4 Beradik Hil4ng Tempat Bergantung Kerana C0v!d.19

Melaka: Sembilan tahun lalu, Muhammad Zakwan Jalil kehilangan ibu tercinta, Azian Abdul Hamid yang men1nggal dun1a akibat ser4ngan j4ntung.

Pada 30 Julai lalu, bapanya, Jalil Moin, 50, pula dijemput Il4hi kerana j4ngkitan C0v!d.19.

Sejak itu, Muhammad Zakwan, 21, tiada pilihan kecuali mengg4las tanggungjawab sebagai ketua keluarga sekali gus menjaga tiga adiknya iaitu Nurin Jazlina, 18; Muhammad Afiq Danish,14, dan Muhammad Darwisy Hakimy,10.

Bercerita lanjut, Muhammad Zakwan yang menetap di Taman Desa Molek, di sini berkata, bapanya disahkan p0sitif C0v!d.19 pada 26 Julai lalu dan meningg4l dunia ketika menjalani tempoh kuar4ntin di rumah.

“Arw4h ayah diminta menjalani kuar4ntin di rumah kerana tidak mengalami ses4k naf4s.

“Selama empat hari di rumah, arw4h ayah tidak menunjukkan simptom atau gej4la yang serius.

“Selepas Subuh pada 30 Julai, saya masuk ke bilik arw4h untuk melihat keadaannya sebelum mendapati dia sudah tidak berny4wa,” katanya ketika dihubungi Harian Metro.

Muhammad Zakwan berkata, jenaz4h bapanya disemadik4n di Tanah Perkubur4n Islam Kampung Kandang, di sini pada 2 Ogos lalu kira-kira jam 10 pagi.

Biarpun sudah sebulan berlalu, dia dan adik beradik masih terkes4n dengan pemergi4n bapanya kerana tidak dapat menatap dan menguruskan jenaz4h buat kali terakhir berikutan terikat dengan prosedur operasi standard (SOP).

Menurut Muhammad Zakwan, bapanya mencari rezeki untuk menyar4 keluarga selama ini tetapi kini dia dan adik beradiknya menyesuaikan diri dengan kehidupan sebagai anak y4tim pi4tu.

“Arw4h ayah sebelum ini meny4ra kami dengan mengambil upah dalam kerja pendawai4n.

“Saya ada bekerja sebagai ejen produk tetapi secara sambilan saja kerana masih menuntut di Politeknik Mersing dalam pengajian Diploma Teknologi Maklumat.

“Kini, saya perlu memikirkan cara untuk menjana lebih pendapatan walaupun sudah mendapat kelulusan bantuan bulanan daripada Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) kerana ada dua adik yang masih bersekolah,” katanya yang menjalani latihan industri di Politeknik Kota, Melaka pada Oktober depan.

Nasib Muhammad Zakwan dan tiga adiknya sebelum ini mendapat perhatian sukarelawann Pertubuhan Peduli Ummah (Si Peduli) yang datang menziarah dan menyampaikan sumbangan.

Sumbangan disampaikan Presiden Si Peduli, Hanapi Muda.

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! LV

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @LubukViral

Sumber: harian metro

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*