TMJ Cari IeIaki Ini Kerana Sebuah Vlde0 Iagu pasal v4ksin

Kuala Lumpur: Pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) kali kedua bermula 13 Januari lalu dimanfaatkan segelintir individu untuk men0njolkan bakat dan kreativiti mereka di laman sosial menerusi nyanyian serta gubahan lirik lagu berunsur nasihat.

Percubaan itu nyata tidak sia-sia apabila perkongsian mereka tul4r di laman sosial hingga meraih ratusan ribu tontonan.

Demi mengetahui kisah di sebaliknya, wartawan Harian Metro menemu bual tiga individu yang menjadi perhatian kerana karya dihasilkan mereka ketika PKP.

“Mungkin ramai yang menganggapnya sebagai gurauan sedangkan ada mesej dan nasihat yang cuba saya sampaikan dalam bentuk sarkastik,” kata bapa dua anak, Mohd Nur Azman Mohd Naim, 36, yang menarik perhatian warganet, baru-baru ini.

Ia berikutan hasil kreativiti Mohd Nur Azman atau dikenali Azman Naim 44 Mantra yang memuat naik videonya menyanyi lagu raya yang diubah liriknya bersesuaian dengan keadaan dan isu semasa berkaitan PKP di Instagram serta TikTok.

Bercerita lanjut, dia yang menetap di Kulai, Johor tidak menduga video itu mendapat sambutan luar biasa hingga tul4r kerana niatnya hanya untuk menyuarakan suara masyarakat dalam bentuk lagu.

“Sebenarnya hobi ‘r0sakkan lagu’ atau mengubah lirik lagu ini bermula sejak sekolah lagi dan saya gelarkannya sebagai Coverosak.

“Cuma sebelum ini saya lebih banyak mengubah lirik lagu kumpulan heavy metal.

“Namun saya cuba tampilkan kelainan kali ini dengan menggunakan lagu raya dan mengubah liriknya bersesuaian dengan isu semasa iaitu pelaksanaan PKP 2.0, permohonan i-Sinar Kumpulan Wang Simpanan Pekerja dan moratorium,” katanya ketika dihubungi, baru-baru ini.

Menurutnya, dia terbabit sepenuhnya dalam penghasilan video berkenaan.

“Saya adalah one man show bagi penghasilan video itu kerana melakukannya sendiri bermula dengan mengubah lirik, merakam nyanyian menggunakan aplikasi Smule hingga ke proses suntingan.

“Saya mengambil masa lima hingga 10 minit untuk mengubah lirik dan idea datang secara spontan ketika itu,” katanya yang juga Ketua Pegawai Strategik Nutrivx Sdn Bhd serta Ketua Pegawai Eksekutif SHE Cosmetics Ash Legacy Sdn Bhd.

Mengulas mengenai maklum balas positif diterimanya, Mohd Nur Azman berkata, tiada perkataan mampu diungkapkannya melainkan ucapan terima kasih kepada semua yang menonton dan memberi sokongan.

Dia berharap perkongsiannya itu dapat memberi mesej positif dan kesedaran kepada masyarakat supaya sentiasa patuh dengan prosedur operasi standard (SOP) dalam tempoh pande.mik C0v!d.19.

“Niat saya bukan untuk menjadikan video itu tular, tetapi mengangkat suara orang ramai dan menjadi perantara menerusi lagu.

“Bagi saya, pendekatan menerusi nyanyian dan lagu lebih baik daripada mengajak masyarakat mel3mparkan komen neg4tif di laman sosial atau turun berhimpun di jalanan terutama dalam tempoh PKP ini,” katanya.

Berkongsi perancangannya, Mohd Nur Azman berkata, dia bercadang menghasilkan lagi video nyanyian berkaitan isu semasa, tetapi menunggu waktu yang sesuai bagi membuat rakaman.

“Memang ada perancangan, tetapi saya perlu menunggu pengumuman kerajaan bagi mengetahui apa akan berlaku selepas 4 Februari nanti.

“Ini kerana ada kemungkinan SOP akan berubah, jadi video dihasilkan perlu mengambil situasi semasa,” katanya.

TMJ Cari

Tunku Mahkota Johor, Tunku Ismail Ibrahim di daIam akaun lnstagram baglnda telah memuatnaik sebuah vldeo lagu yang dinyanyikan oleh Azman Naim.

Lagu tersebut yang secara umumnya berkenaan ‘vaksln’ telah menarik perhatlan Tunku IsmaiI dan baginda memuji lagu nyanylan IeIaki tersebut.

First Class , Legend

Lagu yang teIah dimuatnaik oleh Azman Naim tersebut kini menjadi tuIar. Dalam pada itu , Azman Naim turut memuatnaik lnstastory beliau dan menjunjung kaslh di atas pujian yang diberikan oleh Tunku IsmaiI.

Beberapa hari yang laIu Tunku Mahkota Johor, Tunku Ismail Ibrahim bertemu dengan Pengarah Pendidlkan Johor dan kira-kira 779 guru yang men0Iak menerlma vaksln C0V!D.19.

Tunku Ismail menerusi dua ciapan di akaun Twitter baginda bertitah, pertemuan itu diadakan dalam masa terdekat.

“Keutamaan kami adalah untuk mengatasi pandemlk ini secepat mungkin supaya rakyat, negeri boleh kembaIi dan meneruskan kehldupan seperti biasa.

“Insya Allah kita boleh sIesaikan masaIah ini dengan cara berhmah,” tltah baglnda dalam clapan berkenaan.

TMJ mahu jumpa 779 guru t0lak v4ksin

Dalam perkembangan lain, Tunku Mahkota Johor, Tunku Ismail Ibrahim akan bertemu dengan Pengarah Pendidikan Johor dan kira-kira 779 guru yang menolak menerima v4ksin C0v!d.19, bagi mencari penyelesaian isu itu.

Tunku Ismail menerusi dua ciapan di akaun Twitter baginda hari ini bertitah, pertemuan itu akan diadakan dalam masa terdekat.

“Keutamaan kami adalah untuk mengatasi pande.mik ini secepat mungkin supaya rakyat, negeri boleh kembali dan meneruskan kehidupan seperti biasa.

“Insya Allah kita boleh selesaikan masalah ini dengan cara berhemah,” titah baginda dalam ciapan berkenaan.

Tunku Mahkota Johor membuat ciapan berkenaan apabila seorang netizen berkongsi laporan berita Harian Metro berkenaan seramai 779 guru di Johor menolak untuk menerima v4ksin C0v!d.19.

Hari ini, Pengerusi Pendidikan, Penerangan, Warisan dan Budaya Johor, Mazlan Bujang, ketika menjawab soalan tambahan pada Persidangan Keempat DUN Johor yang ke-14, dilaporkan memaklumkan kira-kira 779 guru di negeri ini menolak untuk menerima v4ksin C0v!d.19.

Mazlan dilaporkan berkata, Jabatan Pendidikan Negeri Johor (JPNJ) akan membantu memberi penerangan mengenai kebaikan v4ksin supaya golongan guru terbabit akan menerima v4ksin.

Vldeo lagu yang tuIar

 

Sumber : IG

 

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! LV

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @LubukViral

Sumber: http://trendingsangat.pw/

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*