sentiasa beringat dan berjimat.

“Hidup sederhana, belanja pun tidak berlebihan. Sistem kehidupan begini saya yang aturkan, saya nampak kebaikannya,” katanya lagi.

Jaga hubungan, eksklusiviti

Pelakon bukan mudah untuk kekal lama. Sentiasa wujud persaingan. AlMaklumlah, industri perfileman di Malaysia tidak luas padangnya.

Tetapi Faizal membuktikan dia relevan, masih memainkan peranan penting dalam drama atau filem.

“Jaga penampilan. Bagi saya umur hanya nombor dalam kad pengenalan. Walaupun umur sudah mencecah 54, saya masih dapat watak-watak lebih muda, yang belum berkahwin pun ada.

“Diri juga kena jaga. Kalau makan, saya ikut jadual. Tetapi, nasi tak pernah tambah. Itu sihat cara saya dan buatkan berat badan saya terkawal.

“Saya juga kurang melakonkan watak seorang bapa. Tak mahu orang stereotaipkan. Asal bapa, muka sama,” katanya.

Mengulas lanjut, Pelakon Lelaki Terbaik Festival Filem Malaysia Ke-25 ini mengakui perlu menjaga hubungan dengan semua orang dan tidak mendongak ke langit tinggi.

“Saya jaga perhubungan dengan mereka yang bekerja dengan saya. Saya hormat dan berkawan dengan semua, dari pembancuh air sehinggalah penerbit. Buat mereka senang dan mahu kembali bekerja dengan saya.

“Saya tidak letakkan diri terlalu tinggi, sama sahaja dengan orang lain. Kalau di set, saya bukan penghibur, buat-buat kelakar dan disukai ramai. Saya berbeza, jadi diri sendiri.

“Banyak masa, saya duduk dalam kereta. Apabila dipanggil ke set, saya akan bagi yang terbaik, mudahkan kerja orang lain,” katanya lagi.

Kata Faizal lagi, eksklusiviti seorang artis itu perlu dijaga untuk terus relevan dalam dunia perfileman.

“Orang susah nak tengok saya. Kalau di set pun, saya banyak menunggu dalam kereta. Bila dipanggil berlakon, baru keluar. Selesai, masuk semula. Macam itu saya jaga,” jelasnya.

Itu cara pelakon ini yang mungkin berlainan. Saya tanya juga, kenapa kena duduk dalam kereta?

“Kena fokus. Itu susah nak dapat kalau duduk luar kereta. Ini cara saya. Bila keluar kereta. Dialog itu bagi saya umpama ‘makan nasi’.

“Untuk bagus berlakon, bukan ‘petik jari’ sahaja. Skrip diberi awal. Kalau dapat, tapi tak baca tak guna juga.

“Kenalah bersedia. Semua pelakon, jangka masa diberikan adalah sama. Cuma, ada juga yang tidak bersedia. Bila di set, banyak ketawa, ambil gambar, swafoto. Itulah yang berlaku. Jadi, saya ambil ruang sendiri, dalam kereta,” jelasnya lagi.

Tidak ambil mudah

Faizal Hussein bukan calang-calang. Pengalamannya luas dan sentiasa ‘memberi’. Amat ru.gi kalau saya tidak korek pandangannya tentang industri.

Kata Faizal, zaman sekarang ramai yang ambil mudah dan tidak bersedia. Baginya, itu satu perkara tidak sihat yang memberi kesan burvk kepada kualiti kerja seorang pelakon.

“Tak ada pelakon yang boleh buat satu take tiap-tiap kali berlakon. Kenapa? Sebab bila ada masa terluang, mereka lebih suka berborak-borak. Bila masa nak hafal dialog?

“Ada sahaja pelakon sekarang masuk set, tercari-cari, skrip ke mana. Tak bersedia. Itulah punca kualiti pun jadi last minute,” katanya.

Tambah Faizal lagi, fokus dan tumpuan adalah segala-galanya. Jadi, masa yang ada tidak disia-siakan agar yang terbaik dapat diberikan.

“Fokus bagi saya penting. Sebab itu, ketika di set, saya banyak habiskan masa dalam kereta.

“Saya pastikan saya bagi satu take sahaja. Kalau salah pun, bukan saya, tetapi orang lain. Sebab itu saya perlu asingkan diri. Kalau saya boleh lakukannya, mereka pun sama,” katanya.

Sumber :Utusan

 

 

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! LV

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @LubukViral

Sumber: https://news212media.com

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*