Alhamdullilah. Perdana Mnteri Umum Bntuan Khas Dinalkkan Bagi Setlap Keluarga

PETALING JAYA: Kerajaan bersetuju menaikkan kadar b.antuan wang ihsan (BWI) daripada RM 500 kepada RM 1,000 bagi setiap ketua isi rumah yang terjejas ketika monsun Timur Laut atau b.encana lain yang diisytiharkan oleh Jawatankuasa Pengurusan B.encana Pusat (JPBP).

Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob berkata, inisiatif melibatkan peruntukan RM 39.5 j uta daripada Kumpulan Wang Amanah B.antuan B.encana Negara itu dijangka meringankan beban lebih 39,100 ketua isi rumah.

“Pemberian b.antuan ini bukanlah satu bentuk pampasan atau ganti rugi terhadap ker.osakan rumah dan harta benda yang dialami m.angsa, tetapi untuk mengurangkan beban yang ditanggung.

“Ini antara pendekatan baharu yang diambil oleh kerajaan dalam usaha menambah baik pengurusan dan kesiapsiagaan menghadapi monsun Timur Laut yang dijangka berlaku pada awal Nov sehingga penghujung Mac 2022, melibatkan negeri-negeri Pantai Timur, Johor, Sabah, dan Sarawak,” katanya dalam satu kenyataan.

Beliau berkata, keputusan itu dimuktamadkan dalam mesyuarat JPBP yang dipengerusikannya pada 13 Sept.

Ismail berkata, pendekatan lain yang turut diputuskan dalam mesyuarat berkenaan adalah pembangunan sistem e-sumbangan NGO sebagai platform penyelarasan bantuan antara penderma dan NGO kepada m angsa b.encana.

“B.antuan perlu melalui Jawatankuasa Pengurusan B.encana Pusat negeri daerah supaya penyelarasan b.antuan dapat dilakukan lebih lancar dan sistematik,” katanya.

Katanya, badan sukarela yang ingin melakukan pergerakan menghantar b.antuan, perlu mendapat kebenaran daripada Jawatankuasa Pengurusan B.encana Pusat negeri daerah terlebih dahulu memandangkan jawatankuasa peringkat tempatan lebih arif dengan kehendak dan keperluan mmangsa di kawasan terjejas.

“Saya menasihatkan agar semua pihak yang terlibat supaya konsisten dalam merancang dan melaksanakan penambahbaikan pengurusan b.encana melalui program dan projek yang bermanfaat di negeri masing-masing.

“Bersesuaian dengan semangat Keluarga Malaysia juga, orang ramai turut dinasihatkan supaya sentiasa peka dan prihatin dengan persekitaran termasuk terhadap jiran dan rakan selain ahli keluarga sendiri ketika musim tengkujuh nanti, untuk mengelak sebarang keja.dian tidak diingini,” katanya.

Kenaikan Kadar

Dalam lawatan saya ke Kota Kinabalu hari ini, saya telah mengumumkan Peruntukan Agensi Pengurusan B.encana Negara (NADMA) berjumlah RM 18,241,250 kepada Negeri Sabah bertujuan untuk melancarkan proses tindak balas b.encana supaya kebajikan rakyat terus terpelihara.

Saya berharap agar sebahagian daripada peruntukan ini dapat digunakan untuk membantu m.angsa-m.angsa tanah r.untuh di Penampang, Sabah semalam.

Saya ucapkan takziah dan sangat bersimpati kepada m.angsa yang terk.orban. Saya turut mengumumkan kenaikan kepada B.antuan Wang Ihsan dari RM 500 ke RM 1,000. Keadaan pasca b.anjir memang membebankan bagi setiap isi rumah yang terjejas ak.ibat Monsun Timur Laut (MTL).

Justeru, saya juga mengumumkan Peruntukan Perbelanjaan Operasi dalam MTL 2021/2022 berjumlah RM 9.5 j.uta yang akan disalur menggunakan Kumpulan Wang Amanah B.antuan B.encana Negara.

Sudah menjadi satu tanggungjawab ke.rajaan untuk sentiasa berusaha meringankan beban mereka yang diuji dengan b.encana, apatah lagi yang diuji ini warga Keluarga Malaysia.

Kredit : MK/FB

 

 

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! LV

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @LubukViral

Sumber :  https://kisahbena.com/

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*