Si cilik masuk reban, angsa ‘gerun’ lari bertempi4ran… mak ayahnya awal-awal lagi dah ‘surr3nder’ – “Dia t4kut empat haiwan walaupun mainan”

Angsa pun takut!

Begitulah rakaman seorang kanak-kanak yang begitu berani mengejar dua ekor angsa dan beberapa ekor ayam.

Lebih mengejvtkan apabila angsa yang selama ini terkenal sebagai haiwan yang agr3sif dan dig3runi keranaa suka mengejar manusia dilihat bertempi4ran lari dikejar kanak-kanak itu.

Anak Ameer tekun melihat seekor ayam dalam sangkar.

Bapanya, Ameer Fakhrin Zainal Abidin berkata, video tersebut menunjukkan anak perempuannya, Armel Ameellya yang berusia dua tahun masuk ke reban ayam dan angsa milik bapa mentuanya di Bentong, Pahang.

Lelaki berusia 28 tahun itu berkata, dianggarkan kira-kira empat ekor angsa dan 10 ayam kampung yang ditempatkan di dalam reban berkenaan.

“Video dirakam pada Januari lalu di kampung sebelum larangan merentas negeri. Saya, isteri dan anak tinggal di Pahang juga… di Kuantan.

“Anak saya memang hiperaktif. Tenaga dia lebih daripada kanak-kanak biasa, memang tak duduk diam. Saya sendiri tak berani nak masuk dalam reban tu,” katanya kepada mStar.

Video:

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

Ameer yang merupakan bapa kepada seorang anak berkongsi pengalaman dirinya pernah dikejar angsa sewaktu menunggang motosikal untuk pulang ke rumah dari tempat kerja.

“Saya pernah kena kejar dengan angsa yang dibela jiran, itu yang saya tak berani masuk dalam reban tu. Tapi anak saya ni punya berani lain macam.

“Setakat ini, hanya tiga orang saja yang berani masuk reban tu iaitu bapa mentua, adik ipar dan anak saya. Isteri saya sendiri pun hanya berani berdiri setakat di pintu pagar kawasan reban,” ujarnya yang juga berasal dari Kuantan.

anak kejar angsa 5

Ameer (kanan) bersama isteri (kiri) dan anak.

Menurut pekerja di kedai alat ganti kereta itu, dia dan isterinya tidak membiarkan anak yang mereka yang masih kecil itu bermain di luar rumah.

“Jadi, kami beli playground khas untuk dia yang kami pasang dalam rumah. Kami ada juga belikan seekor kucing untuk jadikan sebagai teman anak bermain.

Setakat ini, hanya tiga orang saja yang berani masuk reban tu iaitu bapa mentua, adik ipar dan anak saya

AMEER FAKHRIN

“Tapi hanya bertahan selama seminggu je sebelum kami beri balik kepada pemilik asal. Anak saya ni aktif sangat, dibvlinya kucing tu. Mujur pemilik asalnya okay,” katanya.

Walaupun anaknya berani dengan angsa yang digervni ramai itu, dia bagaimanapun memberitahu terdapat haiwan yang dit4kuti anaknya.

anak kejar angsa 4

Bermain di playground khas di rumah.

“Anak saya ni ada satu tabiat suka berdiri dekat TV untuk tengok program kartun. Kami cuba elakkan dia buat macam tu kerana tak nak anak s4kit mata.

“Jadi kami letak permainan patung ular, labah-labah, kala jengking dan lipan dekat TV. Anak men4ngis tak berani datang dekat dengan TV sebab dia t4kut dengan mainan tu,” tambahnya.

anak kejar angsa 3

Permainan ular, labah-labah, kala jengking dan lipan diletakkan dekat TV.

Ameer berkata, dia sekeluarga ada berkunjung ke rumah mentua pada bulan lalu, namun anaknya tidak berpeluang untuk masuk ke dalam reban ayam dan angsa.

“Tapi masa kami sampai tu cuaca baru lepas hujan, tak sesuai ke reban. Nasib baiklah sebab anak ada ajak saya masuk ke reban,” katanya.

Komen netizen:

 

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! LV

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @LubukViral

Sumber: Mstar

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*