Rakyat dah boleh mula bebas. Selain boleh balik kampung Pm umukan benda lain yang gembirakan rakyat Malaysia.

SAAT yang ditunggu-tunggu rakyat Malaysia akhirnya sudah tiba. Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob pada Ahad petang mengumumkan bahawa perjalanan rentas negeri akan dibenarkan bermula Isnin.

“Alhamdulillah, menurut Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM), kadar vaksinasi lengkap populasi dewasa telah mencapai 90 peratus. “Oleh itu seperti yang dijanjikan tentang rentas negeri berdasarkan v4ksinasi dua dos, maka dengan ini saya mengumumkan bahawa rentas negeri dibenarkan oleh pihak kerajaan.

“Kebenaran dan kebebasan ini akan bermula pada esok (Isnin). Maka, esok bebaslah. Ini yang ditunggu-tunggu masyarakat,” ujarnya. Perdana Menteri membuat pengumuman itu pada Ahad petang.

Sementara itu, kerajaan juga turut bersetuju untuk membenarkan rakyat Malaysia melakukan perjalanan ke luar negara tanpa melalui #MyTravelPass Jabatan Imigresen Malaysia (JIM). “Walau bagaimanapun, pengembara masih perlu menjalani kuar4ntin wajib sebaik pulang ke tanah air. Kebenaran ini juga akan mula berkuat kuasa pada 11 Oktober 2021.

“Keputusan pemansuhan ini antaranya untuk menghubungkan ahli keluarga dan pasangan yang terpisah, rakyat Malaysia yang ke luar negara bagi tujuan bekerja dan mereka yang menjalankan urusan perniagaan. Bagaimanapun, kebenaran ini tertakluk kepada individu yang lengkap div4ksin,” ujar Ismail Sabri.

Dalam pada itu, Ismail Sabri turut mengingatkan orang ramai agar terus mematuhi Prosedur Operasi Standard (SOP) walau dimana jua mereka berada. Dengan pengumuman tersebut, rata-rata warganet melahirkan rasa keterujaan dan lega setelah sekian lama tidak menjenguk ibu bapa di kampung

“Alhamdulillah. Mana yang rindu mak ayah, boleh cepat² balik kampung..pastikan test dulu kat c0vid test ya..kami yang dekat dengan mak ayah ni duduk diam² pulak.” Sebelum ini kerajaan memaklumkan perjalanan rentas negeri akan dibenarkan sekiranya kadar v4ksinasi di seluruh negara mencapai 80 peratus.

Bagaimanapun kerajaan kemudian mengumumkan perjalanan rentas negeri hanya akan dibenarkan apabila kadar v4ksinasi mencapai 90 peratus populasi dewasa. Ismail Sabri menjelaskan langkah ini diambil untuk memastikan tiada negeri ketinggalan.

Pada 8 Oktober lalu, Ismail Sabri berkata kebenaran rentas negeri akan diumumkan dalam masa terdekat dan akan berkuat kuasa secara serentak di seluruh negara. Setakat semalam, sebanyak 89.7 peratus populasi dewasa di negara ini telah lengkap menerima dos v4ksin Covid-19.

Alhamdulillah berita baik untuk keluarga Malaysia. Kini Ismail Sabri umum tarikh rentas negeri yang dah dibenarkan untuk semua.

Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob di jadual mengadakan sidang media khas pada pukul 3 petang ini di Bangunan Perdana Putra, Putrajaya. Intipati berhubung sidang media tersebut tidak dimaklumkan secara terperinci, bagaimanapun Perdana Menteri dijangka membuat pengumuman berhubung kebenaran merentas negeri. Ia akan disiarkan secara langsung di beberapa stesen televisyen termasuk RTM dan Astro AWANI.

Sementara itu, Bahagian Media dan Komunikasi Strategik, Pejabat Perdana Menteri memaklumkan pengamal media yang yang dijemput menghadiri sidang media tersebut perlu mematuhi langkah-langkah pencegahan penularan CVDI9, termasuk media rasmi mengemukakan keputusan ujian s.aringan CVDI9.

Sebelum ini, kerajaan mengumumkan kebenaran rentas negeri hanya akan diberikan selepas 90 peratus populasi dewasa lengkap menerima s.untikan vks1n CVDI9.

Manakala, pada 8 Oktober lalu, Perdana Menteri berkata kebenaran rentas negeri akan dibuat serentak untuk seluruh negara dan bakal diumum dalam masa terdekat. Kebenaran rentas negeri akan dibuat serentak untuk seluruh negara dan bakal diumum dalam masa terdekat, kata Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob.

Menurut Perdana Menteri, kebenaran serentak itu berikutan kebanyakan negeri dijangka mencapai kadar vksn4si populasi dewasa 80 peratus, apabila purata v.ks1nasi individu berusia 18 tahun ke atas di seluruh negara mencapai 90 peratus

“Tunggu saya akan umumkan. Tetapi dah tak lama dan akan dibuat serentak seluruh negara. Dulu kita nak beri kebenaran apabila kadar v.aksinasi mencecah 80 peratus, tapi ada lagi negeri yang masih rendah. Kalau buka seluruh negara mungkin beri kesan tidak baik di negeri terbabit. Jika kebenaran diberi pada kadar 90 peratus, kita jangka rata-rata negeri telah mencapai peratusan tertinggi vmaksinasi,” katanya selepas menghadiri majlis Prapelancanran Keluarga Malaysia di Auditorium Perdana Angkasapuri, di sini pada Khamis.

Pada 13 Januari lalu, kerajaan melaksanakan P.erintah Kawalan Pergerakan PKP 2.0 dalam usaha mengekang penularan CVDI9. Menerusi pelaksanaan PKP 2.0, perjalanan rentas negeri di seluruh negara tidak dibenarkan termasuk di negeri-negeri yang diletakkan di bawah PKP Pemulihan (PKPP). Sumber : Online Malaya

KJ dedah individu belum vksin masih boleh rentas negeri. Tapi ada satu benda lain yang boleh halang golongan antivax.

Menteri Kesihatan, Khairy Jamaluddin Abu Bakar menyifatkan tiada kaedah untuk menghalang individu yang belum divksin untuk merentas negeri apabila dibenarkan kelak. Jelasnya, sebaik sahaja kelonggaran itu diberikan kepada rakyat, bermakna tiada lagi sekatan jalan raya akan dilakukan.

“Kita telah kaji untuk laksanakan mereka yang tidak menerima vksin untuk buat ujian kendiri. Namun demikian, tidak ada cara untuk kuatkuasakan cadangan ini. Kita juga tidak mahu adakan sekatan jalan raya dan semak setiap orang yang keluar. Jika buat begitu, saya rasa rakyat akan lebih marah kalau berlaku kesesakan jalan memandangkan mereka sudah lama tunggu hendak balik kampung. Ini bukan macam gelembung Langkawi. Yang itu jumlah tidak ramai dan dapat dibuat di KLIA. Selepas ini jalan keluar masuk dari semua negeri dibuka dan sangat mustahil untuk kita semak setiap orang yang keluar masuk,” katanya pada sidang media khas petang Khamis.

Tambah Khairy, prosedur operasi standard (SOP) sedia ada termaktub dan digunapakai termasuk tidak membenarkan individu yang belum lengkap divksin untuk ‘dine-in‘.”Maka, walaupun mereka boleh rentas negeri, tetapi mereka tidak dibenarkan makan di kedai. Ini kerana tidak ada cara untuk mengawal pergerakan yang belum divksinasi. “Ini sahaja cara yang kita boleh kuatkuasakan. Kita tidak mahu terlalu banyak SOP dalam hal rentas negeri ini sebab ramai sudah tunggu kebebasan hendak balik,” ujarnya. Sumber : Gempak

Kj umum perbezaan antara dos ketiga dan dos penggalak. Terkejut sekali ini respon dari warganet.

Terdapat perbezaan dalam pemberian dos vaksin ketiga dan dos penggalak. Menteri Kesihatan, Khairy Jamaluddin berkata, dos ketiga diberikan kepada individu berisiko tinggi, manakala dos penggalak pula diberikan kepada semua individu untuk meningkatkan tahap imuniti yang mungkin menurun dalam tempoh tertentu.

“Keutamaan pemberian dos ketiga ini akan tertumpu kepada kumpulan yang berisiko tinggi terlebih dahulu seperti anggota barisan hadapan kesihatan, pesakit kurang daya tahan imun (immunocompromised), warga tua dengan komorbiditi dan individu yang tinggal atau bekerja di pusat jagaan jangka panjang (long-term care facilities).

“Dos ketiga ini dapat meningkatkan tahap imuniti dalam kalangan individu berisiko tinggi terhadap jangkitan COVID-19, di mana dos kedua tidak mencukupi untuk meningkatkan tindak balas imuniti terhadap jangkitan.

“Dos penggalak atau booster shot pula diberikan kepada semua individu untuk meningkatkan tahap imuniti yang mungkin menurun dalam tempoh tertentu selepas dos kedua,” katanya dalam sidang media di sini, hari ini.

Ketika ini, kerajaan sedang membangunkan garis panduan berkenaan pelaksanaan pemberian dos ketiga dan penggalak, dan ia dijangka bermula bulan depan selepas mendapatkan pandangan serta panduan klinikal dan selepas selesai pendaftaran dengan Bahagian Regulatori Farmasi Negara (NPRA).

“Pfizer sudah hantar dosier untuk dos penggalak dan dos ketiga kepada NPRA, ia akan diluluskan secepat mungkin,” tambahnya. Sementara itu, Khairy juga memaklumkan jarak masa untuk dos kedua bagi penerima vaksin AstraZeneca akan dipercepatkan bermula 1 Oktober ini.

“Kita akan memendekkan jarak masa dos kedua dari sembilan minggu kepada enam minggu, dan ini akan memudahkan penerima vaksin AstraZeneca,” katanya.

RESPON WARGANET TERHADAP KENYATAAN KJ

“Pentaksub vaksin pastinya merasa bangga dgn dos2 tambahan ini. Tak sabar nak suntik ya?” “Ermmm…mmg kami sgt2 terharu dgn segala usaha kalian…kami redho dan patuh semuanya…alhamdulillah berkat pentadbiran kejaan islam ini…rakyat semua selamat…kalau harap ph….hurmmm…silap2 nk cucuk pun kena bayar…”

“Sy x faham..mksud imuniti menurun tu mcmna??..kira kita ambil vaksin ni mudarat LA kan..SBB lpas ambil utk tmpoh trtentu imuniti kita merosot..ni mudarat namanya..kkm kena prjelaskan perkara ni bgi org fhm yg x fhm sprti sy..”

 

 

 

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! LV

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @LubukViral

Sumber: https://greatdailynews.com/

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*