Guru Tertekan, DiB0ikot Muridnya Sorang Pon Tak Mahu Masuk Kelas Kerana Alasan Ini.

Menjadi sorang guru atau pendidik ini semestinya meraka yang berhati cekaI dan penuh berded1kasi. Selain perlu berhadapan dengan pelbagai ker3nah anak murid, guru-guru perlu terlebih dahulu membuat persiapan dari segi rancangan mengajar, penyediaan bahan dan membuat persediaan.

Umum ketahui, sejak akhir-akhir ini, sesi persekolahan tetap diteruskan secara onIine selaras dengan pengumuman Kementerian Pendidikan tentang perlaksanaan Sesi Pengajaran dan Pembelajaran Dirumah (PdPR).

Walaupun menghadapi pelbagai kek4ngan, ded1kasi yang ditvnjukkan oleh cikgu-cikgu wajar mendapat puj1an kerana berjaya menggaIas tanggungjawab dalam keadaan dan situasi pembelajaran yang serba baharu.

Namun begitu, semenjak perlaksanaan PdPR ini, banyak juga perk0ngsian dan ‘keIuhan’ para guru ini dan murid-murid dik0ngsikan dalam pelbagai media sosial seperti Facebook, Twitter mahupun TikTok.

Baru-baru ini, seorang cikgu telah k0ngsikan ‘keIuhan’ yang sama apabila dia dikatakan telah di’puIau’ atau dib0ikot oleh murid-murid nya. Menurut cikgu matematik tersebut, kejadian tersebut berlaku apabila dia telah menegvr dan mem4rahi muridnya yang tidak menyertai kelas online yang diadakan.

Difahamkan juga, murid-murid yang ditegvr melalui grup WhatsApp yang turut disertai oleh ibubapa tersebut telah dikatakan seakan-akan berpakat untuk p0nteng berjemaah. Menerusi perk0ngsian pertama, difahamkan dia terpaksa menunggu sehingga 2 jam dan terbaru, hanya seorang murid sahaja yang j0in sesi pembelajaran.

“Syukur ada yang join, tapi dia pun Ieft”

Perk0ngsian terbaru guru tersebut melihatkan hanya seorang sahaja sertai sesi tersebut, itupun difahamkan murid tersebut turut men1nggalkan sesi berkenaan setelah ruangan chat dibuka.

Selain sikap acvh tak acvh pelajar, ramai diruangan k0men berpendapat bahawa murid-murid sekarang sudah hiIang hormat kepada guru selain ada yang mend0akan supaya Cikgu Vee kekal bersemangat untuk mencvrahkan ilmu kepada pelajarnya.

Dalam masa yang sama, ramai juga mempersoaIkan tindakan murid-murid tersebut yang tanpa rasa serba saIah untuk ‘p0nteng berjemaah’ selain ramai yang turut mempert4hankan tindakan guru tersebut mem4rahi anak-anak muridnya.

Apa-apa pun, Cikgu Vee minta orang ramai untuk tidak menghentam mana-mana pihak, sebaliknya jadikan ianya sebagai pelajaran. Kepada adik-adik diluar sana, toIong hargai jasa guru-guru anda, hormati mereka seadanya.

Kes1an tengok cikgu tu, jangan pvtus asa ye cikgu. Teruskan dedikasi anda!

 

 

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! LV

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @LubukViral

Sumber: https://www.rimbabara.my/

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*