“Individu Belum V4ksin Boleh Rentas Negeri Nanti, Tapi …” – KJ

Menteri Kesihatan Khairy Jamaluddin Abu Bakar mengatakan tidak ada kaedah untuk mencegah individu yang tidak div4ksinasi melintasi negeri ini jika dibenarkan untuk melakukannya.
Jelas, setelah kelonggaran diberikan kepada orang-orang, itu bermakna tidak akan ada lagi sekatan jalan raya.

“Kami telah belajar untuk menerapkan mereka yang tidak menerima v4ksin untuk melakukan ujian diri.

“Walaupun begitu, tidak ada cara untuk menguatkuasakan proposal ini. Kami juga tidak mahu ada sekatan jalan dan memeriksa semua orang yang keluar.

“Sekiranya mereka berbuat demikian, saya rasa orang akan lebih marah sekiranya berlaku kesesakan lalu lintas kerana mereka telah lama menunggu untuk pulang ke kampung.

“Ini tidak seperti gelembung Langkawi. Angka itu tidak banyak dan boleh dibuat di KLIA. Selepas ini, pintu masuk dan keluar dari semua negeri akan dibuka dan sangat mustahil bagi kita untuk memeriksa semua orang yang masuk dan keluar, “katanya pada sidang media khas pada Khamis petang.

Khairy menambah bahawa prosedur operasi standard (SOP) yang ada diabadikan dan diterapkan, termasuk tidak membenarkan individu yang belum diberi v4ksin sepenuhnya untuk ‘makan malam’.

“Jadi, walaupun mereka boleh melintasi negeri, tetapi mereka tidak dibenarkan makan di kedai. Ini kerana tidak ada cara untuk mengawal pergerakan orang yang tidak div4ksinasi.

“Ini adalah satu-satunya cara kita dapat menegakkan. Kita tidak mahu terlalu banyak SOP dalam masalah lintas negara kerana banyak yang sudah menunggu kebebasan untuk kembali,” katanya.

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! LV

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @LubukViral

Sumber : Gempak

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*