[VIDEO] Dah Mula Nampak Titik Cahaya Di Hujung ‘Terow0ng Gelap’, Kata D0ktor

Kuala Lumpur: “Kalau dulu, may4t berbungkus berselang-seli dengan katil pes4kit hidup dan k4nvas memenuhi segenap ruang dan laluan di ED (Jabatan Kecemas4n). Sekarang dah nampak lantai.”

Demikian perkongsian seorang Pakar Anestesiologi di Hospital Kuala Lumpur, Dr Hana Hadzrami, menerusi laman Facebooknya hari ini.

DR Hana. FOTO TikTok Dr Hana Hadzrami

“Kami di Lembah Klang sudah mulai nampak titik cahaya di hujung terowong yang gel4p. Samar-samar tapi penuh harapan,” katanya yang percaya perkembangan p0sitif itu disebabkan peningkatan vaksinasi dalam kalangan rakyat Malaysia.

Jelas beliau, k3s rujukan dari Jabatan Kec3masan kepada Unit Rawatan Rapi) untuk pes4kit C0vid-19 kritik4l semakin berkurang.

“Kalau dulu, panjang senarai menunggu di papan tulis ICU, dengan kertas bersambung-sambung sebab tak cukup ruang. Sekarang dah nampak sedikit ruang,” katanya lagi dalam catatan yang setakat ini menerima lebih 1,600 komen dan 9,400 perkongsian pengguna Facebook.

Jumlah kemasukan pes4kit C0vid-19 dalam kalangan warga emas juga didapati menurun sejak awal Julai, manakala jumlah kemasukan pes4kit warganegara menurun sejak minggu lalu.

Tambahnya, maj0riti pes4kit C0vid-19 yang datang menerima rawatan di hospital itu sejak minggu lalu adalah dalam kalangan warga asing.

Beliau turut berkongsi maklumat bahawa pes4kit kritik4l yang menerima rawatan di ICU dan pes4kit men1nggal dunia juga semakin berkurangan.

Katanya, walaupun jumlah pes4kit kategori ringan masih ramai, mereka cuma memerlukan pemantauan dan rawatan di wad sahaja.

Dr Hana yang juga ahli Medical MythBuster Malaysia berkata, masih ada kemasukan pes4kit C0vid-19 kritik4l ke IC U dalam kalangan warganegara, namun terdiri daripada mereka yang tolak vaksinasi.

“Ada juga pes4kit C0vid-19 kritik4l dalam kalangan yang divaksinkan namun mereka sembuh sangat cepat berbanding yang tak divaksinkan langsung,” katanya.

Beliau berkata, empat pes4kit di h0spital yang telah divaksin memerlukan bantuan pernafasan hanya tiga hingga empat hari berbanding dua hingga tiga minggu bagi pes4kit lain yang tidak sempat menerima vaksin.

“Mereka (yang telah divaksin) pulih dengan X-ray dada yang bersih berbanding dengan majoriti (tidak sempat divaksin) yang rabak paru-parunya. Belum masuk yang dah men1nggal,” jelasnya.

Bagaimanapun, katanya, jumlah pesakit C0vid-19 di IC U h0spital itu masih ramai hasil kemasukan pes4kit sejak sebulan lepas, malah jumlah k3s kem4tian sebelum tiba ke h0spital juga masih ramai.

Melihatkan kepada situasi itu, beliau mengajak orang ramai untuk terus berusaha dan bertawakal bagi memer4ngi wab4k C0vid-19 dengan mengambil vaks1n.

“Tak sabar nak jadi macam Sarawak. Di sana pes4kit C0vid-19 krit1kal di IC U hanya tiga orang – sejajar dengan kelajuan dan keluasan kadar vaksinasi mereka,” katanya.

 

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! LV

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @LubukViral

Sumber:HM

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*