Kejadian pelik burung kerumun pus4ra bapa! Penjaga kubvr ded4h satu rahsia yang ahli keluarga arw4h tak pernah tahu

SEORANG anak digemparkan dengan sekumpulan burung merpati yang berada di sekitar kubvr bapanya setiap hari.

Siapa sangka semasa hayat, arw4h bapanya sering memberi makanan kepada burung-burung setiap kali menjejakkan kaki ke tanah perkvburan.

Siti Farzana Syaiffulhisham berkata, bapanya Syaiffulhisham Abdillah yang menghidap k4nser usus besar (kolon) meningg4l dunia pada usia 54 tahun, 2 Syawal lalu.

Gadis berusia 22 tahun itu memberitahu, bapanya dulu sering ke Tanah Perkubvran Islam Semariang di Kuching, Sarawak untuk melawat pus4ra datuknya (bapa arw4h).

“Ayah cukup rapat dengan atuk. Hampir setiap Jumaat, ayah tak pernah miss ziarah kubvr atuk. Biasanya kami akan temankan ayah.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

“Setiap kali datang ke kubvr juga, ayah akan bawa ambuk ayam iaitu sejenis makanan untuk diberikan kepada burung-burung di sekitar kubvr,” katanya kepada mStar, sambil menambah datuknya meningg4l dunia pada usia 78 tahun kerana penyakit paru-paru berlubang.

burung di kubur ayah 4

Sekumpulan burung di sekitar kubvr bapa Zanna.

Lebih mesra disapa Zanna, katanya, banyak burung merpati berterbangan di kawasan sekitar, namun jumlahnya bertambah selepas bapanya meningg4l dunia.

“Saya hairan kenapa semakin banyak burung selepas ayah meningg4l dunia, dan kebanyakannya berada di sekitar kubvr ayah.

“Bila tengok keadaan tu, tak tahu nak kata apa. Saya terharu dan rasa nak men4ngis. Teringat bila ayah nak bagi makanan kat burung, rasa sed1h,” ujarnya yang berasal dari Kuching.

burung di kubur ayah 3

Zana menyambung rutin arw4h bapanya memberi makanan kepada burung-burung.

Menurut anak sulung daripada lima beradik itu, mereka sekeluarga dikejutkan dengan satu berita yang diketahui hanya selepas bapanya meningg4l dunia.

“Penjaga kubvr kata ayah hari-hari ziarah kubvr atuk bersendirian selepas habis kerja. Ayah tak lupa bagi makanan kat burung-burung.

“Kami terkejut… ingatkan ayah datang setiap Jumaat je, rupa-rupanya ayah datang dan ziarah kubvr hampir setiap hari,” katanya sambil menambah bapanya merupakan pekerja kuari.

Kami terkejut… ingatkan ayah datang setiap Jumaat je, rupa-rupanya ayah datang dan ziarah kubvr hampir setiap hari

ZANNA

Zanna berkata, dia dan keluarganya kini menyambung rutin bapanya dengan memberikan makanan kepada burung-burung di kubvr.

“Kami menyambung apa yang pernah dilakukan ayah semasa hayatnya. Pada masa sama, kami juga ziarah kubvr ayah dan kubvr atuk,” tambahnya.

burung di kubur ayah 2

Kenangan… Zanna (belakang, kanan) bersama keluarga.

Pelajar Ijazah Sarjana Muda Seni Halus di Universiti Teknologi Mara (UiTM) di Shah Alam, Selangor itu turut menyifatkan bapanya sebagai peramah, baik hati, penyayang dan pembersih serta rajin mengemas rumah.

“Ayah pernah berpesan supaya sentiasa berbuat baik dengan orang, memaafkan orang walaupun orang tu buat j4hat kat kita,” kata Zanna.

 

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! LV

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @LubukViral

Sumber : mstar

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*